Els veïns i veïnes dels carrers del barri del Born de Barcelona s’han trobat una sorpresa mentre passejaven: un robot autònom que feia tasques de repartiment de paqueteria Ona.
Es tracta del projecte Botnet d’investigadors de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), juntament amb CARNET i Vaivé Logístics.
Els assajos han començat aquest dimarts i s’allargaran durant la setmana i el cap de setmana per diferents carrers del barri del Born, en el marc d’un estudi sobre nous sistemes de repartiment de paqueteria en superilles urbanes mitjançant robots autònoms.
L’objectiu d’aquest projecte, segons l’investigador de l’IRI, Àngel Santamaria, és testar un nou model de repartiment per substituir els models més tradicionals per altres més sostenibles i que no alterin la circulació de vehicles. Es calcula que el transport de mercaderies tradicionals provoca el 20% del trànsit d’una ciutat i el 40% de les emissions que s’hi fan.
Laia Pagès, directora de CARNET, explica a l’ACN que l’Ona té dos trets diferencials respecte a altres vehicles ADD (autonomous delivery device —aparells autònoms d’entrega): que té sis rodes i la seva mida. Respecte de la seva grandària, el robot està pensat per actuar també de nit i que pugui carregar paquets més grans i de més pes. I les sis rodes són per facilitar la superació d’obstacles, com ara haver de pujar escales o circular tant per la vorera com per la calçada.
Un altre avantatge de l’Ona és que és capaç d’adaptar-se a les necessitats de cada model de negoci i que, en cap cas, el receptor del paquet ha de ser un expert tecnològic, sinó que qualsevol persona pot rebre el paquet a casa seva o al seu local.
Pagès ha afegit que, en qualsevol cas, el que ara s’està avaluant és la tecnologia que fa això possible, i no pas altres factors com ara la regulació urbana. En aquest cas, afegeix que “en una ciutat tan densa com Barcelona, hem de posar espai, ens hem d’organitzar per donar-los l’espai que necessiten”.
Aquest projecte està liderat per investigadors de l’IRI (UPC-CSIC) i es duu a terme en col·laboració amb el hub d’R+I en mobilitat urbana CARNET, a través del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), i l’empresa VAIVE Logistics. Pel que fa al finançament aquest és un projecte on han col·laborat tant l’Ajuntament de Barcelona com la Fundació “la Caixa”, que han aportat un total de 145.000 euros.