Sitges 2019, la potència del fantàstic més avantguardista i heterogeni

Sam Neill, Patrick Wilson, Aaron Paul, Maribel Verdú, Nikolaj Coster-Waldau, Asia Argento o Pupi Avati, entre els convidats destacats de la 52a edició

Logo del Festival. Cedida

Els paisatges post-apocalítpics de grocs i ocres, de pols i òxid de la saga i fenomen Mad Max, arribat de les antípodes australianes, impregnaran durant onze dies la vila mediterrània de Sitges. I la millor manera de demostrar-ho serà a la gala d’inauguració on l’actor australià Patrick Wilson recollirà un Premi Màquina del Temps, aprofitant la seva visita per presentar la pel·lícula inaugural, En la hierba alta (In The Tall Grass), juntament amb el seu director Vincenzo Natali.

De les antípodes, en aquest cas neozelandeses, vindrà Sam Neill a recollir el Gran Premi Honorífic que li entregarà aquest any el Festival per la seva trajectòria el dia de la cloenda amb la pel·lícula The Vigil, el sorprenent debut en el llargmetratge de Keith Thomas.

Entre el 3 i el 13 d’octubre, Sitges desplegarà el millor cinema de gènere del moment, en una edició on destaca la potència de les òperes primes, la gran presència de realitzadores, una selecció d’animació de les més destacades i àmplies del moment i un repunt de l’alt nivell de la secció de curts.

Una Secció Oficial amb noms com Robert Eggers, Matt Bettinelli-Olpin i Tyler Gillet, Richard Stanley, Jonas Alexander Arnby, Fabrice Du Welz, Gaspar Noé o Aaron Morhead i Justin Benson, també la selecció de curts reflecteix la seva importància i vigència com a format imprescindible del gènere, amb grans noms que hi aposten com Yorgos Lanthimos amb Nimic, o la primera incursió en la direcció de Chloe Sevigny amb White Echo.

El Festival tampoc s’oblida d’un cinema fantàstic reconegut i amb vocació d’autor que es podrà descobrir a Òrbita, la secció dedicada a recollir les últimes tendències del thriller, Noves Visions amb la seva aposta per la innovació i l’experimentació de llenguatges cinematogràfics, i el replantejament de la secció Seven Chances, ara que arriba al quart de segle, cap a la recuperació de pel·lícules de repertori fantàstiques, oblidades, maltractades o senzillament perdudes en el temps.

A més d’una secció Brigadoon on el cinema italià, l’exploitation italiana de ciència ficció i el documental es converteixen en els protagonistes d’una edició que atorgarà el seu premi Nosferatu al director Pupi Avati.

El Festival continuarà mantenint les seves cinc pantalles on es projectaran la majoria de les pel·lícules integrades en les seves seccions oficials: Auditori Meliá Sitges, Retiro, Prado, Brigadoon i la Sala Tramuntana. Però també podran veure’s algunes d’elles en altres de les sales del certamen, amb entrada gratuïta a l’Hort de Can Falç o el Centre Cultural Miramar, on es viuran les experiències de realitat virtual més punteres.