El Port de Barcelona prorroga sis mesos l’operació d’entrada d’MSC a la terminal BEST

La decisió arriba mentre Brussel·les investiga si la venda del 50% pot reduir la competència i encarir els serveis

17 de desembre de 2025 a les 18:33h

El consell d'administració del Port de Barcelona ha decidit prorrogar durant sis mesos addicionals l'autorització relativa a la venda del 50% de les accions de Terminal Catalunya (TERCAT), actualment en mans de Barcelona Europe South Terminal (BEST), cap a Terminal Investments Limited Holding (TIL), societat majoritàriament participada per MSC.

Aquesta operació, inicialment autoritzada el passat mes de juny amb un termini vigent de mig any, s'ha vist allargada després que la Comissió Europea anunciés fa just una setmana l'obertura d'una investigació exhaustiva. Segons informa el Port, aquesta mesura respon a la necessitat d'analitzar si la transacció pot provocar un increment dels preus o una reducció en la qualitat dels serveis oferts als contenidors, així com un impacte negatiu sobre el nivell competitiu del port barceloní.

 

Condicions i garanties imposades

L'aprovació renovada incorpora diverses condicions específiques orientades a assegurar que no es produeixi discriminació entre els usuaris i que es mantingui la continuïtat i qualitat del servei. Així mateix, es vetlla pel compliment estricte de les obligacions concessionals i dels compromisos assumits per Tercat respecte als estàndards qualitatius i competitivitat.

 

L’origen i motius de la pròrroga

Davant el fet que no s'ha pogut concloure definitivament l'operació dins del termini inicial —a causa també dels terminis dilatats derivats del procediment iniciat per la Comissió Europea— s’ha optat per ampliar l’autorització seguint els protocols establerts.

 

Anàlisi preliminar de la Comissió Europea

A partir d'una revisió inicial, el regulador comunitari ha expressat preocupacions sobre possibles efectes anticompetitius derivats de l'acord entre MSC i Hutchinson per adquirir BEST. En concret, alerta que aquesta concentració podria excloure parcialment altres navilieres competidores mitjançant un tracte preferencial envers MSC, líder global en transport marítim de contenidors.

Aquest tractament desigual podria traduir-se en tarifes més altes, accés restringit o tardà als molls i limitacions en recursos clau com grues o espais d’emmagatzematge destinats a altres operadors. La CE considera que aquestes pràctiques podrien constituir una estratègia rendible per a l’entitat resultant però perjudicial per al mercat.

Davant aquestes inquietuds preliminars, la Comissió Europea ha anunciat que durà a terme una anàlisi profunda per determinar si realment existeixen riscos efectius sobre la competència. El termini màxim perquè Brussel·les adopti una decisió definitiva és el 30 d’abril del 2026.

 

L’operativa vinculada a BEST

Terminal BEST representa el principal punt d'accés marítim per al tràfic comercial tant del Port de Barcelona com de les zones geogràfiques adjacents. L'entrada d'MSC s’executaria mitjançant la transferència del 50% del capital social que actualment posseeix Tercat —empresa propietat majoritària d'Hutchison Ports, filial del conglomerat hongkonguès CK Hutchison Holdings Limited— cap a TIL, on MSC ostenta participació majoritària.

Tercat gestiona BEST, considerada una de les dues terminals principals dedicades al tràfic containeritzat pesant al Port barceloní; l'altra terminal significativa és TCB, sota control directe de Maersk, empresa naviliera danesa.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit