La nova empresa que gestionarà Rodalies estarà llesta durant el 2025

Avatar photo
El nou operador serà una filial de Renfe formada pels actius i el personal de l’empresa a Catalunya
Un dels nous trens de Rodalies abans d'iniciar el període de proves

Renfe farà una filial amb els seus actius i personal a Catalunya per tal de crear la nova empresa mixta que operarà Rodalies. Així ho han explicat aquest dilluns la portaveu del Govern i consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i la secretària general i portaveu d’ERC, Elisenda Alamany, en una roda de premsa conjunta al departament.

L’executiu i els republicans han acordat que la nova empresa mixta tingui els estatuts al març, i que gestioni Rodalies a partir de l’1 de gener de 2026. Des d’aquesta data, la nova empresa gestionarà tot el sistema de Rodalies. Paneque ha parlat de “pas endavant crucial”, i Alamany s’ha mostrat “convençuda” que el PSC “complirà” amb un acord “històric”.

La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, i la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, informen sobre Rodalies

La Generalitat i el govern espanyol reuneixen aquest dilluns la Comissió bilateral d’Infraestructures amb Rodalies com a punt estrella de la trobada. La cita és la primera en la represa de les negociacions bilaterals Estat-Generalitat, en un final de febrer intens de reunions per desencallar alguns dels compromisos amb els seus socis.

En el cas de la reunió d’Infraestructures es preveu que es parli sobre l’empresa mixta que ha d’operar els serveis ferroviaris a Catalunya arran de l’acord entre el PSOE i ERC, dels primers passos per al traspàs de Rodalies amb un tram de l’R1, i dels serveis ferroviaris a Girona.

Paneque ja apuntava divendres, en una conferència al Cercle d’Infraestructures, que el traspàs de Rodalies estava acompanyat de “complexitats jurídiques i de recursos”. El Departament de Territori va explicar a principis d’aquest any que l’acord pel traspàs del tram de l’R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif que caldrà articular a través d’un conveni.

La línia es traspassarà al llarg d’aquest any i l’opció més probable és que en una fase inicial la gestioni Adif, però l’objectiu final és que ho faci Ifercat, l’empresa catalana d’infraestructura ferroviària. L’R1 és la primera línia que ha de ser traspassada, ja que és la que presenta menys complexitat, com que no ha de conviure amb Regionals, Llarga Distància i mercaderies; i més endavant ho seran l’R2 sud i l’R3.

 

Junts critica un traspàs “fake”

Per la seva banda, el secretari general de Junts, Jordi Turull, ha denunciat aquest matí que el traspàs de Rodalies “és fake”, perquè “l’Estat té l’última paraula” en la nova empresa mixta. Així ho ha assegurat abans de l’anunci per part del Govern i d’ERC. Turull ha defensat que volen “un traspàs amb tots els ets i uts”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Carnaval a Sant Pere de Ribes: horaris i actes programats

Notícia següent

Elisabet Romero, nova subdelegada del Govern Central de Tarragona

Notícies relacionades