La plataforma Dignitat a les Vies, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, i el col·lectiu Propera parada Valls, han encès les alarmes davant els plans que ADIF estaria preparant per executar, en curt termini, treballs de manteniment als túnels del Garraf. Segons han pogut confirmar aquestes entitats a partir de diverses fonts, el projecte preveu el tall total d'una de les dues vies -la del costat mar- entre Castelldefels i Sitges durant un període de tres mesos.
La mesura deixaria només una via operativa per al pas de tots els trens, tant de Rodalies com els Regionals, en tots dos sentits. Els usuaris consideren el plantejament com a "inacceptable" i avisen que el servei actual ja és "molt precari, amb problemes recurrents de puntualitat, incidències i saturació".
Afectacions greus al servei
Segons les previsions que es deriven d'aquest escenari, el servei ferroviari quedaria reduït a la meitat. Entre les opcions més probables hi ha la supressió total dels dos trens per hora de la línia R2 Sud entre Barcelona i Vilanova i la Geltrú, de manera que només circularien dos trens per hora entre Castelldefels i Sant Vicenç de Calders; una reducció del servei de Regionals entre Barcelona i la Catalunya Sud (R13, R14, R15, R16 i R17), que passarien de tenir una freqüència de 30 minuts a només un tren per hora. En alguns casos, com les línies R13 i R14, podrien quedar directament tallades; o desviaments de Regionals per la línia de Vilafranca del Penedès, també afectada per diverses obres, amb increments de trajecte de fins a 30 minuts en el millor dels casos, i amb el risc que aquests retards puguin ser majors.
“Es tracta d’una afectació devastadora per a milers de persones treballadores, estudiants i usuaris habituals, que no poden assumir més retards ni menys trens”, alerten les entitats.
Exigències a ADIF i al Ministeri
Les plataformes ciutadanes subratllen que no s'oposen a les obres de manteniment, ja que òbviament són "necessàries", però sí a la manera com es plantegen. Reclamen "responsabilitat, planificació i respecte" i exigeixen que s'ofereixin alternatives reals al transport substitutori digne per reduir l'impacte sobre els viatgers.
Els col·lectius demanen a ADIF i al Ministeri de Transport que revisin "de manera urgent" el projecte i presentin una proposta amb afectacions mínimes i garanties per a la ciutadania. També interpel·len els ajuntaments i consells comarcals del Garraf, Baix Penedès, Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre, perquè s'hi oposin i donin suport als usuaris i ciutadans.
“La mobilitat és un dret. No permetrem que, un cop més, el nostre territori i la seva gent paguin les conseqüències d’una gestió opaca, centralista i allunyada de la realitat”, conclou el comunicat.
Un moment crític per a Rodalies
La polèmica arriba en un període marcat per les incidències constants a la xarxa de Rodalies, amb retards gairebé diaris que afecten desenes de milers de passatgers. Malgrat els diversos anuncis d’inversions milionàries per part dels governs per millorar les infraestructures, els usuaris denuncien que les obres s’acumulen sense una planificació global i coordinada, agreujant encara més els problemes de mobilitat.
En aquest context, la reducció de serveis a la línia del Garraf es percep com “un cop més” a un sistema ferroviari ja tensionat. Les entitats adverteixen que, si no hi ha un canvi de plantejament, la paciència de la ciutadania podria esgotar-se definitivament.