Indignació pels murs de fins a 5 metres que separaran Tarragona del mar

La Plataforma Mercaderies per l'Interior rebutja la instal·lació de pantalles acústiques gegants i exigeix reduir l'impacte sonor dels trens, i no només “amagar-lo”

14 de juliol de 2026 a les 16:06h

La Plataforma Mercaderies per l’Interior ha reaccionat amb indignació a la decisió del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible de rebutjar les al·legacions presentades contra el Pla d’Acció contra el Soroll i mantenir la instal·lació de pantalles acústiques al pas del ferrocarril per Tarragona i altres municipis de la costa.

L’entitat denuncia que aquestes barreres, que podrien arribar fins als cinc metres d’alçada, tindrien un fort impacte paisatgístic i urbanístic i acabarien convertint-se en “un autèntic mur davant el mar”. La plataforma insisteix que no s’oposa a reduir el soroll ferroviari, però rebutja que l’única resposta del Ministeri sigui aixecar pantalles de gran alçada sense estudiar prou alternatives menys agressives.

“El Ministeri no resol el problema del soroll; simplement pretén amagar-lo darrere d’un mur de gran alçada”, ha denunciat Mercaderies per l’Interior.

 

Crítiques a un model ferroviari “obsolet”

La plataforma considera especialment greu que el Ministeri admeti que les pantalles només mitiguen les conseqüències del trànsit ferroviari, mentre manté la circulació de trens de mercaderies pel centre de Tarragona i per municipis del litoral.

Segons l’entitat, el problema de fons no és només el soroll, sinó el pas massiu de trens de mercaderies, alguns amb productes perillosos, per zones densament poblades. Per això, reclama que el trànsit ferroviari de mercaderies es desviï per l’interior i deixi de circular pel mig dels nuclis urbans.

“La seva recepta és molt clara: si hi ha massa soroll perquè passen massa trens, no retirarem els trens; aixecarem murs cada vegada més alts. És absolutament inacceptable”, afirma la plataforma.

 

Alternatives menys invasives

Mercaderies per l’Interior també retreu al Ministeri que hagi desestimat alternatives tècniques plantejades durant els darrers mesos per experts, arquitectes, enginyers, investigadors universitaris i empreses especialitzades.

Segons la plataforma, existeixen solucions més econòmiques, menys invasives i igualment eficaces per reduir el soroll, incloses barreres acústiques de baixa alçada amb molt menys impacte sobre el paisatge urbà. L’entitat recorda també casos com Badalona o Palència, on la pressió ciutadana i institucional va permetre replantejar projectes similars.

“És incomprensible que el mateix Ministeri reconegui que aquestes alternatives s’estan estudiant i, alhora, condemni Tarragona a suportar la solució més agressiva possible”, lamenta l’entitat.

 

“Tarragona no necessita murs”

La plataforma sosté que la resolució del Ministeri evita respondre a les qüestions de fons: per què el Corredor Mediterrani continua fent passar mercaderies pel centre de pobles i ciutats, per què s’ajorna una alternativa ferroviària interior i per què Tarragona ha d’assumir un impacte paisatgístic que considera irreversible.

Mercaderies per l’Interior assegura que el rebuig a les pantalles acústiques és compartit per ajuntaments, entitats socials, col·legis professionals i ciutadania, i anuncia que continuarà treballant en l’àmbit institucional, social i jurídic per impedir que el projecte s’executi. “La ciutadania de Tarragona no pot haver de triar entre suportar un soroll insuportable o viure darrere d’un mur que la separa del mar”, conclou la plataforma. 

L’entitat reclama al Govern espanyol que deixi de posar “pedaços” i afronti el debat de fons: un corredor ferroviari interior que allunyi les mercaderies dels nuclis poblats i eviti consolidar un model que considera perjudicial per a la salut, el paisatge i la competitivitat del territori.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit