Vilanova i la Geltrú renova el contracte de residus: 85 M€ fins al 2034 i 3.000 contenidors

L'Ajuntament vol passar del 35% de reciclatge actualment a acostar-se al 60% que exigeix la UE de cara al 2030

04 de novembre de 2025 a les 18:27h
Actualitzat: 04 de novembre de 2025 a les 18:27h

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha aprovat el nou contracte principal de recollida d’escombraries i neteja viària —valorat en 85 milions d’euros fins al 2034— amb l’objectiu d’impulsar el reciclatge des de l’actual 35% fins a aproximadament el 50% en dos o tres anys i acostar-se al 60% que exigeix la UE el 2030. El govern local dona per tancada una etapa de vuit anys de pròrroga forçosa i preveu que l’1 de gener entri en vigor l’adjudicació (a Valoriza), per començar a desplegar al llarg de l’estiu gairebé 3.000 contenidors nous i una vintena de vehicles renovats.

Entre les novetats, tots els contenidors seran d’un model unificat i quedaran preparats per a futurs sistemes d’identificació d’usuaris, si bé l’Ajuntament vol observar primer com funcionen aquestes eines als municipis veïns. També s’introduirà la recollida porta a porta per al comerç, la restauració i les grans empreses, sense data d’inici concretada perquè es vol pactar el calendari amb els sectors afectats.

Pel que fa a la neteja viària, el servei torna a ser externalitzat. El consistori assegura que el model permetrà recuperar dispositius específics que s’havien perdut (com la neteja de platges o reforços per Carnaval), incorporar maquinària més eficient i sumar una vintena de treballadors.

 

Mobilitat: nou PMUS i ZBE “de mínims”

El ple també ha donat llum verda inicial al nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible fins al 2032. El document preveu una inversió d’uns 5,5 milions d’euros fins al 2029 i 5 milions addicionals fins al 2032, i inclou el desplegament d’una Zona de Baixes Emissions. Segons el govern, l’ordenança de la ZBE s’aprovarà abans d’acabar l’any i afectarà l’àrea ja pacificada del centre; atès que no es detecten nivells preocupants de contaminació, el disseny serà restrictiu “de mínims”.

 

Reindustrialització de la nau de Mahle

Un altre acord destacat ha estat la requalificació del polígon de la Plana, on se situa la nau que Mahle va tancar el 2022. Fins ara l’ús estava limitat a la fabricació de pistons; amb el canvi s’obre el ventall a altres activitats industrials (exclosa la logística) per facilitar l’arribada d’inversions. Segons el govern municipal, ja hi ha empreses interessades que fins ara topaven amb la limitació d’usos.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit