Una família barcelonina ha alçat la veu contra Cementiris de Barcelona després de descobrir que el cos del seu pare va ser traslladat a una fossa comuna sense, segons denuncien, haver estat degudament informats. L’empresa pública justifica l’actuació per impagaments, però els familiars parlen de desatenció, mala gestió i vulneració de protocols.
L’origen del conflicte es remunta al maig de 2022, quan, segons fonts de Cementiris publicades per 20 Minutos, es va iniciar un expedient de caducitat per falta de pagament de dues quotes anuals vinculades al manteniment del nínxol situat al cementiri de Sant Andreu. La funerària assegura que es van enviar les notificacions corresponents i, davant la mancança de resposta, al març de 2023 es va procedir al trasllat de les restes a una fossa comuna.
No obstant això, la versió de la família discrepa notablement d’aquest relat. L’advocada que porta el cas explica que una de les filles va visitar el nínxol l’agost de 2023 i tot estava intacte. Va ser mesos després, a l’octubre, quan es van assabentar que les restes del seu pare ja no hi eren. La mateixa lletrada denuncia que la notificació sobre la mancança de pagaments no es va fer correctament i que la direcció que constava en els registres era errònia. A més afirma que mai es va enviar la segona notificació, un pas obligatori en el procediment.
“És com si l’haguessin enterrat dues vegades, és una doble pèrdua”, ha expressat l’advocada al mitjà mencionat, indignada pel que considera una actuació negligent per part de l’empresa. Assegura també que una de les filles ha hagut d’agafar la baixa laboral per ansietat i culpa, després de descobrir que els rebuts de 2021 i 2022 no s’havien abonat per un error administratiu. Segons la família, el 2020 van regularitzar els pagaments pendents i fins i tot van sol·licitar canviar el número de compte per evitar problemes futurs.
Tot i això, Cementiris de Barcelona defensa que va seguir els protocols establerts i que no podien accedir a dades del padró per verificar l’adreça de la titular de la sepultura. “Les actuacions s’ajusten al procediment vigent”, han dit fonts de l’empresa al mateix mitjà.
La família lamenta que, a banda del dolor emocional, s’han perdut també els objectes personals que acompanyaven el difunt, i denuncien que l’administració no els ha ofert cap mena de resposta fins que la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha començat a fer d’intermediària. Ara, l’únic que demanen és una explicació formal i garanties perquè cap altra família hagi de viure una situació similar.