En marxa el BlueTechPort, el gran centre d’innovació blava del Port de Barcelona

Les obres començaran el mes que ve i s'allargaran dos anys i mig

14 d'octubre de 2025 a les 14:29h

El World Trade Center de Barcelona (WTCB) ha adjudicat la construcció del BlueTechPort a la unió temporal d’empreses COMSA i VOPI4, amb un pressupost total de 52,34 milions d’euros, IVA inclòs. La proposta ha estat la millor valorada entre les set UTE participants, en un concurs que ha comptat amb la participació de setze empreses constructores.

Les obres començaran el mes que ve i tindran un termini d’execució de dos anys i mig. Fins que el nou espai estigui acabat, les empreses vinculades al projecte —que fins ara ocupaven els antics tinglados del moll de Sant Bertran— romandran provisionalment al WTCB.

El passat 26 de març, el Port de Barcelona va atorgar la gestió del projecte al WTCB, que s’encarregarà de la inversió i disposarà d’una concessió per 36 anys.

 

Un hub per a l’economia blava

El BlueTechPort neix amb l’objectiu de convertir-se en un centre d’innovació i recerca especialitzat en economia blava, un àmbit que promou el desenvolupament sostenible vinculat al mar.

El complex acollirà start-ups, scale-ups, acceleradores i institucions internacionals dedicades a la innovació marítima i portuària. En total, s’hi ubicaran més de 15 start-ups, diverses empreses consolidades, dos centres de recerca i diverses organitzacions internacionals.

Un dels espais més singulars serà una zona d’assaig de 50 metres lineals al moll de Barcelona, que permetrà provar prototips i tecnologies marítimes abans de la seva sortida al mercat.

 

Un edifici emblemàtic i sostenible

El projecte arquitectònic, a càrrec del despatx b720 Fermín Vázquez Arquitectos, contempla un edifici de 25.700 metres quadrats repartits en vuit plantes, amb capacitat per a 2.500 persones. L’espai inclourà una àgora interior i exterior, sales de formació, laboratoris, espais d’exhibició, un auditori i una rambla interior que connectarà les diferents àrees.

L’edifici mantindrà l’estructura en pòrtic de les sis naus originals dels antics magatzems i preservarà les façanes existents, combinant la seva restauració amb l’ús de materials de baixa petjada de carboni, com la fusta o components reciclats.

Amb aquesta actuació, el Port de Barcelona reforça el seu paper com a motor d’innovació i sostenibilitat, consolidant-se com un dels principals espais europeus de recerca aplicada a la transició verda i digital del sector marítim.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit