Els interns implicats en delictes extremadament violents, com assassinats o lesions greus, no podran treballar a les cuines de les presons de Catalunya ni en tallers on hagin de manipular instruments perillosos.
L’accés dels reclusos a aquestes tasques, que impliquen el maneig d’instruments perillosos, estava en revisió des del març passat, quan una cuinera de la presó Mas d’Enric del Catllar, va ser assassinada per un intern que treballava amb ella i que complia condemna per assassinat.
Aquest crim va provocar que els funcionaris de presons fessin sentir la seva veu, aconseguint que la conselleria es mantingués en suspens davant d’una onada de mobilitzacions que va tensar els centres penitenciaris.
Ramon Espadaler, el nou conseller, ha explicat que s’han revisat les circulars que regulen l’accés dels interns a llocs de treball dins dels recintes penitenciaris per incorporar aquesta nova mesura, que prohibeix l’accés a les cuines dels presos amb delictes de sang, tant penats com preventius. Amb aquest nou protocol, que ha entrat en vigor aquest mateix dilluns, el que es busca és aconseguir “equilibrar dues qüestions que són d’igual importància, la seguretat a la feina per part dels servidors públics i els drets dels interns, i preservar-ne una cosa que és substantiva, que és la convivència als centres“, diu el conseller.
Espalder també ha explicat que: “El que hem fet és modificar les instruccions internes de manera que les persones que estan penades o que són presos preventius, però que han fet servir la violència extrema amb resultat de mort o lesions greus, no puguin ocupar determinats llocs de feina, com a la cuina”.
A la vegada, però, comenta que el dret a la reinserció per part dels interns no es pot deixar de banda, ja que esmenta: “És un binomi que no es pot perdre mai de vista, la seguretat dels centres, però també les condicions de vida dels interns”.
Per a Espadaler, es tracta d’una mesura “de sentit comú” perquè “resulta difícil entendre que algú que té delictes violents, de vegades amb armes blanques, amb resultat de mort o lesions greus, pugui treballar amb determinades eines, com ganivets”.