Joves de Barcelona organitza, del 20 de gener al 14 de març, la 17ª edició de l’In-forma’t, la campanya d’orientació acadèmica que mostra el gran ventall d’itineraris acadèmics que poden seguir els joves que han d’escollir els seus futurs estudis.
La campanya inclou 68 activitats gratuïtes que requereixen inscripció prèvia i compta amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona; Fundació BCN Formació Professional, El Convent de Barcelona Activa, els Punts Aquí t’escoltem i el Centre per a Famílies amb Adolescents, Universitats i centres educatius de Barcelona.
La campanya també inclou sessions per a famílies i professionals que busquen orientació en l’acompanyament de joves. Enguany es faran trobades per a famílies de parla àrab, urdú i xinesa, que volen conèixer el sistema educatiu català i les opcions d’estudis que tenen els seus fills i filles després de l’ESO.
El Comissionat de Polítiques d’Infància, Adolescència, Joventut i LGTBI, Javier Rodríguez, ha valorat l’aposta decidida de l’Ajuntament de Barcelona “perquè qualsevol adolescent de la ciutat que necessiti un assessorament pugui rebre’l, donat que una decisió informada és el primer pas per al desplegament amb plenitud del seu projecte de vida”.
El programa d’activitats de l’In-forma’t es divideix en quatre blocs: “Què soc i què m’agrada?”, “Quins camins puc escollir?”, “Quina oferta hi ha?” i “És com m’ho imagino?”.
El primer bloc, compren tallers i dinàmiques d’autoconeixement i descoberta del propi perfil acadèmic-professional. En aquest sentit, els assistents podran participar en activitats que ajudin a gestionar la pressió a l’hora de prendre decisions acadèmiques o com fer un bon ús d’eines d’IA per estudiar.
L’apartat ‘Quins camins puc escollir?’ aplega xerrades sobre les diferents vies d’accés i els seus requisits per arribar als objectius acadèmics. També ofereix activitats sobre com reconnectar-se als estudis per a aquells joves que han sortit del sistema educatiu.
Pel que fa al bloc ‘Quina oferta hi ha?’ s’aborda la formació reglada i no reglada amb xerrades a càrrec de personal docent per donar a conèixer els diferents estudis que es poden triar: batxillerats, cicles formatius, estudis universitaris i altres formacions d’àmbit no reglat.
‘És com m’ho imagino?’ ofereix als assistents trobades amb estudiants de batxillerat, cicles de grau mitjà, cicles de graus superiors i estudis universitaris per facilitar el contrast de les expectatives dels estudiants versus la realitat. Permeten que els i les joves complementin la informació que tenen amb altres joves com ells. També s’organitzen visites a empreses i entitats per veure el tipus de perfils professionals que es poden trobar en una mateixa empresa i preguntar sobre el seu treball.
Les visites inclouen sortides a entitats de 12 sectors diferents com el Centre Nacional de Supercomputació, BITHabitat, Teatre Nacional de Catalunya o el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona. Com a novetat enguany s’oferiran dues noves visites dirigides a joves amb necessitats específiques de suport educatiu a l’Aura Fundació i l’Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient de Barcelona (ISMAB).
Guia d’estudis postobligatoris
Com cada edició, la campanya elabora una ‘Guia d’estudis postobligatoris’ que detalla els diferents itineraris acadèmics i professionals existents i les seves connexions. La guia es lliura com a material de suport durant els tallers d’itineraris acadèmics que es fan als Punts Joves de Barcelona en el marc de la campanya In-forma’t. Aquesta guia està elaborada per Joves de Barcelona a través del Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves, i amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona.
La guia també es pot consultar en format digital.
L’In-forma’t es consolida com a campanya d’orientació acadèmica
A l’edició de l’any passat, es van atendre 3.848 consultes acadèmiques i es van realitzar 379 assessories acadèmiques. A més, es van desenvolupar 297 activitats, amb un total d’usos de 8.715. El 31,61% dels participants eren joves entre 16 i 19 anys; mentre que els menors de 16 anys van representar el 31,44% dels assistents.