Augmenta el nombre de ciutadans que es relacionen amb l’Ajuntament electrònicament

El 43% de les entrades al registre municipal ja és digital i el consistori compta ja amb 58 procediments administratius totalment online

Ajuntament de Valls. Imatge pròpia

El desplegament de l’administració electrònica ha fet un salt molt important aquest 2020. Així, el 42,6% de les entrades al registre municipal ja són digitals, tot un rècord que representa més del doble que l’any 2019. D’aquesta manera, cada cop més ciutadans, entitats, empreses i activitats ja es relacionen amb l’Ajuntament online en un procés d’implantació que s’ha impulsat en els últims anys des de la regidoria de Transparència i Tecnologies de la Informació per desplegar de manera generalitzada l’E-Administració. 

Entre els municipis de dimensions similars, Valls es troba per sobre de la mitjana en implantació digital. Així, segons l’índex de maduresa digital del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya, l’Ajuntament Valls assoleix una puntuació de 74, per damunt del 68 de mitjana entre els municipis de 20.000 a 50.000 habitants.

Diversos factors han influït en el creixement experimentat de l’administració online aquest 2020, d’acord amb la memòria del servei municipal de Tecnologies de la Informació que recull les dades fins el mes d’octubre. La situació per la pandèmia de la Covid-19 que ha condicionat la mobilitat ha motivat que més ciutadans s’hagin inclinat per fer els seus tràmits online enlloc de fer-ho presencialment. També ha influït el fet que aquest any han passat a ser obligatòries les tramitacions electròniques d’empreses, entitats i persones jurídiques amb l’Ajuntament.

Més tràmits disponibles online

A la vegada però el creixement ha vingut motivat també d’una manera important per l’augment de procediments digitals disponibles a la Seu Electrònica. Així, a hores d’ara, ja hi ha 58 procediments administratius que es poden realitzar totalment online, una xifra que s’ha multiplicat per vuit en només quatre anys.

En concret, tot i que la instància general continua sent el procediment més demandat amb el 50,1% de les entrades al registre municipal, cada vegada es diversifiquen més els tràmits que s’efectuen online i que s’estenen a diversos àmbits, des de contractació, ajuts socials o certificats d’empadronament, entre molts d’altres.

De la mateixa manera, la relació de l’Ajuntament amb la ciutadania és cada cop més digital i un 42,5% de les comunicacions i sortides són ja electròniques. Prova de l’ús cada vegada més estès de l’E-Administració és que aquest 2020 s’han generat 16.538 signatures digitals que acrediten la firma en qualsevol tramitació electrònica de manera segura, el que representa un 61% més que el 2019.

Comoditat, seguretat i estalvi

La tramitació digital comporta nombrosos avantatges ja que, a més d’evitar desplaçaments a les oficines municipals, el sol·licitant guanya en agilitat i seguretat jurídica. En primer lloc, el tràmit es pot realitzar en qualsevol moment, les 24 hores dels 365 dies de l’any, i des de qualsevol lloc, amb la seguretat que tota la documentació que es presenta es manté inalterable i amb tota la informació del moment exacte de lliurament. En aquest sentit, la tramitació electrònica ofereix un major grau de seguretat jurídica ja que totes les accions que es realitzen queden anotades en l’expedient digital i permet seguir fàcilment el seu estat i el procediment administratiu que segueix.

A més però, la implementació de la tramitació digital genera també importants estalvis econòmics, tan per al ciutadà com per a la mateixa administració. En aquest sentit, amb els nivells actuals d’E-Administració a l’Ajuntament de Valls, aquest estalvi podria superar els 150.000 euros a l’any, segons els barems estàndards de l’Administració Oberta de Catalunya que avalua aquest procediments.

El procés de digitalització de l’Ajuntament també s’està aplicant de manera interna amb majors nivells de gestió municipal online. En aquest sentit s’ha avançat ja en la tramitació generalitzada d’expedients digitals, des de propostes de junta de govern, decrets i resolucions, contractació o facturació, entre molts d’altres.

Propers passos

El pla de desplegament de la regidoria de Transparència i Tecnologies de la Informació preveu properes accions per continuar ampliant els serveis digitals de l’Ajuntament. En aquest sentit, s’està treballant en habilitar sistemes de pagament online, completar la totalitat de procediments administratius interns de totes les àrees i també l’eliminació al 100% del paper en el registre d’entrada municipal.

En aquest últim punt de tramitació sense paper, destacar que aquest 2020 s’ha iniciat el servei de signatura biomètrica. Per efectuar-la, els interessats poden adreçar-se a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà on es tramita la instància o sol·licitud en una tablet i, un cop el ciutadà la signa al mateix dispositiu mitjançant un pen, el document s’incorpora automàticament al gestor d’expedients i es registra l’entrada.