L’Escola d’Enoturisme de Catalunya ha presentat la segona fase de l’estudi de l’oferta d’enoturisme a Catalunya, Wine Travel Observer (WTO). L’informe, actualitzat a 2025, suma l’oferta de cellers, restaurants, establiments, agències de viatge i empreses de serveis especialitzades en enoturisme, completant una oferta enoturística inèdita fins ara. WTO és un estudi ideat per l’Escola d’Enoturisme en el marc del programa Projecta’t, subvencionat pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.
El director de l’Escola d’Enoturisme, Gerard Domingo, ha presentat les dades amb l’investigador, David Jobé; i de la coordinadora d’estudis Begoña Fernández, en un acte presentat per la gerent de l’Institut Municipal de Formació de Vilafranca, Ester García. L’acte l‘han presidit Lluís Font, director del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, i Gemma Romeu, tinenta d’alcalde de Desenvolupament Econòmic i regidora d’Educació, Turisme i Esports de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès.
A la presentació hi ha assistit representants del Consorci per a la Formació Contínua, administracions locals, diputacions, i l’Agència Catalana de Turisme; representants de les Rutes del Vi; el vicepresident de PIMEC Turisme; membres de federacions d’hostaleria de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona; el president de l’associació d’agències de viatges; i un grup professionals de l’enoturisme de cellers, restaurants, establiments i serveis d’arreu de Catalunya.
WTO ha identificat 1.090 negocis d’enoturisme, que ofereixen activitats relacionades amb el turisme i els vins. Entre elles 435 cellers visitables, 470 restaurants, 102 establiments turístics, 60 agències de viatges, i 23 empreses de serveis. “WTO posa en valor el volum i la diversitat de l’oferta a Catalunya”, en paraules del director de l’Escola d’Enoturisme. Un 48% dels negocis identificats no formaven part de les Rutes del Vi.
CELLERS VISITABLES
WTO 2025 ha identificat que el 48% dels cellers elaboradors catalans són visitables, i n’ha enquestat a fons un 25%. Els resultats d’un ampli qüestionari permet constatar que un 79% dels cellers que obren portes tenen un producte turístic definit. Un 55% de les activitats són esporàdiques i un 45% s’ofereixen tot l’any.
El target principal dels cellers és el públic interessat en l’enogastronomia (90%), el turisme cultural (76%), familiar (64%) i prèmium (59%). Pel que fa a les reserves, un 95% dels cellers ofereix opcions en línia. Un 76% permeten reservar amb dia i hora tancat, i un 61% fer pagament previ.
WTO detecta que un 73% de cellers reconeix que tindrà necessitats formatives, i un 62% necessitarà més personal. Entre les competències més sol·licitades estan comunicació, màrqueting i xarxes socials (53%), i els contactes amb agències i tour operadors (45%).
RESTAURANTS
L’estudi identifica 470 restaurants enoturístics, estudiant que ofereixin experiències que vagin més enllà de menjar amb vins, que tinguin una carta representativa dels vins del territori, i mostrin sensibilitat vers la promoció de l’enoturisme. Un 30% dels identificats ha respost una enquesta de qualitat, entre els que hi ha un 44% de restaurants adherits a les Rutes del Vi, un 55% de restaurants de la Guia Slow Food Catalunya, un 20% de restaurants amb Estrelles Michelin o Sols Repsol, i un 20% dels Premis Cartaví.
Un 84% admet que “el restaurant o el personal fa pedagogia als clients interessants en vi, cellers o enoturisme de la zona”. Un 81%, a més, col·labora amb cellers. WTO també ha estudiat a fons les cartes de vins, l’oferta d’enoturisme, i les necessitats formatives.
ESTABLIMENTS
De 230 establiments turístics que poden ser considerats d’enoturisme, dels quals prop d’un 40% han respost l’enquesta. S’inclouen un 55% dels establiments turístics adherits a alguna de les Rutes del Vi, un 20% dels establiments turístics amb restaurant adherits a alguna Ruta, un 30% dels Hotels reconeguts amb claus a la Guia Michelin 2024, i un 15% dels Hotels Gastronòmics reconeguts per la Generalitat de Catalunya.
Un 94% dels establiments enquestats assegura que “fa promoció de vins, cellers, o enoturisme als clients”. Un 75% fa activitats d’enoturisme, sols en col·laboració amb cellers.
AGÈNCIES DE VIATGE I SERVEIS ENOTURÍSTICS
WTO també ha identificat 60 agències de viatges receptives d’enoturisme, i 23 empreses de serveis relacionades amb l’enoturisme. Entre els enquestats un 70% assegura que col·labora amb cellers, un 60% amb restaurants, un 55% amb altres agències o serveis turístics, i un 40% amb establiments.
SOBRE WINE TRAVEL OBSERVER
L’estudi de l’oferta d’enoturisme de Catalunya, impulsat per l’Escola d’Enoturisme, en el marc del programa Projecta’t, subvencionat pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya. La primera edició va obtenir el guardó de “Millor Treball de Recerca de la Formació Professional” als Premis FPCat24. La segona fase ha comptat amb la col·laboració de les 9 Rutes del Vi, PIMEC, ACAVe, Federació Intercomarcal Hostaleria, Restauració i Turisme, Federació de Gremis d’Hostaleria de Girona, Federació de Gremis d’Hostaleria de Lleida, i Associació d’Empreses d’Hostaleria de Tarragona.
SOBRE L’ESCOLA D’ENOTURISME
L’Escola d’Enoturisme de Catalunya és una iniciativa de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i el sector empresarial enoturístic d’àmbit català, essent un Centre Sectorial Integrat que ofereix formació professional, formació ocupacional i contínua dins de l’àmbit del Turisme i l’Enoturisme a tot Catalunya.
SOBRE L’INVESTIGADOR DE L’ESTUDI
David Jobé. Periodista. Professor de Comunicació a l’Escola d’Enoturisme de Catalunya. Cocreador del portal ENOTURISTA. Coautor de l’estudi ENODATA de les xarxes socials dels cellers catalans publicat amb l’INCAVI durant tres edicions.