Noves càmeres per detectar l’ús del mòvil al cotxe

Instal·lació de càmeres amb intel·ligència artificial per detectar si es parla pel mòbil. El nou sistema vol fer disminuir les víctimes de trànsit

Les carreteres catalanes incorporaran més radars aquest 2022 i molts es reubicaran. A més, s’implantarà una novetat. El Servei Català de Trànsit ha anunciat que està en marxa la instal·lació d’un sistema de detecció, mitjançant intel·ligència artificial, de distraccions, principalment de l’ús del telèfon mòbil i també de la no utilització del cinturó de seguretat.

Es tracta, segons ha explicat aquest dimecres el director del SCT, Ramon Lamiel, d’un programari que s’està desenvolupant amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), que analitzarà les imatges captades per les actuals cambres de trànsit i altres que puguin col·locar-se i determinarà si s’està donant la conducta que es pretén perseguir. En cas afirmatiu, el resultat donaria peu a la corresponent denúncia.

Amb aquesta novetat es vol aconseguir la reducció d’accidents i mortalitat i evitar així les distraccions, que continuen sent la primera causa d’accident (23,5% dels casos).

Els accidents de trànsit a Catalunya provoquen que pràcticament hi hagi una víctima mortal cada 2 dies. La majoria d’aquestes víctimes són de col·lectius considerats vulnerables: motoristes, vianants i ciclistes.

Això sí, les xifres absolutes revelen que els morts per culpa del trànsit de vehicles baixen. 188 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes durant el 2021.

Les dades amb més mortalitat són a les demarcacions de Girona i Lleida. A Barcelona i Tarragona, en canvi, es disminueix la mortalitat.

Més controls d’alcohol i drogues
A més de més tecnologia, Trànsit preveu intensificar els controls de les conductes inadequades, sobretot de la conducció sota els efectes de l’alcohol o les drogues, en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra. En els últims mesos de desescalada de la pandèmia aquest problema ha anat a més.

L’objectiu és que sempre que els agents parin vehicles en la carretera, el primer que hagin de fer els conductors sigui bufar. Per a això fan falta més recursos, ha admès Ramon Lamiel, que ha deixat clara la voluntat d’incrementar-los gradualment en els pròxims anys. Així mateix, es projecta instal·lar llocs fixos de la policia catalana en les àrees alliberades pels peatges de les autopistes que es van suprimir.

Amb les noves mesures preventives anunciades, com ara l’increment de radars, el Servei Català de Trànsit confia a fer baixar les dades. El 2023, el govern s’ha fixat la finalitat de reduir almenys un 15% les víctimes mortals.