Adif impulsarà un ampli projecte per reduir l’impacte sonor del ferrocarril al litoral tarragoní amb la instal·lació de més de catorze quilòmetres de pantalles acústiques entre Tarragona i Calafell. El pla, presentat aquest dimarts al matí davant representants municipals, preveu actuacions de diferent magnitud segons les necessitats de cada població.
Els municipis que concentraran més metres de protecció són el Vendrell (3.700 m), Torredembarra (3.000 m) i Roda de Berà (3.000 m). També s’instal·laran pantalles a Tarragona (1.850 m), Creixell (1.300 m) i Calafell (1.350 m). Les estructures tindran una alçada variable d’entre dos i cinc metres, adaptada a les característiques i sensibilitats de cada tram.
Segons ha explicat l’administrador ferroviari, el projecte s’emmarca en els estudis dels mapes estratègics de soroll (MER) i els plans d’acció contra el soroll (PAR), que revisen i homogeneïtzen criteris de disseny amb l’objectiu de reduir l’impacte sonor en zones especialment sensibles, com centres educatius, hospitals, residències de gent gran i àrees amb més densitat veïnal.
En un comunicat, Adif ha subratllat que durant la reunió amb els municipis s’ha reiterat “la voluntat de treballar en solucions i mesures consensuades, conciliant les necessitats dels municipis i del sistema ferroviari”. Aquest missatge arriba en un context marcat per la polèmica al voltant de les pantalles acústiques, especialment a Roda de Berà, on a finals d’octubre l’ajuntament va anunciar que Adif s’havia compromès a aturar la instal·lació fins a redactar un nou projecte.
La reclamació venia impulsada pels veïns dels barris de Costa Daurada i Berà, que consideraven que les pantalles previstes —de grans dimensions en aquell sector— generaven més inconvenients que beneficis. Ara, el nou calendari i la revisió del disseny obren la porta a una solució més integrada i adaptada al territori, mentre Adif manté la prioritat de reduir el soroll ferroviari sense perdre funcionalitat.
Amb aquest macroprojecte de protecció acústica, el litoral del Camp i el Baix Penedès encararà els pròxims anys una transformació important per minimitzar l’impacte sonor d’una infraestructura clau però molt propera als nuclis habitats.