Santiago Posteguillo, reconegut escriptor valencià, guanyador del Premi Planeta 2018, ha aixecat la seva veu per criticar la inacció de les autoritats després de la devastadora DANA que el passat 29 d’octubre va colpejar la localitat de Paiporta i altres zones properes. Resident en una de les àrees més afectades, Posteguillo ha compartit la seva experiència angustiosa en una conferència celebrada al Senat, on no ha dubtat a assenyalar la “miseria” de les respostes institucionals.
Durant la seva intervenció, l’escriptor ha relatat com va viure la catàstrofe des de casa seva, a només 50 metres del barranc del Poyo, que es va desbordar ràpidament. Posteguillo ha lamentat que les autoritats no oferissin ajuda immediata, cosa que va agreujar la situació dels afectats. “Vam anar a dormir sense llum ni aigua, pensant que a l’alba estarien allí la Guàrdia Civil, els Bombers, l’Exèrcit… Però al matí no hi havia ningú”, ha relatat, visibilitzant la desolació viscuda a les primeres hores després de la tempesta.
Al llarg del seu relat, l’escriptor ha destacat la desesperació que va sentir al veure cadàvers pels carrers, com el d’una jove veïna d’origen xinès, velada per la seva mare al mig de la plaça. “Com pot ser que en 48 hores no vingui ningú? Algú m’ho pot explicar? En ple segle XXI?”, ha dit, qüestionant durament l’eficàcia de les respostes institucionals davant una tragèdia de tal magnitud.
Posteguillo, que ha reconegut la seva posició privilegiada en comparació amb molts altres afectats, ha subratllat que les persones grans i aquells que vivien en plantes baixes es van trobar amb obstacles encara més grans per obtenir les ajudes necessàries. En aquest sentit, ha criticat que la burocràcia i la manca d’organització haguessin deixat els més vulnerables a la seva sort, sense respostes per part de les institucions. “Com es pot ser tan miserable? No tenen ni idea del que està passant la gent”, ha exclamat, visiblement indignat.
L’escriptor també ha esmentat als voluntaris que, amb recursos limitats, van arribar a ajudar a les zones devastades, però ha insistit en la importància de recalcar que la tasca era immensa i que el poble, armat únicament amb pales, no podia fer front a la magnitud dels danys. “Es necessiten mitjans, es necessita acció. La resposta institucional ha estat decebedora i manca d’humanitat”, ha afegit, alhora que ha alertat sobre els perills de les malalties infeccioses a causa de la manca de neteja dels carrers.
Posteguillo ha tancat la seva intervenció fent una crítica generalitzada a la classe política, comparant la situació actual amb els conflictes del passat. “Els polítics del segle XXI apunyalen al poble”, ha afirmat, evocant el dolorós llegat d’una Espanya que, segons ell, “ens està glaçant el cor”.