Renfe promet millores a Rodalies del sud: Més freqüència, menys temps d’espera i recuperació de línies clau

Amb aquesta reprogramació, Renfe i la Generalitat intenten tancar una etapa marcada per la frustració d’usuaris i alcaldes del Camp de Tarragona

12 de novembre de 2025 a les 10:50h
Actualitzat: 12 de novembre de 2025 a les 10:56h

Després d’un any d’intenses obres a punts estratègics com Roda de Berà, Sant Vicenç de Calders i Castelldefels, Renfe i la Generalitat de Catalunya anuncien una reestructuració dels trens Regionals del sud que busca donar resposta a les queixes acumulades dels usuaris per retards, cancel·lacions i intervals massa amplis entre combois.

A partir del dissabte 22 de novembre, les línies R13, R14, R15, R16, R17, RT1 i RT2 de Rodalies de Catalunya estrenaran una programació redissenyada per millorar la puntualitat i la connexió entre les comarques tarragonines i Barcelona. Les millores arriben després d’un període especialment crític per als viatgers del sud del país, que han patit mesos de serveis substitutoris per carretera, canvis d’horaris i reducció de freqüències a causa dels treballs d’Adif per modernitzar la infraestructura ferroviària.

Trens més ràpids i freqüències cada 30 minuts

Entre les principals novetats, destaca la consolidació dels intervals de 30 minuts entre Barcelona i Tarragona en dies feiners, amb trens semidirectes tipus Regional Express que només faran parada a Altafulla-Tamarit, Torredembarra, Sant Vicenç de Calders i, en alguns casos, a Vilanova i la Geltrú. Aquesta mesura redueix el temps de trajecte i respon a una de les demandes històriques dels usuaris.

Per garantir aquesta freqüència, s’han incorporat cinc nous trens de Rodalies a la línia R2, que absorbeixen les parades dels antics regionals més lents. També es manté un servei addicional nocturn Barcelona–Reus per facilitar els desplaçaments de nit.

Recuperació de la línia R13 i més connexions amb Lleida

Una altra millora destacada és la recuperació completa de la línia R13, que des del març operava parcialment com a llançadora entre La Plana-Picamoixons i Sant Vicenç de Calders. A partir d’ara, Valls tornarà a tenir trens directes cap a Barcelona i Lleida, amb quatre freqüències diàries per sentit, una oferta superior a la d’anys anteriors.

A més, s’amplien les connexions entre Tarragona i Lleida, que passen de cinc a sis per sentit, amb dos trens directes de l'R14 i quatre amb transbordament garantit entre l'R13 i la nova línia RT1, que connectarà Tarragona, Reus i La Plana-Picamoixons i circularà cada dia de la setmana.

Reforç a Salou-Port Aventura i Reus

La nova planificació també redefineix l’oferta a Salou-Port Aventura, amb trens directes des de Barcelona al matí (R17) i més freqüències a la tarda (RT2), adaptant-se als patrons reals de mobilitat turística i laboral. A Reus, els trens circularan amb intervals d’entre 30 i 60 minuts, evitant els buits de fins a 90 minuts que encara es registraven en dies feiners.

Objectiu: fi d’una etapa de caos ferroviari

Amb aquesta reprogramació, Renfe i la Generalitat intenten tancar una etapa marcada per la frustració d’usuaris i alcaldes del Camp de Tarragona, que han denunciat reiteradament el mal servei de Rodalies, especialment arran de les obres d’Adif i de les incidències constants en el corredor sud.

Les autoritats confien que la nova oferta representi un salt qualitatiu en fiabilitat, freqüència i confort, i que el conjunt de millores —que es desplegaran progressivament fins al desembre— permeti restablir la confiança en un servei essencial per a milers de desplaçaments diaris entre el Camp de Tarragona, Lleida i Barcelona.

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo
Veure biografia
El més llegit