Rebuig generalitzat pel trasllat de l'estació de tren de Figueres a Vilafant

Les plataformes d'usuaris del tren consideren que es tracta d'un error garrafal que "atempta contra el transport públic"

30 de juliol de 2025 a les 11:02h

El Ministeri de Transports, Adif, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Figueres va anunciar ahir el pacte que havien assolit per traslladar l'estació de tren al municipi de Vilafant. Aquesta decisió respon a la voluntat d'unificar l'alta velocitat amb el tren convencional, però gran part de les plataformes en defensa del transport públic han expressat el seu rebuig a aquest canvi

Les entitats de Dignitat a les vies, Propera parada: Valls, la Plataforma d'usuaris i usuàries del transport públic del Baix Llobregat, Trens Dignes Ebre-Priorat, Pqnoensfotintren, Usuaris Avant Catalunya, Salvem l'R2 Nord, Defensem el tren de l'Empordà i Promoció del Transport Públic han signat l'escrit on es queixen de la decisió. En primer lloc, els afectats han assegurat que aquesta mesura contrasta amb la voluntat del ministeri per mantenir la centralitat de les estacions. A més, han considerat que si s'allunya l'accés de la majoria de la població de la ciutat i la comarca el resultat immediat serà la pèrdua d'usuaris

El trasllat de l'estació a Vilafant és "repetir un error tan greu com el de Salou"

Aquesta decisió no és nova, ja que s'han aplicat mesures similars en altres municipis com Salou. En aquest cas, l'estació del centre de la ciutat es va desplaçar als afores, provocant una pèrdua de 300.000 usuaris del ferrocarril. Per aquest motiu, les plataformes d'usuaris del tren han considerat que "el trasllat de l'estació de tren convencional a Vilafant és repetir un error tan greu com el de Salou". 

D'altra banda, en el comunicat que han enviat les plataformes apunten que aquesta decisió no té cap mena de sentit, ja que "s'invertiran milions en obres que no tenen res a veure ni amb la inversió ferroviària ni amb el transport públic". A més, consideren que aquesta pròximaestació no tindria cap lògica després que el govern estatal i la Generalitat reconegués la manca d'inversió als serveis ferroviaris durant els últims 30 anys. 

El canvi d'estació generaria 90.000 m² per construir habitatges al centre de Figueres

Tot i això, tal com va informar el 3Cat, l'any 2007 ja es va aprovar la retirada del tren i l'estació pel centre de la ciutat, una decisió que s'ha allargat en el temps i que podria generar 90.000 metres quadrats que es destinaran a habitatge. Per aquest motiu, les plataformes asseguren que es resoldrà el problema urbanístic de la ciutat de Figueres, però es realitzarà un "atemptat contra el transport públic". A més, han considerat que l'acord no contempla altres alternatives més econòmiques que sí que permetin conservar la centralitat de l'estació. 

D'aquesta forma, els afectats no només rebutgen el canvi d'estació per les dificultats d'accés que pot suposar, sinó per la gran inversió que requerirà per la Generalitat. Els diners destinats a aquest canvi de localització es podrien destinar a una millora de les condicions ferroviàries. Per aquest motiu, les plataformes han tancat el comunicat assegurant que es tracta d'un pacte que "atempta contra el sentit comú i contra la nostra paciència". 

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit