Fracàs del concurs de la brossa de Tarragona

Avatar photo

El recurs presentat per UGT, demana la nul·litat de la licitació pel fet que els plecs es van aprovar amb el vot de qualitat de l'alcalde, per l'absència de declaració d'urgència i per errors en el càlcul del pressupost

A primera hora del matí, el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic va anunciar que estimava els dos recursos presentats per l’empresa Smatsa i per UGT.

En el recurs d’Smatsa, s’assenyala dos aspectes clau de les bases del concurs. En primer lloc, es fa èmfasi en el fet que la fórmula de revisió de preus ha de fer referència a la data de la signatura del contracte, i això no s’estava fent. En segon lloc, s’evidencia que els coeficients de la fórmula havien de sumar 1 (és a dir, el 100% del contracte), però en realitat sumaven més del 100%. 

Però el més greu de tot plegat és que el Comitè de Preus de la Junta consultiva de la Generalitat ja havia cridat l’atenció sobre aquest mateix aspecte i, malgrat això, ho han tornat a fer malament. Increïblement, en una correcció posterior publicada al perfil del contractant, els serveis tècnics van rectificar l’error, però novament, ho van tornar a fer incorrectament. És aquest un tema sense importància o, com diu l’Ajuntament en el seu comunicat, “un tema formal en la publicació de la documentació “? Sembla evident que no ho és.

 

El recurs presentat per UGT, més extens i detallat, demana la nul·litat de la licitació pel fet que els plecs es van aprovar amb el vot de qualitat de l’alcalde, per l’absència de declaració d’urgència i per errors en el càlcul del pressupost de licitació i els costos de subrogació.

En relació als dos primers aspectes, el Tribunal Català considera que el comitè d’empresa no té legitimació per interposar el recurs. No obstant això, sí que estima les consideracions en relació als errors en el càlcul de la massa salarial. Què deien els treballadors? Doncs que el llistat de personal a subrogar a l’Annex 11 de les bases de licitació sumava un cost total de 12,1 milions d’euros, mentre que l’ajuntament en el seu estudi només havia previst 10,5 milions d’euros. En altres paraules, hi havia una diferència de 1,6 milions. Què posa en evidència el comitè? Doncs que en cap cas s’ha justificat com s’han fet els càlculs, cosa que incompleix la llei.

 

És, per tant, normal que el comitè estigués preocupat pels llocs de treball del personal? Sembla evident que sí. Moltes persones podrien acabar al carrer si el contracte s’oblida de sumar 1,6 milions d’euros de la massa salarial. L’actuació d’aquest Ajuntament i la contundència amb què el regidor de Medi Ambient, Jordi Fortuny, defensava el contrari resulten incomprensibles.

No obstant això, és molt interessant veure com respon el Tribunal a l’Ajuntament, ja que li recorda que als seus propis plecs es diu que aquest s’ha dissenyat “tenint en compte tot el personal a subrogar (sense que es pugui reduir) i tenint en compte les futures pujades salarials contemplades en el conveni”. És evident que l’Ajuntament no podrà justificar en el seu estudi l’acomiadament de més de 50 o 60 treballadors.

 

Per aquests motius, el Tribunal estima el recurs de Smatsa i estima parcialment el del comitè d’empresa. Obliga l’Ajuntament a completar una memòria justificativa que desglossi correctament els costos i tots els conceptes que exigeix la llei. En definitiva, no estem parlant de corregir un o dos aspectes sense importància, com ha intentat fer creure l’Ajuntament. Estem tractant una qüestió que serà molt difícil de justificar per part de l’Ajuntament.

En el seu comunicat, l’Ajuntament remarca que “en cap cas el tribunal Català de Contractes apunta a cap perjudici per als treballadors…”. Acabem de veure que el perjudici no pot ser major, i això resulta molt preocupant.

 

Ara caldrà assumir les conseqüències d’aquesta situació. El concurs ha quedat invalidat, i això comporta més retard i incertesa per a la gestió del servei de recollida de residus a la ciutat. És necessari un canvi en la gestió del concurs, amb una supervisió més rigorosa i garanties de transparència per evitar que es repeteixin aquestes negligències en el futur.

La ciutadania de Tarragona mereix un servei eficient i de qualitat en la gestió dels residus. És hora que les autoritats es posin a treballar de manera responsable per solucionar aquesta situació i recuperar la confiança dels ciutadans.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Activat el PLASEQCAT per una fuita amb 4 ferits a Sant Vicenç dels Horts

Notícia següent

Movem-PSC: «Som els que farem possible el canvi de progrés a Tortosa»

Notícies relacionades