L’Oficina de Turisme de Montblanc tanca un 2020 excepcional que canviarà l’activitat turística

La pandèmia ha condicionat el comportament dels turistes arreu del món

Com cada inici d’any, l’Oficina de Turisme de Montblanc havia de presentar el balanç de les dades estadístiques recollides durant l’any acabat de finalitzar. Tanmateix, la crisi sanitària que esclatà el passat mes de març fa impossible fer un balanç com els que s’havien fet des de l’any 2000.
El 2020 havia de ser de celebració, en complir-se 20 anys de l’obertura de l’oficina de turisme, la creació de la marca Montblanc Medieval i l’estrena dels Guies de Montblanc. Finalment cap efemèride s’ha pogut commemorar. Òbviament el 2020 serà recordat per l’esclat de la pandèmia de la COVID-19 que ha afectat l’activitat quotidiana del planeta i, per tant, també el turisme.
Les dades estadístiques de 2020 no es poden posar en relació amb cap dels anys precedents ja que les circumstàncies no tenen res a veure. Tanmateix, s’ha elaborat un resum de l’activitat des de l’Oficina de Turisme on es repassen les principals accions dutes a terme durant aquest any tan singular.

Les consultes ateses
Com a conseqüència de l’esclat de la crisi sanitària i el consegüent confinament l’Oficina de Turisme de Montblanc va tancar el 13 de març i no va reobrir fins el 6 de juliol. A la tardor, amb les noves mesures restrictives, també es tancà el servei la major part de caps de setmana.
Així doncs, indicar que s’han atès 3.907 consultes durant l’any no és més que una dada anecdòtica que no pot relacionar-se amb les 13.214 de l’any anterior. L’arrencada de l’any havia estat prou bona, amb més d’un miler de consultes abans del tancament, i un mes de febrer que amb 723 consultes ha estat el millor de la darrera dècada.
Després d’una primavera d’absoluta inactivitat turística totes les esperances es van posar en la temporada d’estiu. L’arrencada va ser irregular, amb 451 consultes al juliol (vora un 50% per sota de l’any abans); però el mes d’agost va ser prou satisfactori donada la situació, amb 1.119 consultes (un 30% menys).
El mes de setembre es va allargar l’activitat turística i les dades foren millors que al juliol, amb 610 consultes. Aquesta situació amb una certa estabilitat es va acabar a mitjans d’octubre quan es van decretar noves restriccions de mobilitat.
La COVID-19 va fer suspendre els principals esdeveniments turístics de Montblanc. Per ordre de calendari, antiguitat i capacitat d’atracció, la suspensió de la Setmana Medieval de la Llegenda de Sant Jordi va ser la més dolorosa, tot i que per la situació global que es vivia va fer pensar que seria una tendència inevitable. Acabaren sent suspeses les celebracions de Brickània, Terrània i Clickània, i només es van poder celebrar algunes de les activitats de #Safrània365 i de Viu Montblanc en família!.

La procedència dels turistes
Tal com es va preveure durant el període de confinament, el visitants i turistes van ser de proximitat. Un 78% de les consultes ateses a l’Oficina de Turisme de Montblanc foren realitzades per persones de Catalunya.
Aquest fet també fou visible en els allotjaments i els restaurants. La pandèmia ha provocat restriccions en els viatges llargs, por per part dels turistes a fer desplaçaments llunyans i tot plegat ha convidat a la descoberta o redescoberta dels atractius més propers.
No sempre ha suposat pernoctació, tanmateix les xifres d’ocupació dels allotjaments han estat satisfactòries. Es va evidenciar que l’allotjament de Montblanc i de la Conca de Barberà tenia un elevat índex d’ocupació amb turistes que valoraven la tranquil•litat, els espais naturals, el producte de proximitat i les visites culturals.
El càmping Montblanc Park ha estat, com sempre, un cas singular ja que té una major dependència del turisme estranger (especialment francès) i no va poder arribar a les elevades xifres d’ocupació que té habitualment.

Les visites guiades
Després del confinament l’Oficina de Turisme de Montblanc va adaptar les seves instal•lacions i va reobrir el 6 de juliol. També va variar els serveis que ofereix. La situació va fer que no es repetissin serveis consolidats com les visites a la muralla els matins dels dies feiners de juliol i agost, les visites nocturnes o els tres tipus de visita que, des de fa anys, s’oferien tots els caps de setmana.
L’alternativa va ser una visita enogastronòmica d’una hora i mitja de durada, amb capacitat limitada, reserva anticipada, i que es va oferir cada matí, tots els dies de la setmana, a les 10h en castellà i a les 11h en català. Entre el 10 de juliol, inici de les visites, i el diumenge 13 de setembre, de les 144 possibles van sortit 127 visites (88%) amb un total de 1.178 persones.
Un cop acabat l’estiu, aquesta visita s’ha mantingut. Això sí, el 2020 s’han deixat de fer les visites en grup i les escolars. Aquesta situació es mantindrà, com a mínim, fins a després de l’estiu.

Un any de reptes i novetats
El 2020 s’havia plantejat com un any de celebració i això havia fet preveure un calendari farcit d’activitats. A partir del mes de març es va haver de suspendre la major part de tot allò que estava previst. Tanmateix, la situació de pandèmia ha comportat que l’Oficina de Turisme de Montblanc hagi impulsat diverses accions fruit de la capacitat d’adaptació a les noves circumstàncies.
Durant les primeres setmanes de confinament es van realitzar campanyes relacionades amb les xarxes socials. L’objectiu era fidelitzar seguidors i convertir la ciutadania local en prescriptora de futures experiències turístiques. Cal pensar que durant un llarg període calia dir que tothom es quedés a casa, tot el contrari del missatge tradicional de qualsevol oficina de turisme.
• La primera campanya fou #MontblancDesDeCasa. S’animava a compartir fotografies amb les vistes del municipi des de casa a través d’Instagram, Facebook i Twitter. A banda de la clàssica etiqueta #MontblancMedieval es van impulsar aquestes altres en funció del nucli del terme municipal des d’on es realitzava: #MontblancDesDeCasa, #LaGuàrdiaDesDeCasa, #LillaDesDeCasa, #PrenafetaDesDeCasa, #RojalsDesDeCasa o #ElPinetellDesDeCasa.
Cada dia s’escollirà una foto que servirà per saludar des de la pàgina de Montblanc Medieval a les tres xarxes socials. I a través de Facebook, es feien votacions per trobar la millor foto.
• Poc després, en paral•lel es va iniciar la campanya #MontblancEmSona que tenia l’objectiu d’associar música i racons del municipi (Muralla, Plaça Major, ermites, espais naturals,…). Qui volia suggeria les cançons que evocaven aquestes imatges, i totes les propostes es van incorporar a llistes d’Spotify que es poden trobar en el compte @montblancmedieval
• El cap de setmana de la Setmana Santa estava previst realitzar la primera activitat del calendari de #Safrània365, la Vermutada Popular i Musical. Es va proposar fer el vermut, però a casa. Hi hagué una sessió de música en directe amb el DJ Alexandre Bonanit emesa a través d’Instagram Live i un concurs de fotografies compartides a Instagram fent el vermut.
• La darrera acció abans de l’estiu fou el concurs fotogràfic durant la Setmana Medieval de la Llegenda de Sant Jordi realitzat conjuntament amb l’associació organitzadora. Els dies que haurien correspost a la festa es va animar tothom a compartir fotografies d’edicions passades. Es van fer tres categories segons el període en què van ser fetes: de 1987 a 1997, de 1998 a 2008 i de 2009 a 2019.
En paral•lel a aquestes accions de comunicació, l’Oficina de Turisme de Montblanc va mantenir un estret contacte amb el sector turístic local. Fruit d’aquesta relació directa és el projecte Respira Montblanc i dues campanyes que han tingut lloc a la tardor.
• La campanya Tasta Montblanc es va impulsar a partir del moment que es va fer tancar l’activitat habitual dels restaurants. Es tractava d’un sorteig adreçat als clients que realitzessin una despesa mínima de 25€ en menjar per emportar.
• La darrera campanya de l’any la van proposar els establiments d’allotjament i es va denominar 3+1, desconnecta a Montblanc. Consistí en oferir quatre nits d’allotjament al preu de tres. D’aquesta manera els establiments pretenen potenciar dos moments: de dilluns a dijous, els dies feiners amb menys moviment; i de dijous a dilluns, els caps de setmana amb tancament perimetral municipal o comarcal.

Respira Montblanc
Al setembre es va presentar Respira Montblanc, una iniciativa nascuda en temps de pandèmia promoguda per representants del sector turístic amb el suport de l’Ajuntament de Montblanc.
És un segell de qualitat que té l’origen en el confinament de primavera. A partir d’una reunió telemàtica per valorar la repercussió de la pandèmia a curt termini, es va iniciar un projecte que havia de revitalitzar l’activitat turística a partir de conceptes que caracteritzen la destinació però no s’havien posat prou en valor.
A Respira Montblanc els establiments i empreses d’àmbit d’activitat divers s’hi adhereixen de forma voluntària i es comprometen a complir uns requisits recollits en un decàleg. Són deu compromisos relatius a conceptes claus en l’activitat turística de present i de futur: amb el viatger, amb el medi, amb el territori, amb els productors locals, amb les tradicions i els esdeveniments, amb la comunitat local, amb les garanties sanitàries, amb el sector turístic i amb la destinació turística, amb la comunicació clara i transparent, i amb la qualitat.
Els establiments seran auditats i avaluats cada any i rebran un distintiu de Respira Montblanc de l’any en curs.

Un any de reconeixements
Malgrat tot, l’any 2020 serà recordat pel reconeixement institucional a la tasca conjunta de l’Oficina de Turisme i del sector turístic amb l’obtenció del Premi Jordi Cartanyà que atorga el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona. En aquest cas, el projecte Respira Montblanc obtingué el premi a la millor proposta innovadora i creativa que contribueixi a un desenvolupament turístic sostenible a la Costa Daurada
Com cada any l’Oficina de Turisme ha tingut relació amb l’activitat acadèmica universitària del país.
• Abans de l’esclat de la pandèmia la Universitat de Girona (UdG) acollí dues xerrades sobre la gestió turística a Montblanc adreçades als alumnes de Turisme.
• A la tardor es va rebre alumnes de Turisme de la Universitat Rovira i Virgili (URB) per explicar-los la gestió turística a Montblanc.
• Un alumne de Turisme de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha fet les seves pràctiques on-line a l’Oficina de Turisme. I dues alumnes de la mateixa universitat han dedicat el seu Treball Final de Grau en modalitat participativa, a l’anàlisi del potencial turístic dels atractius naturals de Montblanc.

Un nou paradigma
La crisi sanitària de 2020 ha portat una nou sistema de treball, amb nous aspectes a tenir en compte.
L’Oficina de Turisme de Montblanc va reprendre l’atenció al públic el mes de juliol complint les indicacions de la Direcció General de Turisme adreçades a la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya. Les indicacions i recomanacions també es van tenir en compte a l’hora de reformular la visita guiada i organitzar les activitats de petit format.
És obvi que a partir d’ara se seguiran aplicant tots els protocols que es van implementar a l’estiu. Una nova forma de relacionar-se amb el turista a la qual s’ha adaptat ràpidament tant els prestadors de serveis com els ususaris.
2021, un any de més incerteses
L’any 2021 comença amb més mesures que restringeixen la mobilitat i, per tant, tornen a reduir l’activitat turística a la mínima expressió.
Malgrat aquesta circumstància actual, les previsions fan pensar en una temporada de primavera i estiu que resulti més activa que la de l’any anterior.
D’entrada, s’ha programat altra vegada els tres grans esdeveniments que organitza l’Oficina de Turisme de Montblanc (Brickània, Terrània i Clickània), això sí, amb unes mesures de seguretat extraordinàries. També s’ha perfilat els calendaris de #Safrània365 i de Viu Montblanc en família!, més fàcils de realitzar per tractar-se d’activitats de petit format.
I de la mà de Respira Montblanc s’impulsarà la promoció d’una destinació d’espais oberts, paisatges variats i singulars, amb un ventall d’activitats per fer i on s’aposta decididament pel producte de proximitat i de qualitat.