Aquest matí la presidenta del Grup Municipal d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona, Elisenda Alamany, ha reconegut que un apropament entre el seu grup i el PSC. “Les converses s’han intensificat”, ha reconegut la número u del partit republicà a Barcelona. No obstant això, també ha advertit que “és massa aviat per fer especulacions”. Tot i que Alamany ha negat que s’estigui plantejant un pacte a tres, aquesta notícia podria dibuixar un nou escenari a l’Ajuntament amb un possible tripartit entre PSC, Comuns i Esquerra.
Encara és aviat per saber qui acompanyarà Collboni durant el seu mandat per formar equip de govern. Tal com s’ha vist durant les darreres setmanes, l’alcalde socialista ha mantingut contacte amb TriasxBCN i En Comú Podem. Tot i que ahir es va suspendre la reunió amb Ada Colau, Collboni ha reprès les converses amb els líders del grup després de les festes i està previst que en les properes setmanes es reuneixi amb ells.
Però les declaracions d’aquest matí d’Elisenda Alamany han fet saltar les alarmes. La intensificació de les converses entre els dos grups podrien donar peu a l’entrada dels cinc regidors amb els quals actualment compta Esquerra. Una suma que no seria suficient per assolir la majoria; per tant, el PSC també hauria de comptar amb el sí dels Comuns, per exemple.
Iniciativa fallida a la investidura
Cal recordar que a la sessió d’investidura de Jaume Collboni els Comuns van plantejar un pacte progressista juntament amb ERC i PSC, però no va sortir endavant. La data límit fixada per l’alcalde socialista és la primavera. I, tal com ha assegurat Collboni, sigui qui sigui el seu acompanyant, la prioritat és fer constuir un govern municipal progressista.
Les converses amb ERC obren una via que, fins fa poc, no s’havia plantejat i era desconeguda. El que ha volgut deixar clar durant les seves declaracions Elisenda Alamany ha sigut la necessitat que el “futur govern de Barcelona miri cap al futur, i per tant impulsi polítiques progressistes”. En canvi, des del grup socialista s’ha decidit no prestar cap declaració respecte a les negociacions.