Més de 160 famílies de Viladecans han aconseguit evitar la generació de 13.319 envasos d’un sol ús en el marc de la campanya ‘Fes un pas: Porta l’envàs!’. La quantitat, recollida en només cinc mesos, equival a un estalvi de fins a noranta-sis quilos de residus plàstics, tot convertint en un èxit el foment de l’ús d’envasos reutilitzables al comerç.
La campanya s’ha desenvolupat entre els mesos de novembre de 2024 i març de 2025, durant els quals la ciutadania podia acumular punts en portar els seus propis envasos reutilitzables a l’hora de fer la compra als petits comerços d’alimentació, inclosos els mercats municipals.
A canvi dels punts acumulats, les persones participants han pogut aconseguir diferents obsequis, un porta-entrepans de roba, una carmanyola i una bossa de tela, com a incentiu i com a agraïment per la seva implicació i contribució en fomentar estils de vida més sostenibles. El projecte ha comptat amb nou punts informatius per donar a conèixer la iniciativa, resoldre dubtes i lliurar les recompenses. L’últim d’aquests punts es va celebrar el dissabte 5 d’abril i amb el qual també es donava per tancada la campanya.
En total, s’han registrat 5.689 compres amb, com a mínim, un envàs reutilitzable. On s’han registrat més compres sense envasos d’un sol ús ha estat a fruiteries i verduleries (32%), seguides de forns de pa (28%), peixateries (17%) i carnisseries (16%). Tot i que l’acte de portar la carmanyola és igual per peixateries i carnisseries o xarcuteries, l’hàbit és lleugerament més comú en la compra del peix. En comerços d’aviram o ous, graneries i rostisseries s’han recollit poques participacions (7% en total), però també es tracta de la tipologia d’establiment amb menys representació.
L’impacte més destacat de la campanya, però, ha estat el canvi real d’hàbits en la ciutadania: moltes persones que abans mai utilitzaven envasos reutilitzables, ara tenen la intenció de fer-ho regularment en totes les tipologies de comerç. Les dades mostren que, abans de la campanya, només un 22% de les persones usaven sempre envasos reutilitzables a la carnisseria, mentre que després aquest percentatge s’eleva fins al 38%. A la peixateria, l’ús habitual ha passat del 26% al 45%, i a les fruiteries i verduleries, sis de cada deu persones afirmen que ara hi compraran sempre amb bosses reutilitzables, la qual cosa suposa un 60% de les persones davant el 47% que afirmava fer-ho sempre abans de la campanya. En general, la campanya ha provocat una millora significativa en la intenció de compra responsable a gairebé tots els sectors.
Una bona acollida per part del comerç local
Una setantena d’establiments han participat activament de la campanya, entregant punts i promovent bones pràctiques. Segons les enquestes realitzades, més del 80% valora molt positivament tant el funcionament com l’organització de la iniciativa, i la majoria dels establiments (un 58%) valoren els resultats com a correctes o molt correctes. A més, un 30% ha detectat un augment de vendes en productes servits amb envasos reutilitzables, i el 92% es mostraria disposat a participar en campanyes similars en el futur.
Més enllà de les xifres, la campanya ha contribuït a teixir una nova relació entre les persones consumidores i els seus establiments habituals. El 95% de les persones participants ha valorat la campanya de forma positiva, un resultat que reflecteix l’èxit de la iniciativa tant en la forma com en el fons i en què molts ciutadans i ciutadanes han descobert nous comerços que els possibiliten comprar de manera sostenible.
Aquesta iniciativa forma part dels esforços de Viladecans per consolidar-se com a ciutat Residu Zero, amb una àmplia oferta d’activitats de reducció i prevenció de residus. L’Ajuntament també organitza el programa Viladecans Repara, amb tallers de reparació i assessorament per allargar la vida dels objectes, així com esdeveniments de segona mà com el mercat popular a la Deixalleria Municipal.