Dijous, 25 d'abril de 2024
És notícia

L’1 de març s’inicia la transformació de la Via Laietana a Barcelona

Amb més espai per al vianant, la bicicleta, el verd i la mobilitat sostenible, contribuint a la reactivació del comerç local i del centre de la ciutat

L’inici de transformació de la Via Laietana ja té un dia fixat al calendari: l’1 de març. És a partir d’aquesta data quan s’iniciarà la primera fase de les obres, que comprenen els treballs entre la plaça d’Urquinaona i la plaça d’Antoni Maura, amb una durada de 14 mesos. L’afectació més important de mobilitat començarà a principis d’abril i suposarà l’impediment de creuar la Via Laietana de pujada. Concretament, la circulació de vehicles de pujada quedarà restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis i arribarà només fins a la plaça d’Antoni Maura.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha demanat “paciència i comprensió” per les molèsties que ocasionaran als veïns i ha defensat que és una transformació “que fa molt temps que s’espera a Barcelona”.

Aquests 14 mesos els treballs inclouran una renovació i millora de les xarxes de serveis del subsòl, com la d’aigua potable, l’elèctrica o la de telecomunicacions; i la reurbanització del carrer Jonqueres i la Via Laietana entre Urquinaona i la plaça d’Antoni Maura.

Segons Sanz, els canvis a la via permetran “revertir un deure històric”. “Tot va dirigit clarament a aconseguir una ciutat on poder i voler viure”, ha afirmat en una roda de premsa acompanyada del regidor del Districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, i el gerent d’Infraestructures i Mobilitat, Manuel Valdés.

Tant Sanz com Rabassa han destacat que durant tot el procés estaran “a peu de carrer” per oferir la màxima informació a la ciutadania. Per això, des d’aquest mateix dimarts diversos informadors municipals repartiran un miler de fulletons informatius a la zona sobre l’abast i les afectacions, i també es distribuiran avisos a totes les porteries i comerços de la Via Laietana i l’entorn.

“Volem que els veïns se sentin tan còmodes com sigui possible a Ciutat Vella per una via que avui és molt incòmode passejar”, ha assegurat Rabassa, que ha admès que per fer-ho cal passar unes obres “llargues i incòmodes”. En tot cas, ha assenyalat que es farà aquesta campanya informativa “porta a porta”, amb especial cura del mercat, i amb la garantia que tots els veïns podran arribar a casa seva en transport públic o cotxe.

Afectacions a la mobilitat

Entre març i abril l’afectació serà mínima, ja que la intervenció es concentrarà a la vorera Besòs, i s’ocuparà un cordó d’aparcament de motos i càrrega i descàrrega i un carril de circulació descendent entre la plaça d’Urquinaona i el carrer de Jonqueres. En sentit ascendent, per tant, no hi haurà modificacions durant aquests dies.

A partir de l’abril, però, començarà l’afectació més important de mobilitat, quan es comenci a treballar a l’altra banda, a la vorera Llobregat. A causa d’aquestes tasques, la circulació de vehicles de pujada quedarà restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis i arribarà només fins a la plaça d’Antoni Maura. Així, els vehicles privats que no compleixen cap d’aquestes condicions hauran de seguir un itinerari alternatiu per arribar fins a Urquinaona. En concret, es recomana seguir per l’avinguda Marquès de l’Argentera i seguir pel passeig Picasso, el passeig Lluís Companys i ronda Sant Pere.

Aquest mateix serà el recorregut que faran les línies de bus que creuen ara la Via Laietana de pujada -el 47, el V15 i el V17-, ja que seran desviades, igual que els vehicles privats. Les bicicletes també hauran d’adaptar-se a les obres i seguir aquesta mateixa ruta alternativa.

De fet, és el trajecte que hauran de fer tots els vehicles privats també un cop acabin les obres, ja que la transformació final preveu que no hi hagi trànsit privat en direcció Urquinaona. Segons els estudis tècnics municipals, fer el recorregut alternatiu per Picasso i Lluís Companys només suposarà entre 1 i 3 minuts més.

De baixada, hi haurà un carril bus i un carril de circulació per al vehicle privat, com ja hi ha actualment a la major part de Via Laietana.

Més enllà de la pròpia circulació, les obres comportaran canvis puntuals de les zones de càrrega i descàrrega, que s’aniran informant a les botigues i al Mercat de Santa Caterina. Pel que fa les parades de taxi ubicades a la plaça d’Antoni Maura, inicialment es mantindran al mateix lloc i es traslladaran de manera definitiva al carrer Joaquim Pou quan es treballi en la plaça. En paral·lel, no es preveuen afectacions al metro ni a les sortides d’Urquinaona ni Jaume I. Tampoc es plantegen canvis que afectin les places de persones amb mobilitat reduïda ni tampoc les places reservades d’hotel.

Continuïtat de les obres

La segona fase d’obres començarà de manera consecutiva quan acabi la primera, que coincidirà temporalment amb el final del mandat i les eleccions municipals del 2023. Segons Sanz, la previsió és que la transformació sencera de la Via Laietana es pugui completar el 2024. A més, ha donat per garantida la continuïtat de les obres tot i els comicis. “El projecte ha passat per Comissió d’Urbanisme i ha obtingut majoria àmplia”, ha recordat, un fet que segons ella vol dir que no hi ha risc que no s’acabi desenvolupant.

Durant la roda de premsa, Sanz ha parlat de “deute històric” i ha assenyalat que la transformació vol treure ciment, cotxes i fum per convertir-la en una via “radicalment diferent”, un eix verd i cívic on passejar i gaudir.

D’altra banda, i preguntada pel qüestionament de Foment de Treball sobre el model de transformació, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme s’ha mostrat convençuda que “fins i tot” beneficiarà a Foment -que té la seu a la Via Laietana-, ja que podran “gaudir d’espais d’estada, treballar amb menys soroll i respirar un aire més net”.

Segons dades municipals, el 2018 van circular diàriament per la Via Laietana uns 47.000 vehicles, 28.700 de baixada i 18.700 de pujada, unes dades que difereixen de la circulació en carrers de l’Eixample com Aribau, Muntaner o Diputació, amb uns 20.000 diaris.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

El Consell Comarcal del Baix Camp s’adhereix a la 18a edició del conveni Córner

Notícia següent

Manresa impulsa un projecte pioner per recuperar la biodiversitat a Can Poc Oli

Notícies relacionades