Els serveis socials de Barcelona atenen més de 88.000 persones el 2020

El 64% de les sol·licitants d'ajut són dones i el 36% restant homes

L’impacte socioeconòmic que ha tingut en moltes famílies la irrupció de la pandèmia ha elevat fins a 88.375 les persones ateses pels Serveis Socials de Barcelona el 2020. Això suposa un augment de l’11% respecte a les 79.575 persones que es van atendre un any abans. La xifra representa un nou màxim històric, assolit en gran part per la irrupció de la covid-19 i la crisi associada.
Prop d’un terç de les persones que han acudit als Serveis Socials des del mes de març, quan va començar la crisi del coronavirus, no hi havien anat mai abans. Del total de persones ateses l’any passat, el 64% van ser dones i el 36% restant homes. En global, el volum d’ajuts econòmics atorgats per l’Ajuntament ha estat de 46,5 milions d’euros, un nou rècord.
Entre d’altres mesures, el fons covid creat arran de la pandèmia ha permès atorgar gairebé 15 milions d’euros amb caràcter d’urgència a gairebé 7.000 persones.

Els 31,5 milions restants formen part dels ajuts d’emergència atorgats des dels centres i a les despeses d’allotjament d’urgència. Aquests 31,5 milions representen un increment del 140% respecte als atorgats un any abans.

Es multipliquen per quatre els ajuts d’alimentació

En concret, 24 milions d’euros han servit per sufragar ajuts econòmics destinats a habitatge, com ara sufragar allotjaments d’emergència en pensions, hostals i hotels i facilitar ajuts per pagar lloguers. Un any abans, el 2019, l’import dels ajuts destinats a l’habitatge va ser de 10,6 milions d’euros en total.

D’altra banda, 6,4 milions s’han destinat el 2020 a atorgar 28.213 ajuts d’alimentació directes. Això representa un augment del 433% en l’import respecte l’any anterior i que el nombre d’ajuts concedits s’hagi multiplicat per quatre. El 2019 es van concedir 7.736 ajuts per valor d’1,2 milions.

A més, l’Ajuntament ha reforçat igualment diferents serveis que ja funcionaven a la ciutat per garantir l’alimentació. Per exemple, des dels 18 menjadors socials oberts que funcionen a la ciutat i que suposen més de 1.500 places diàries, s’han distribuït durant el 2020 fins a 557.068 àpats a 17.482 persones.

També s’han fet més àpats en companyia i a domicili i s’han signat convenis per tema alimentari amb entitats del tercer sector.

Nou Barris i Ciutat Vella, on hi ha més atencions

L’any 2020 els Serveis Socials han fet 251.460 atencions, ja que cada persona que hi va pot rebre més d’una atenció. El volum d’atencions representa un increment del 36,4% en relació a les atencions fetes un any abans. Això inclou les diferents tipologies d’atencions, entre presencials, domiciliàries i telefòniques.

On s’ha registrat el major volum d’activitat ha estat a Nou Barris, amb 38.005 atencions, i a Ciutat Vella, amb 36.187. Per contra, on s’ha registrat menys activitat és a Les Corts (8.839) i a Sarrià-Sant Gervasi (10.509)

Reforç del servei

Durant el 2020 l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) va reforçar temporalment els 40 centres que hi ha repartits per tota la ciutat amb 28 noves treballadores socials a partir del mes d’octubre distribuïdes pels districtes amb un major volum d’activitat.

Actualment les treballadores socials dels centres se situa en 348, una xifra que l’Ajuntament vol augmentar en el marc del nou contracte programa que està negociant amb la Generalitat per al 2021.

Segons dades municipals, el reforç professional i l’adaptació a les restriccions -amb més atencions telemàtiques- ha permès reduir el temps d’espera per una primera resposta en un 28%. Així, l’espera per aquesta primera atenció ha passat de 21,34 dies a 15,36 dies.