L’empresa de patinets compartits Voi aspira a operar a Barcelona

L''start-up' sueca ha començat aquest estiu la seva activitat a Sevilla i Màlaga

L’empresa de patinets compartits Voi aspira aterrar a Barcelona si l’Ajuntament convoca finalment un concurs públic. Així ho ha explicat en una entrevista a l’ACN la seva directora general a Espanya i França, Charlotte Serres, en què també es mostra partidària que en la licitació hi optessin un nombre limitat d’operadors per evitar que en surtin molts d’escollits i hagin d’explotar menys vehicles, com ja va succeir amb la licitació de les motos i les bicis compartides. Serres ha afirmat que l’empresa es troba en plena expansió des que va néixer a Estocolm el 2018 i després d’aixecar 300 milions de dòlars en rondes de finançament. A l’Estat, Voi ha començat a oferir servei fa poques setmanes a Sevilla (1.000 patinets) i a Màlaga (300).
En l’entrevista a l’ACN, Serres ha assegurat que Voi –que està present en 11 països i una seixantena de ciutats i compta amb mig miler de treballadors- té molt d’interès en entrar a Barcelona però ha volgut deixar clar que no ho farà si no disposa de llicències. “No hi som perquè no som un operador que s’imposa. Només hi entrem quan participem en una licitació que guanyem o ens atorguen llicències després d’una sol·licitud formal”, assenyala la directora general de la companyia sueca a Espanya i França.

Charlotte Serres aprovaria que l’Ajuntament de Barcelona optés per un concurs amb un nombre limitat d’adjudicataris per evitar que en surtin molts. És el que va passar amb el concurs de motos i bicis compartides a la tardor del 2019, quan moltes més empreses de les esperades van obtenir llicència i les que ja hi eren abans van haver de reduir considerablement la flota per deixar espai als nouvinguts.

En aquest sentit, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va deixar entreveure aquesta primavera que el concurs potser no es convocaria. Mentrestant, els serveis jurídics de l’Ajuntament estudien com es podria plantejar. “No apostes per una ciutat com Barcelona si només pots tenir 100 motos al carrer, no té sentit”, va dir aleshores la regidora. Abans de l’estiu, a més, Alarcón va explicar que TMB estudiava incorporar també vehicles de mobilitat compartida, una acció inclosa en el Pla Estratègic de l’empresa.

“Quan som un nombre més limitat d’empreses podem respondre millor a les necessitats de la ciutat”, apunta Serres en declaracions a l’ACN. Així, admet, en cas de sortir com un dels guanyadors del concurs podrien explotar més unitats.

La directiva de Voi considera que el debat sobre la mobilitat, molt present a Barcelona en els darrers mesos, és “molt important” davant la irrupció de les noves formes de moure’s per la ciutat. En aquest sentit, sobre els problemes de convivència entre patinets, vianants i altres vehicles indica la necessitat que els operadors i la indústria fomentin l’educació i la regulació, com cada cop que neix un mitjà nou.

El passat 1 de juliol, l’empresa va començar a operar a Sevilla amb un miler de patinets. Serres s’ha mostrat molt satisfeta sobre l’acollida de la ciutat, on els patinets de Voi han registrat més de 175.000 desplaçaments i han recorregut 463.500 quilòmetres. També ha començat a Màlaga, amb 300 unitats més. Arreu d’Europa, té sis milions d’usuaris que fan dos milions de viatges a la setmana, segons dades de la companyia.

Aposta pel model de tarifa mensual

Actualment, Voi treballa amb tres tarifes diferent. En una es paguen entre 20 i 30 cèntims per minuts en funció de la ciutat més un euro per desbloquejar el patinet, mentre que les altres dues són quotes setmanals i mensuals, de 4 i 40 euros respectivament, en els casos de Sevilla i Màlaga. Serres confia que el model de tarifa mensual es consolidi, sobretot per a aquells usuaris allunyats del transport públic i contribuir així a la intermodalitat.

Cada un dels vehicles disposa de bateries amb una autonomia de 100 quilòmetres amb una duració de mitjana de cinc anys. Segons Serres, la sostenibilitat i la seguretat són dels eixos en els quals es mou la companyia. Sobre aquest darrer, indica que per exemple darrerament han incorporat intermitents als patinets per evitar que l’usuari hagi de senyalitzar els girs amb els braços i que regalen minuts si es fan un ‘selfie’ amb el casc per incentivar-ne el seu ús.

Una altra empresa que va mostrar interès la primavera passada en entrar en el mercat de Barcelona a l’espera de la convocatòria d’un concurs és Dott després de culminar una ronda de finançament de 70 milions d’euros. Creada també el 2018, disposa de 30.000 patinets en ciutats de Bèlgica, Alemanya, Itàlia, Polònia i França.