Dimecres, 11 de desembre de 2024
És notícia

Nadal amb reduflació: Torrons i bombons més cars i amb menys quantitat

Avatar photo
Les grans marques de dolços nadalencs, modifiquen els formats i augmenten els preus en els productes més populars
torrons

El Nadal de 2024 està arribant acompanyat d’una nova pràctica que afecta la butxaca dels consumidors: la reduflació, que implica la reducció de la quantitat de producte als envasos sense que el preu disminueixi, o fins i tot augmenti. L’organització de consumidors FACUA ha alertat sobre una sèrie de productes nadalencs que estan experimentant aquesta tendència en conegudes marques de torrons i bombons, com Nestlé, Lindt i Suchard.

Segons l’informe de FACUA, s’han detectat almenys nou productes afectats per la reduflació, presents a les estanteries de les principals cadenes de distribució. Aquests productes inclouen bombons i torrons que han vist reduït el seu pes o la seva quantitat, però que han registrat pujades de preu que van des d’un 7% fins a un 20%, depenent del cas.

Torrons i bombons amb menys grams, però més cars

Un dels exemples més clars de reduflació el trobem a la Caja Roja de Nestlé, un clàssic del Nadal. L’any 2023, l’estuix de 398 grams i 44 bombons costava 10,99 euros. Aquest any, el producte pesa 398 grams, però només conté 42 bombons, i el preu ha pujat fins als 11,99 euros. Aquesta reducció en la quantitat de bombons, juntament amb l’augment de preu, ha suposat un encariment del 9,10% respecte a l’any passat.

Un cas similar afecta un altre format de la Caja Roja, el de 200 grams, que l’any 2023 es venia a 5,99 euros, amb 22 bombons. Aquest any, l’estuix conté 198 grams i 21 bombons, i el seu preu ha pujat a 6,49 euros, el que representa una pujada del 8,35%.

El turró de xocolata Suchard, un altre dels productes nadalencs populars, també ha patit una reducció de pes sense una rebaixa de preu. L’any 2023, la tableta de 260 grams costava 3,99 euros. Aquest any, tot i que el preu continua sent el mateix, la tableta pesa només 230 grams. Això ha suposat un augment del 13% en el preu per quilo d’aquest turró, que no és tan evident a simple vista, però que afecta al consumidor.

Bombons Lindt i productes de marques blanques

FACUA també ha detectat canvis en altres productes de marques premium com Lindt. L’estuix de bombons Lindt Dulces Deseos en format de 345 grams costava 12,99 euros l’any 2023. Aquest any, aquest format ha desaparegut i ha estat substituït per un de 337 grams, amb un preu que ha pujat a 13,99 euros, el que representa una pujada del 7,70%.

D’altra banda, en productes de marques blanques, com els bombons de Temptation de Dia, també s’ha observat un increment de preu tot i que el format s’ha reduït. A l’octubre de 2023, la bossa de 450 grams costava 4,15 euros. Aquest any, l’únic format disponible és de 320 grams, amb un preu de 4,50 euros, el que implica una pujada del 8,4%. A més, el preu per quilo d’aquest producte ha augmentat un 52,5%.

L’augment del preu del cacau, principal causant

El fenomen de la reduflació en els productes nadalencs no és casualitat. FACUA assenyala que un dels factors que ha impulsat aquesta pujada de preus és l’augment del preu del cacau, que ha arribat a xifres rècord al 2024 a causa de la menor producció als països productors clau com Costa d’Ivori i Ghana, afectats per fenòmens meteorològics extrems. La tona de cacau ha pujat un 85% respecte a l’any passat, fet que ha encarit directament el preu dels productes que contenen aquest ingredient, com els bombons i torrons de xocolata.

FACUA demana una modificació de la llei d’etiquetatge

Davant aquesta situació, FACUA ha sol·licitat una modificació de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, per obligar les empreses que practiquin la reduflació a informar de manera clara a l’etiquetatge dels productes que s’estan comercialitzant amb menys quantitat a un preu més alt. L’organització considera que els consumidors tenen dret a ser informats sobre els canvis en els formats, els preus i les quantitats dels productes per poder prendre decisions de compra més informades.

De fet, FACUA suggereix que aquesta mesura podria ser similar a la que ja s’aplica en altres països com França, on les empreses estan obligades a posar en coneixement dels consumidors qualsevol canvi de format, pes o quantitat a l’etiquetatge durant un llarg període de temps.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Mossos

VÍDEO | Detenen un home per fer-se passar per un revisor del gas, i estafar més de 13.000 euros

Notícia següent

La Junta de Laporta aprova el “millor contracte de l’esport mundial” per al Barça

Notícies relacionades