La Paeria de Balaguer ha presentat aquest dimecres la tercera edició dels Pressupostos Participatius. L’acte s’ha fet a la casa consistorial i hi han participat el paer de Participació, Kevin Bruque, i el paer en cap, Jordi Ignasi Vidal.
Les fases del procés participatiu s’han dividit en cinc períodes: la presentació dels pressupostos participatius i el repartiment de butlletes; la recollida de propostes i la valoració de les aportacions; la votació i el tancament, avaluació i escrutini dels projectes guanyadors. Sota el lema “Participa”, les propostes es poden presentar des d’aquest dimecres 1 de desembre fins al 30 del mateix mes.
La Paeria vol “sobrepassar” el 5 % de votació i interpel·lar el màxim de gent possible”, segons ha explicat el paer Kevin Bruque, que també ha avançat que per fomentar la participació no hi haurà una urna mòbil sinó que s’habilitaran diferents punts de recollida de propostes, punts on al final del procés es podran fer també les votacions.
Els punts de recollida de propostes que s’habilitaran estaran situats a la Casa de la Paeria, a l’Oficina d’Afers Socials, al Casal Lapallavacara, a la Biblioteca Municipal, a la Piscina Municipal, a la Residència Comtes d’Urgell i a la Residència Sant Domènec, on es preveu fer-hi sessions de participació per a la gent gran. Aquests dos darrers punts només seran pels usuaris residents. És possible també que hi puguin haver nous punts de participació a petició de la ciutadania.
Igual que l’any passat, a diferència dels primers pressupostos participatius, les propostes les tornarà a fer la ciutadania a nivell particular i també enguany, com a novetat, es podran fer propostes com a entitat o associació, sempre i quan estiguin inscrites al Registre d’Entitats de Participació Ciutadana, segons ha explicat el mateix Kevin Bruque. D’aquesta manera. es vol fer partícips les entitats de la capital perquè facin també les seves propostes, “amb l’objectiu que se les sentin seves. Al final, si un club, associació o entitat decideix fer una proposta i és vàlida acabarà fent propaganda per aquella idea i segurament maximitzarà la participació als pressupostos participatius”, ha dit Bruque.
A banda dels punts de recollida de propostes, les diferents idees i aportacions es podran presentar també de forma telemàtica a través de l’App Bústia Ciutadana o bé omplint el formulari que hi ha a la web participa.balaguer.cat.
Durant el desembre, d’altra banda, es planificaran també diverses trobades on la ciutadania podrà aportar propostes de forma presencial. Es preveu que aquestes trobades es puguin fer en diferents punts de la ciutat.
Un cop recollides les diferents propostes, totes elles seran analitzades per part dels equips tècnics de la Paeria que hauran d’avaluar la seva viabilitat.
Per la seva banda, el paer en cap, Jordi Ignasi Vidal, ha volgut destacar, pel que fa al procés d’enguany, que es durà a terme íntegrament des de l’àrea de Participació, de forma totalment autònoma, sense la col·laboració de cap empresa externa. També en relació als projectes que resultin guanyadors s’intentarà, ha dit, agilitzar la seva tramitació perquè es puguin executar de forma més ràpida.
En un altre ordre de coses, pel que fa a la possibilitat de fer un pressupost participatiu bianual i amb més dotació, de moment, des de la Paeria ho descarten. Ho ha comentat el mateix paer en cap, Jordi Ignasi Vidal, que també ha dit que en relació a reptes i projectes importants de ciutat ja tenen previst consultar la ciutadania “però no a través d’uns pressupostos participatius”.
El calendari del procés és el següent:
FASE 1. INICI DEL PROCÉS. SESSIÓ DE PRESENTACIÓ
- Repartiment butlletes: 29 de novembre al 3 de desembre
- Sessió de presentació: 1 de desembre
FASE 2. PROPOSA!
- Recollida de propostes: 1 de desembre fins al 30 de desembre
FASE 3. VALORACIÓ DE LES PROPOSTES
- Anàlisi de les propostes recollides: 3 de gener fins al 16 gener
- Valoració tècnica de les propostes: 17 de gener fins al 18 de febrer
- Comissió tècnica municipal: 7 de febrer fins al 18 de febrer
- Divulgació propostes: 19 de febrer fins al 25 de febrer
FASE 4. VOTEM!
- Votació de les propostes validades: 26 de febrer fins al 13 de març
FASE 5. TANCAMENT I AVALUACIÓ DEL PROCÉS
- Escrutini de resultats: 14 de març al 15 de març 2. Sessió de resultats: 16 de març
Pel que fa a la quarta fase, des de la Paeria es recomana que a l’hora d’escollir les propostes a votar es tinguin en compte les necessitats que té el municipi i aquelles que poden aportar un benefici més global per a tota la ciutadania. Les propostes finals se seleccionaran en base als vots obtinguts i al límit econòmic establert, escollint-se, doncs, aquelles propostes la suma de les quals sigui la més propera al límit econòmic del procés, sempre tenint en compte els vots obtinguts. Finalment, es facilitarà la possibilitat que qui ho desitgi pugui valorar com s’ha desenvolupat el procés de pressupostos participatius per tal de tenir-ho en compte per a futures edicions. Aquesta valoració s’afegirà a la valoració que en facin la Comissió Tècnica i de Coordinació.
Pel que fa als criteris que han de seguir les diferents propostes hi ha, per exemple, que cadascuna d’elles no superi la quantitat de 150.000€; que siguin legals, viables tècnicament i sostenibles en el temps; que no suposin contractació de nou personal per part de la Paeria o que facin referència a inversions i, per tant, que no facin referència a serveis ni a millores en els serveis. També es demana que siguin competència de la Paeria, que no afectin a més d’un exercici pressupostari i, entre altres, que no comportin accions d’exclusió social i siguin del màxim gaudi per a tota la ciutadania.
Els pressupostos participatius comptaran novament amb una partida de 150.000 euros, que s’inclourà en el pressupost ordinari de 2022.
Podran votar en els pressupostos participatius totes aquelles persones empadronades a Balaguer majors de 16 anys.