El consell d’administració de l’empresa municipal Reus Transport ha aprovat el Pla de Millora del Transport Públic Municipal que comportarà la compra de 8 nou autobusos per ampliar el servei de les línies regulars i del bus a demanada «BusxTu».
El «Bus x Tu», a més barris i polígons
«Bus x tu», el servei de bus a demanda que Reus Transport va estrenar el març de 2023 a la zona nord, arribarà a més zones de la ciutat al llarg del 2025. La companyia municipal comprarà 4 microbusos elèctrics per ampliar l’àmbit del servei. El «Bus x Tu», que fins ara cobria només barris residencials, arribarà també a centres de treball dels polígons industrials:
- A la zona nord i est, el servei s’ampliarà per donar cobertura als polígons industrials Granja Vila, Dyna i Nirsa, així com al Mas Carpa. Actualment, «Bus x Tu» arriba a El Pinar, passeig Nord, Sant Joan/La Vitxeta, Xalets Quintana i Cementiri. La parada al centre és a l’avinguda de Sant Jordi.
- A la zona sud i oest, el servei arribarà als polígons industrials Mas de les Ànimes i Agro-Reus, a les urbanitzacions Blancafort i Aigüesverds, així com a la Residència Marinada, l’Institut d’Horticultura i l’Institut Villablanca. Tot i que encara s’està pendent de definir, la parada al centre serà probablement davant la Biblioteca Xavier Amorós.
«Bus x tu» és un servei de transport compartit i flexible que permet el desplaçament entre el centre de Reus i les zones de la ciutat amb una baixa demanda. Suposa una nova forma de transport de proximitat més sostenible, que utilitza la tecnologia per adaptar-se a les necessitats dels usuaris.
4 nous busos per millorar el servei regular
El consell d’administració de Reus Transport també ha acordat l’ampliació de la flota de busos amb la compra de quatre nous busos híbrids de 12 metres. Els nous busos aniran destinats a millorar el servei de les línies regulars, ampliar la capacitat de les línies i reforçar el servei.
L’entrada en servei dels nous busos serà al llarg de 2026, tenint en compte els terminis de la licitació del contracte de compra i els terminis de lliurament d’aquesta tipologia de vehicles.
Avançar-se a l’augment de viatges
La compra de nous vehicles ha de permetre a Reus Transport avançar-se a l’augment de la demanda de viatges.
Durant 2023 la companyia municipal ha recuperat la xifra de viatges de 2019, pre-pandèmia, amb 2,7 milions de passatgers. A setembre de 2024, la xifra ja és de 2,4 milions de passatgers i la previsió és acabar l’any amb un 20% més que l’any passat i superar els 3 milions de passatgers.
Per línies, el 89% de passatgers es concentra al binomi de les línies 10 i 11 (barri Montserrat, centre, barri Gaudí) i a les línies 20 i 60 (barri Immaculada, centre, Hospital i Sant Josep Obrer).
Les xifres demostren que les mesures impulsades de foment del transport públic i de la mobilitat sostenible han funcionat.
Tarifes 2025
El consell d’administració de Reus Transport també ha aprovat les tarifes del servei pel 2025. Els nous preus han de contribuir a portar a terme les millores previstes del servei, d’acord amb una política de preus coherent amb un impuls de la mobilitat sostenible que afavoreixi l’ús del transport públic com a mitjà de transport habitual.
Així, s’ha aprovat l’aplicació del 5% en tots els abonaments multiviatge; amb l’excepció del bitllet senzill i el bitllet a l’aeroport, als quals se’ls aplica un 23%.
Cal tenir en compte que els viatges amb bitllet senzill o a l’aeroport només representen el 10,64% de la demanda de Reus Transport. El 32,97% viatge de manera gratuïta; i el 56,39% amb abonaments multiviatge propis de la companyia municipal o de l’ATM.
Les tarifes de Reus Transport no s’han incrementat des de 2022.