El Camp de Tarragona, el peu de guerra contra els nous horaris de Renfe: Més de 40 minuts de retard

Els nous horaris generen buits de dues hores, retards constants i trajectes més lents, mentre usuaris i municipis reclamen canvis urgents

29 de novembre de 2025 a les 11:08h

Els nous horaris de Renfe, aplicats des del 22 de novembre, han obert un nou front de malestar entre els usuaris del Camp de Tarragona. Tot i que l’operadora defensa que la reorganització millora freqüències i prepara el corredor per a l’arribada dels nous trens, els viatgers denuncien que la realitat és ben diferent: retards constants, buits horaris importants i menys serveis directes.

A Reus, el malestar se centra sobretot en les primeres hores del matí del cap de setmana. Els dissabtes, entre les 5.30 i les 7.30 h no hi circula cap tren cap a Barcelona. Per als usuaris habituals, això obliga a escollir entre llevar-se de matinada o arribar a la capital catalana gairebé dues hores més tard del que era possible abans. Jordi Liébanas, usuari diari des de fa prop de vint anys, lamenta a l'ACN que “amb el buit de dues hores no hi ha cap opció raonable”. L’alternativa —anar en cotxe fins a Vila-seca per enllaçar amb el tren de Tortosa— és, diu, “molt més feixuga”.

El malestar també creix entre els usuaris laborals: el tren de les 7.06, que abans sortia de Reus, ara arriba des de la Plana Picamoixons, després d’esperar un enllaç des de Lleida. Això implica menys puntualitat, menys places i més inseguretat a l’hora de començar el trajecte. “Ja hi ha dies amb gent dreta des de Tarragona”, expliquen usuaris habituals.

A Valls, la situació és encara més crítica. Només hi circulen quatre trens diaris per sentit, i cap arriba a Barcelona abans de les 8.00 h. Les obres de manteniment d’Adif, que es fan en horari diürn —única línia de tot Catalunya on passa—, bloquegen la circulació durant més de tres hores al matí. El president dels Amics del Ferrocarril de Valls recorda que durant el tall del túnel de Roda hi havia set trens per sentit: “Ara tenim menys opcions que en plena incidència”.

Renfe, per la seva banda, sosté que la nova graella és “un primer pas” i destaca que ja hi ha trens cada 30 minuts entre Tarragona i Barcelona. El portaveu Antonio Carmona diu que estudien ajustos i assenyala l’arribada de 38 nous trens com a “punta de llança” de la millora del corredor sud. Tot i això, els usuaris constaten que el present és lluny de la fiabilitat que se’ls havia promès.

Aquest divendres, l’ACN ha constatat el panorama: el tren de les 7.06 de Reus ha acumulat fins 42 minuts de retard abans d’arribar a Barcelona Sants. Altres serveis han sortit amb més de quinze minuts d’endarreriment o han estat directament suprimits. Al grup de WhatsApp “RIUV”, on centenars d’usuaris comparteixen informació en temps real, la indignació és generalitzada.

Les plataformes d’usuaris i diversos ajuntaments ja preparen accions per reclamar canvis urgents a la Generalitat i a l’Estat.