Montse, la dona desnonada que ha mort d'hipotèrmia a les portes d'un supermercat

Entitats socials denuncien que la dona va ser desnonada per l'Ajuntament del municipi i no va rebre atenció ni alternatives, obligant-la a viure al carrer

17 de desembre de 2025 a les 21:37h
Actualitzat: 17 de desembre de 2025 a les 21:56h

La mort de Montse, una dona de 63 anys que vivia al carrer després d’haver estat desallotjada el passat 30 de setembre d’un edifici de Collado Villalba, a Madrid, ha posat en peu de guerra les entitats socials, que denuncien que l'Ajuntament no va oferir-li alternatives posteriors al desnonament. 

L’immoble és propietat de la Sareb, però estava intervingut per l’Ajuntament. Segons aquestes entitats, la dona va ser trobada el 8 de desembre en estat crític a les portes d’un supermercat, amb símptomes d’hipotèrmia i desnutrició, i va morir dos dies després a l’hospital del municipi.

 

Desnonada sense ordre judicial

La defunció ha tornat a posar sobre la taula el debat sobre les polítiques municipals d’habitatge i l’atenció a les persones en situació de vulnerabilitat. El desallotjament es va executar sense ordre judicial prèvia, al·legant “motius d’insalubritat i inseguretat” de l’edifici, que havia patit un incendi mesos abans. Nou persones van quedar sense allotjament, entre elles Montse, sense que, segons denuncien les entitats socials, se’ls oferís una alternativa residencial ni un seguiment social posterior.

Fonts de l’Assemblea de Vivienda de Villalba asseguren que Montse no presentava problemes de salut greus abans del desallotjament, però que el seu estat físic es va deteriorar ràpidament a conseqüència de viure a la intempèrie durant els mesos de tardor i inici de l’hivern. Les mateixes entitats vinculen la seva mort a la manca de resposta institucional després de perdre l’habitatge.

El cas ha generat comparacions amb altres episodis anteriors al municipi. Les plataformes veïnals recorden el cas d’Alfonso, un home que va morir l’any 2020 poc després de ser desallotjat en una situació similar. Segons aquests col·lectius, es tracta d’un problema estructural relacionat amb la manca de recursos i de protocols efectius davant emergències habitacionals.

Les crítiques també apunten al finançament dels Serveis Socials municipals. D’acord amb dades del Ministeri d’Hisenda i d’organismes especialitzats en polítiques socials, Collado Villalba es troba entre els municipis amb una inversió més baixa per habitant en aquest àmbit, amb un pressupost anual que amb prou feines supera el mig milió d’euros. Les entitats consideren que aquesta limitació pressupostària es tradueix en manca de personal, retard en l’atenció i dificultats per oferir respostes immediates a situacions de risc social.

Des de l’Ajuntament no s’han fet públiques, de moment, valoracions detallades sobre el cas concret de Montse. Mentrestant, la seva mort ha intensificat el debat públic sobre la necessitat de reforçar les polítiques d’habitatge i els serveis d’atenció social per evitar que persones en situació de vulnerabilitat quedin sense protecció institucional.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit