Jordi Nadal: “Tenim grans projectes per a les plataformes de comunicació del país”

Andorra Telecom és l’empresa pública de telecomunicacions d’Andorra, una empresa forta que ha pogut fer front a la crisi de la pandèmia aportant solucions tecnològiques als seus usuaris i clients. El seu objectiu només és un: fer la vida de la gent una mica més fàcil. El seu president, Jordi Nadal, explica en aquesta entrevista, com han afrontat la crisi, quina és la situació de les telecomunicacions a Andorra a l’actualitat i com pensen afrontar els grans reptes d’un futur que ja és a tocar.

Com totes les empreses, Andorra Telecom s’ha vist afectada per la pandèmia.Evidentment, ha comportat perjudicis econòmics però també ha generat nous reptes i noves oportunitats. Quins són?

El nostre principal repte, sense dubte, va ser poder estar a l’alçada de la situació pandèmica durant l’etapa de confinament. La situació era absolutament nova i imprevisible també per a nosaltres, i quan ens van confinar es va produir un 40% d’increment de consum d’Internet, tothom connectat, tele-escola, teletreball, oci digital, e-commerce, tot a la vegada i de manera molt intensa. I tot va funcionar, sense cap treballador d’Andorra Telecom a les oficines.

Abans de la pandèmia, menys de l’1% de les reunions les fèiem telemàtiques. Ara més del 90% es fan telemàtiques, i dubtem que mai arribin a baixar del 50%. Hem descobert i incorporat una nova manera de treballar, molt efectiva.

Pel que fa a noves oportunitats que ens han aparegut, són les relacionades amb impulsar la digitalització dels nostres clients, tant en la seva relació amb nosaltres, com de les seves activitats. Les interaccions als nostres canals digitals s’han duplicat. Cada vegada més clients es gestionen els serveis que tenen contractats amb nosaltres de manera online i això els aporta agilitat i control del consum. La davallada de visites a la nostra botiga ha estat del 25% en relació a les visites que teníem abans de la pandèmia. Així que, sense dubte, un dels reptes de la companyia és seguir potenciant els nostres canals digitals.

Quines han estat les accions que Andorra Telecom ha fet a nivell social?

Quan va esclatar la pandèmia, des d’Andorra Telecom vam activar de forma automàtica, sense haver d’omplir cap tipus de formulari, un seguit de descomptes en els nostres serveis a 5.300 empreses, PIMES i autònoms.

Apliquem el 100% de descompte de la quota d’abonament mensual dels nostres serveis en cas de suspensió total de l’activitat i un 80% de descompte de la quota d’abonament mensual en cas de suspensió parcial.

Aquestes accions s’han traduït en més de 2M€ durant el 2020 i en uns 380.000€ en el que portem del 2021.

Una altra acció que vam fer, conjuntament amb el Ministeri d’Educació, va ser instal·lar Internet de forma gratuïta a les llars amb infants que necessitaven connectivitat per poder estudiar.

Finalment, es van impulsar dues iniciatives més, especialment emotives pels treballadors. D’una banda, vam poder aportar, entre tots els treballadors, 7.000 € al fons d’ajut per combatre la pandèmia, i d’una altra, en un moment en el que era molt difícil trobar mascaretes, vam poder gestionar conjuntament amb un dels nostres partners, Huawei, la recepció de 100.000 mascaretes que vam entregar als serveis mèdics.

A nivell econòmic, la baixada d’ingressos per roaming per la manca de turistes ha afectat els comptes de la companyia. Tot i això vostè ha apuntat en alguna ocasió que esperen remuntar la situació durant aquest any 2021. Quines expectatives tenen?

Al 2020 vàrem tancar els ingressos de roaming amb una xifra de 19.7M€ ja que el primer trimestre, que és quan més visitants tenim, gairebé no es va veure afectat per la COVID-19. Pel 2021 no esperàvem que la pandèmia ens afectés tant durant el primer trimestre i les expectatives actuals són les d’estar per sota el 2020, tot i que aquesta segona part de l’any està sent molt bona i podríem no acabar gaire lluny de l’assolit al 2020.

El tema de la itinerància està pendent del full de ruta que s’acabi definint amb la Unió Europea sobre aquesta qüestió. Des del Govern d’Andorra s’assegura que no serà un inconvenient mantenir el Principat fora de l’eliminació de la itinerància. Com ho veu vostè i quins arguments poden esgrimir al respecte?

Bé, pel que fa a la regulació de la itinerància, és molt important diferenciar que, una cosa és eliminar la itinerància pel ciutadà, per posar un exemple, un francès no paga més per usar el mòbil a Barcelona, i una altra és que els operadors l’eliminin, perquè l’operador francès sí que continua pagant pel servei a l’operador espanyol que rep al turista francès. Amb aquest matís important, entenem el posicionament de la Unió Europea i pensem que podrem arribar a una entesa perquè tingui en consideració la nostra situació, ja que som un país amb una alta inversió a la xarxa mòbil, sobre tot degut al gran nombre de visitants que tenim durant dos períodes molt marcats de l’any. Fins a finals d’aquest any o principis de l’any vinent, no es tornaran a reprendre les negociacions del nostre capítol i per tant seria agosarat avançar res.

Tot i la pandèmia, el 2020 va ser l’any que més projectes ha tancat Andorra Telecom. Quins destacaria?

Correcte, tot i la pandèmia l’any 2020 va ser l’any que més projectes va finalitzar Andorra Telecom, en total van ser 40 projectes. La majoria d’ells són molt tecnològics, i responen a la necessitat de tenir les plataformes de comunicació del país sempre actualitzades.

En podríem destacar alguns que van tenir impacte més directe als nostres clients, com la nova oferta de prepagament que va consistir en una renovació total del servei; també la implantació d’un sistema que ens permet evitar ensurts amb la factura quan estàs fora d’Andorra, bloquejant automàticament consums excessius de dades; un altre projecte a destacar és el de l’eSIM, que des del primer moment va tenir molt bona acollida per part dels nostres clients o el producte Wifi Total que, mitjançant repetidors, complementa i millora la cobertura WiFi dins la llar. Hem de tenir en compte que durant l’any 2020 l’ús d’Internet a les llars es va incrementat de forma exponencial i aquest producte va gaudir d’una molt bona acollida.

Finalment, destacaria el projecte de renovació dels canals Digitals. Durant al 2020 vam
renovar i ampliar les funcionalitats tant des de l’App d’Andorra Telecom com des del portal web.

Quins projectes tenen previstos per aquest any i el que ve?

Aquest any 2021 també està sent un gran any a nivell de projectes, a dia d’avui ja portem més de 30 projectes finalitzats dels que destacarien l’Onboarding Digital que permet fer l’alta com a client des del propi web d’Andorra Telecom sense necessitat de desplaçar-se a la botiga. També s’ha desenvolupat un projecte que dona l’opció als nostres clients a realitzar una donació solidària de 50 cèntims a una ONG, que es carreguen directament a la seva factura durant el temps que consideri.

Finalment, destacaria el desenvolupament del nou catàleg mòbil de postpagament, que ha
completat la nova oferta de productes de telefonia mòbil amb moltes més dades a tots els paquets, incloent dades a totes les tarifes i roaming a la majoria d’elles.

Altres projectes destacats en els que s’està treballant actualment i que veuran la llum a finals de 2021 o durant 2022 són la primera fase del projecte 5G prevista per a finals de 2021, en la que es donarà cobertura 5G als principals nuclis urbans, i durant l’any 2022 i en fases posteriors, veurà ampliada la cobertura a zones amb menys densitat de població.

Un altre projecte ja anunciat per al febrer del 2022 és el canvi dels canals de la TDT de format SD a HD, i finalment a principis del 2022 tancarem el projecte Wifi a les escoles que estem finançant i en el que també col·laborem activament amb el Ministeri d’Educació en el desplegament d’aquesta nova xarxa WiFi que donarà una molt bona connectivitat a 33 centres escolars del Principat perquè permetrà que hi hagi 12.000 usuraris vinculats i 5.000 navegant a la vegada.

El 5G estarà disponible a Andorra a finals d’aquest any o principis del que ve. Quines aplicacions aprofitarà aquesta tecnologia?

Avui per avui les principals aplicacions que estan apareixent són de l’àmbit industrial, i no tant per l’ús de particulars. El 5G permet una molt baixa latència, que es tradueix en immediatesa i una elevada velocitat. Aprofitant aquestes característiques apareixeran aplicacions com jocs en línia o aplicacions de borsa per exemple, tot i que s’està experimentant en tota mena d’àmbits, en el que la immediatesa de les decisions pot jugar un rol rellevant

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

3,5 kg de marihuana amagats en la bodega d’un autobús

Notícia següent

Més de 600 projectes musicals s’inscriuen a la FiM Vila-seca 2022

Notícies relacionades