La imposició de peatges i vinyetes a les autopistes i autovies catalanes podria ser una realitat de cara al 2025. La Comissió Europea ha enviat un dictamen motivat a Espanya per no aplicar la directiva europea que obliga a instaurar peatges o vinyetes perquè els estats recuperin els costos de les infraestructures.
El termini per aplicar la normativa va finalitzar el març del 2024, i ni Espanya ni altres set països europeus van aplicar la directiva ni han comunicat mesures de contraprestació durant tots aquests mesos.
El 2022 es va acordar una modificació de la directiva per incloure l’àmbit d’aplicació a turismes, autobusos, autocars i vehicles pesants petits, i els estats tenien fins al març passat per aplicar-la. Ara, Espanya té dos mesos per prendre les “mesures necessàries” i, en cas de no fer-ho, Brussel·les podria portar l’Estat davant el TJUE.
L’executiu comunitari ha enviat un dictamen motivat per no aplicar la directiva a temps a Espanya i a Bulgària, Grècia, Itàlia, Polònia, Luxemburg, Malta i Portugal.
Peatges o vinyetes
L’anomenada directiva de l’eurovinyeta planteja la imposició de, o bé peatges o bé vinyetes, per tal que els estats membres puguin “recuperar” els costos de les infraestructures per mitjà d’aquestes.
La modificació del 2022 es va fer per incloure en l’àmbit d’aplicació a autobusos i autocars i vehicles pesants petits. Aquesta també obliga els estats membres a incorporar els costos ambientals de la contaminació atmosfèrica en els sistemes tarifaris per tal de definir les tarifes en funció de les emissions de CO₂ d’un vehicle, amb l’objectiu de reduir les emissions i fomentar l’ús de vehicles pesants menys contaminants.
El termini per transposar la directiva a l’ordenament jurídic intern va expirar el 25 de març de 2024, i cap dels vuit estats membres esmentats no ha comunicat les mesures de transposició, segons ha informat la CE en un comunicat. Espanya i la resta de països disposen ara de dos mesos per donar resposta al dictamen de Brussel·les i prendre les mesures necessàries. En cas que no ho facin, la CE podria decidir de remetre el cas al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).