Cunit identifica 56 persones en una tarda per travessar les vies de tren fora dels passos habilitats

La Policia Local, Mossos, Adif i Renfe intensifiquen els controls per evitar atropellaments a l’estació amb multes des de 300 euros

12 de desembre de 2025 a les 08:57h
Un home travessa les vies de lestació de trens de Cunit

La Policia Local de Cunit (Baix Penedès), en col·laboració amb els Mossos d'Esquadra, Adif i Renfe, ha posat en funcionament un dispositiu especial per impedir que els usuaris travessin les vies del tren fora dels passos autoritzats a l’estació del municipi. Aquest dijous a la tarda es va dur a terme una operació que va concloure amb la identificació de 56 persones, totes elles proposades per sanció administrativa amb multes que comencen en els 300 euros.

Els agents van comptar amb el suport tecnològic d’un dron i també van disposar d’una unitat canina procedent de la Policia Local de Sant Feliu de Guíxols, destinada a detectar altres possibles infraccions durant el dispositiu. Les dades facilitades per Renfe indiquen un increment preocupant dels atropellaments en zones no habilitades: si el 2023 es van registrar tretze incidents, enguany la xifra s’ha quadruplicat fins als dotze casos només en el primer semestre.

Dispositiu policial a l'estació de Cunit per evitar que la gent creui les vies

 

Drons en busca d'usuaris que travessen les vies

A dos quarts de sis de la tarda, el dron operat per la unitat aèria de la Policia Local va enlairar-se per vigilar des de l’aire les conductes incíviques dels viatgers que diàriament utilitzen l’estació ferroviària. En un sol comboi procedent de Barcelona es van identificar una quinzena d’usuaris

A més del seguiment aeri, fins a vuit agents vestits de paisà es trobaven distribuïts al llarg i voltant l’estació, treballant conjuntament amb el personal tècnic i de seguretat d’Adif i Renfe. Les dades recollides pels agents són enviades directament al gestor ferroviari perquè tramiti les corresponents denúncies administratives. Cal destacar que aquestes sancions poden acumular-se si es comet més d’una infracció.

Un agent de la Policia Local de Cunit identifica una persona

 

Per què la gent travessa les vies de Cunit?

Sergi Aguilar, sergent en cap de la Policia Local de Cunit, va explicar que aquesta situació s’havia detectat prèviament durant altres controls efectuats al nucli antic mitjançant l’ús del dron. Segons Aguilar, hi ha un "gran nombre" d’usuaris que travessen les vies generant "inseguretat", especialment pel risc que suposa per als mateixos usuaris. Per aquest motiu, es va establir una coordinació estreta entre les forces policials locals i els responsables d’Adif i Renfe per reforçar aquests controls.

L’Ajuntament també ha manifestat el compromís perquè aquestes accions es repeteixin periòdicament. L’alcalde Jaume Casañas assegura que volen "afrontar aquesta problemàtica" des d'un punt de vista de "prevenció", sense objectiu de ser "punitius": "Volem que la gent assumeixi aquest civisme i aquest respecte cap a la seguretat i l'accessibilitat de l'estació".

Dos agents de la Policia Local de Cunit amb el dron

 

Reclamacions sobre infraestructura ferroviària

A més dels controls policials, Casañas ha reclamat formalment a Adif i Renfe la reactivació o habilitació efectiva de l’andana número tres, destinada als trens procedents de Barcelona. Actualment, aquests combois circulen exclusivament per les vies u i dos —situades lluny del vestíbul— fet que provoca que molts usuaris prefereixin travessar directament les vies abans que utilitzar el pas subterrani.

L’alcalde argumenta que abans del 2009 existia un pas soterrani situat pràcticament al centre de l’andana i això facilitava moltíssim el trànsit sense riscos. No obstant això, després d’una reforma integral aquell any el pas sota terra es va traslladar deixant-lo més allunyat; com a resultat actualment els passatgers han d’allargar considerablement el seu recorregut dins l’estació.

Casañas assenyala: "Si la via tres estigués habilitada, quan el tren parés, la gent sortiria i aniria directament al vestíbul". Aquesta mesura també permetria reduir significativament temps als usuaris amb pressa evitant trajectes innecessaris dins l'estació.

Davant aquesta petició, fonts oficials de Renfe expliquen que ja s’ha estudiat aquesta possibilitat, però adverteixen que atesa la configuració actual dels raïls i infraestructures ferroviàries existents al municipi podria incrementar fins a sis minuts la durada total del trajecte dels trens afectats.

La Policia Local de Cunit identifica diverses persones que han creuat les vies

 

Més sancions relacionades detectades durant el dispositiu

A banda dels 56 viatgers identificats travessant irregularment les vies, durant aquest mateix control conjunt diversos agents han imposat multes addicionals contra vuit persones més: una denúncia per circular amb patinet elèctric dins del tren; sis sancions vinculades a tinença o consum substàncies estupefaents; així com una altra relacionada amb portar una arma blanca sense autorització.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit