Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
No tots els hidrats de carboni tenen el mateix impacte sobre la salut. Un estudi internacional liderat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut de Recerca Biomèdica Catalunya Sud (IRBCatSud) i el CIBEROBN conclou que les persones que consumeixen hidrats de carboni de més qualitat presenten un menor risc de mortalitat, especialment per càncer.
La recerca, publicada a la revista ‘Food & Function’, posa el focus no en la quantitat d’hidrats que es consumeixen, sinó en la qualitat dels aliments que els aporten. Els investigadors destaquen la importància de prioritzar aliments rics en fibra, com les fruites, les verdures, els llegums, els fruits secs i els cereals integrals, davant les farines refinades o les begudes ensucrades.
Un estudi amb més de 7.200 participants
L’equip investigador ha analitzat dades de 7.210 participants del projecte PREDIMED, un dels grans assajos clínics sobre dieta mediterrània i salut cardiovascular.
Les persones participants eren homes d’entre 55 i 80 anys i dones d’entre 60 i 80 anys, totes amb risc cardiovascular elevat. El seguiment es va fer durant una mitjana de sis anys, període en què es van registrar 425 defuncions: 169 per càncer i 103 per malalties cardiovasculars.
Més risc amb hidrats de pitjor qualitat
Per mesurar la qualitat dels hidrats de carboni, els investigadors van utilitzar el Carbohydrate Quality Index, que té en compte factors com el contingut en fibra, la proporció de cereals integrals respecte dels refinats, l’índex glucèmic i l’origen dels hidrats, diferenciant entre aliments sòlids i begudes ensucrades.
Els resultats mostren que les persones amb una dieta de pitjor qualitat pel que fa als hidrats de carboni tenien un 28% més de risc de morir per qualsevol causa i un 48% més de risc de morir per càncer que aquelles amb un consum de carbohidrats de millor qualitat.
“Tradicionalment, s’ha prestat molta atenció a la quantitat d’hidrats de carboni de la dieta, però els nostres resultats indiquen que la seva qualitat pot ser encara més rellevant per preservar la salut i augmentar l’esperança de vida”, ha destacat Jordi Salas-Salvadó, catedràtic distingit de Nutrició de la URV, investigador ICREA i coautor de l’estudi.
La fibra i els cereals integrals, claus
L’estudi apunta que els beneficis s’expliquen sobretot pel consum més elevat de fibra i cereals integrals. Les persones amb una ingesta més baixa de fibra presentaven un 51% més de risc de morir per qualsevol causa i un 72% més de risc de morir per càncer.
També es va observar un augment del risc entre els participants que consumien menys cereals integrals. En canvi, l’índex glucèmic, analitzat de manera aïllada, no va mostrar una relació significativa amb la mortalitat.
Segons els investigadors, els aliments vegetals rics en fibra també aporten vitamines, minerals i altres compostos bioactius que poden contribuir a millorar la salut metabòlica i reduir el risc de malalties cròniques.
La conclusió de l’estudi és clara: millorar la qualitat dels hidrats de carboni implica donar més pes als aliments vegetals i integrals i reduir el consum de begudes ensucrades i productes elaborats amb farines refinades.