Alba Pijuan: “Els comerços de Tàrrega poden demanar ajuts directes per la Covid fins el 30 de setembre”

Vostè va arribar a l’alcaldia el juny de 2019 i menys d’un any després esclatava la pandèmia. Com l’ha viscuda i com l’han viscut els habitants del municipi?

A nivell personal, ha estat i continua sent un repte majúscul. De sobte, em vaig trobar davant una situació que mai ningú no hauria pogut imaginar, sense cap precedent, sense gaires ajudes al principi i amb la necessitat d’anar prenent decisions, dia sí dia també, des del sentit comú, pensant en el bé de la majoria de ciutadans. El més complex de gestionar, des d’un bon inici i encara ara, ha estat la incertesa que duu implícita aquesta pandèmia i que fa que la situació pandèmica al municipi pugui variar moltíssim en qüestió de 48 hores. Crec que, igualment, aquesta imprevisibilitat és el que costa més a la ciutadania en general perquè molts cops la gent, i entre ells els targarins, ja no saben quina normativa s’aplica ni per què.

Què s’ha fet des de l’Ajuntament per pal·liar els efectes de la pandèmia?

Han anat variant les mesures que hem pres al llarg de la pandèmia. Inicialment, els problemes eren d’abastiment de material sanitari i de protecció, tant al CAP com a les residències, i vam fer mans i mànigues per trobar-ne i fer-lo arribar a qui més ho necessitava. També vam coordinar, juntament amb diverses associacions de Tàrrega, el grup de voluntaris que anava a comprar o a fer encàrrecs a persones sense xarxa familiar ni social durant el confinament. Vam vehicular també la distribució de mascaretes de roba fetes pel grup de cosidores voluntàries i també cedides per algunes empreses de la ciutat. A mesura que s’anava normalitzant aquest aspecte, vam començar a centrar-nos en la crisi social i econòmica que sorgia en paral·lel a la sanitària. Així, vam cancel·lar la taxa d’ocupació de la via pública del 13 de març del 2020 fins a final d’any i també ha quedat anul·lada enguany, a més d’afavorir la instal·lació i/o ampliació de terrasses per a la restauració. A més, s’han destinat 300.000€ a ajudes directes per al sector empresarial i autònoms de la ciutat que actualment s’està gestionant. També s’ha facilitat ajuda des de l’Ajuntament a persones que, a causa de la bretxa digital, podien tenir problemes alhora de demanar cita per a vacunar-se, per exemple, i també hem adequat l’Espai Mercat com a centre de vacunació massiva. 

L’economia ha quedat molt tocada. Quina és la situació actual del municipi i dels seus habitants?

Evidentment, el confinament i les posteriors mesures restrictives patides per diferents sectors econòmics s’han traduït en una forta crisi. Enguany sembla que es comença a remuntar una mica en certs àmbits, però queda molt per fer. I cal tenir present que una àmplia majoria de les activitats econòmiques han vist reduïda la seva activitat a causa de les diferents restriccions i això vol dir que l’afectació a nivell de ciutadania ha estat molt àmplia. 

L’Ajuntament ha destinat una partida de 350.000 euros a ajuts per al comerç local. Quants comerços se’n podran beneficiar? Està previst algun altre tipus d’ajuts per a altres col·lectius?

Dels 350.000€, 300.000 s’han destinat a ajudes directes que s’estan tramitant actualment i que es poden sol·licitar fins al 30 de setembre. S’han dividit en dos trams, segons el percentatge de pèrdues en la facturació del 2020 respecte la del 2019, intentant així ajudar el màxim possible de negocis. Els 50.000€ restants es destinaran a campanyes de promoció econòmica per incentivar l’activitat empresarial i comercial al nostre municipi. 

Ara que comencem a veure la llum al final del túnel, quins són els temes que van quedar pendents i que no s’han pogut treballar durant tot aquest temps?

Bàsicament, la pandèmia i tots els seus efectes han passat a un primer pla i han fet que altres temes que no eren urgents quedessin en un segon terme. Igualment, la gestió del dia a dia d’un municipi va molt més enllà de la pandèmia i, en general, s’ha intentat continuar treballant en el màxim de temes possibles a un bon ritme.

A finals de maig es va celebrar la 8a edició de la Fira del Vehicle d’Ocasió. Com valora aquesta fira? Com ha funcionat a nivell econòmic?

La realització d’aquesta fira, que l’any passat va haver de cancel·lar-se, fou un èxit rotund, amb la venda de més vehicles que en les edicions del 2018 i del 2019. Hi va haver molta satisfacció entre els organitzadors i concessionaris participants pel nombre de ventes i per la gran afluència de públic. 

També es va celebrar la #FMTàrrega2021, que va ser tot un èxit de públic, esgotant totes les places. Com va anar?

Enguany vam poder organitzar tota una sèrie d’actes culturals per commemorar les patrones de la nostra ciutat, les Santes Espines i la Verge de l’Alba, quan les festes majors, com a tals, estaven prohibides. Vam decidir programar diversos actes, tots amb aforament limitat, reserva prèvia i seguint escrupolosament totes les pautes Covid i cal dir que va ser tot un èxit. Es van exhaurir les entrades de tots els actes i els targarins van poder gaudir d’una edició especial de la Festa Major de maig.