Dijous, 15 de maig de 2025
脡s not铆cia

El Port de Barcelona aposta per atraure vaixells moguts per gas natural

Avatar photo

Tamb茅 s'han iniciat els tr脿mits per connectar-se a la nova Subestaci贸 Ronda Litoral

El Port de Barcelona aposta per la promoci贸 del gas natural com a “combustible alternatiu” per a la mobilitat de vaixells, camions i maquin脿ria. Segons ha destacat aquest dimecres en una compareixen莽a al Parlament el seu president, Dami脿 Calvet, es tracta d’un combustible de “transici贸” que permet reduir substancialment l’impacte ecol貌gic del Port. En aquest sentit, ha defensat continuar promovent l’arribada dels mercants, creuers i ferris m茅s sostenibles bonificant les taxes que han de pagar. Aix铆 mateix, ha destacat que ara com ara Barcelona s’ha consolidat com un referent en l’煤s i la gesti贸 del gas natural liquat, un combustible que ha guanyat pes estrat猫gic arran de la guerra d’Ucra茂na.

“Som considerats un dels ports amb m茅s capacitat de prove茂ment de gas natural liquat de tot el Mediterrani”, ha sostingut Calvet. Malgrat aix貌, ha reconegut que aquest combustible no deixa de ser un hidrocarbur, de manera que s铆 que emet gasos d’efecte hivernacle, tot i que t茅 una menor emissi贸 de part铆cules.

M茅s enll脿 de les actuacions relacionades amb el gas natural, Calvet ha recordat tamb茅 l’aposta del Port per l’electrificaci贸 dels seus molls. Amb aquesta mesura, la infraestructura espera reduir fins a un 22% les seves emissions contaminants en pocs anys.

Segons ha explicat Calvet, aquest pla iniciar脿 la seva fase pilot el 2024 i estar脿 aplicat el 2030 a les seves terminals de contenidors, creuers i ferris. Paral路lelament, la infraestructura preveu instal路lar plaques fotovoltaiques per produir fins a 90 mW d’energia neta.

Finalment, el president del Port ha destacat que les mesures previstes pels anys vinents permetran fer una retallada d’emissions equivalent a 30.000 habitants de la ciutat de Barcelona. Tal com ha prom猫s, amb aquestes mesures el principal port catal脿 pot aspirar a ser un dels primers del m贸n en avan莽ar decididament cap a la seva electrificaci贸.

M茅s electricitat

D’altra banda, el Port de Barcelona ha iniciat el procediment per sol路licitar l’acc茅s i connexi贸 a una posici贸 per a gran consumidor a la futura Subestaci贸 Ronda Litoral de Red El茅ctrica, un cop el govern estatal ha aprovat la Planificaci贸 de la Xarxa de Transport d’Electricitat 2021-2026. La nova subestaci贸 estar脿 ubicada molt a prop del Moll Pr铆ncep d’Espanya, en la banda sud de la Ronda Litoral, i els responsables del port afirmen que la connexi贸 茅s “imprescindible” per desenvolupar el projecte Nexigen per a electrificar els molls.

El projecte Nexigen preveu inversions de 110 milions d’euros, 20 milions dels quals s贸n necessaris, segons el port, per desplegar la xarxa que inclou la Subestaci贸 Port, la connexi贸 en alta tensi贸 a la Subestaci贸 Ronda Litoral de Red El茅ctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensi贸 per a tot el recinte portuari. Els altres 90 milions corresponen a les inversions que es faran en els sistemes OPS (Onshore Power Supply) per connectar els vaixells a la xarxa el猫ctrica general un cop estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificaci贸 d’origen 100% renovable.

“Des de la Subestaci贸 Ronda Litoral s’alimentar脿 una nova subestaci贸 al Port de Barcelona a trav茅s d’un cable subterrani d’alta tensi贸, fent possible el desenvolupament d’una xarxa de mitja tensi贸 al recinte portuari per atendre les noves necessitats de consum el猫ctric”, explica Dami脿 Calvet.

Segons els c脿lculs del port, un cop estiguin electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la d脿rsena de Sant Bertran i el moll de Costa, s’eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portu脿ria. Aix貌 representa reduir el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l’activitat portu脿ria. A llarg termini, l’electrificaci贸 dels molls del Port de Barcelona 茅s prevista pels responsables de la infraestructura com “una pe莽a clau” per assolir l鈥檕bjectiu de ser un port clim脿ticament neutre el 2050.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

Not铆cia anterior

Aitona reclama mesures urgents i ajuts per a fer front a la crisi del sector agrari

Not铆cia seg眉ent

La Fira del Vi de Falset acollir脿 una setantena de cellers i una seixantena d鈥檃ctivitats

Not铆cies relacionades