El Museu Casteller de Valls ha acollit aquest dissabte la jornada anual de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller, dedicada enguany a analitzar la relació entre castells i mitjans de comunicació. Sota el títol “Com s’expliquen els Castells”, la trobada ha servit per presentar un estudi inèdit elaborat pel Departament d’Estudis de Comunicació de la URV, dirigit per la investigadora Marta Montagut i desenvolupat pel doctorand Gio Gonzales.
La recerca aporta per primera vegada una fotografia quantitativa del consum de continguts castellers a televisió, ràdio, premsa i plataformes digitals. Fins ara, el debat s’havia centrat sobretot en aproximacions qualitatives, i aquest salt metodològic permet situar dades concretes sobre la taula. El treball analitza sobretot l’any 2024 i confirma que la presència mediàtica dels castells és diversa i combina mitjans generalistes amb productes especialitzats.
Entre les dades destacades hi ha el seguiment sostingut de les retransmissions de La Xarxa, amb una mitjana de 30 minuts de connexió per dispositiu en emissions en directe, una xifra rellevant per a continguts de llarga durada.
La jornada de diumenge del Concurs de Castells 2024 va ser l’emissió més vista a la plataforma HbbTV de La Xarxa. L’estudi també posa en relleu la força de les xarxes socials, amb exemples com el vídeo del pilar de 9 d’El Món Casteller, que ja s’apropa als 19 milions de reproduccions a Instagram.
La recerca conclou que els castells són un fenomen comunicatiu complex, influït per factors com la proximitat, la folklorització, les especificitats territorials o el pes del patrocini local. Un dels principals reptes detectats és la manca d’estàndards comuns de mesura d’audiències, ja que cada mitjà utilitza sistemes propis que dificulten comparatives fiables.
L’estudi obre diversos interrogants sobre el futur de la difusió casteller: quin és realment el perfil de l’audiència, quina rendibilitat tenen les retransmissions, qui n’hauria de capitalitzar la producció o quin to narratiu convé —més orientat a l’esport o més centrat en el valor sociocultural.
La jornada ha inclòs també una taula rodona amb professionals de diferents àmbits de comunicació casteller: Carles Cortès (La Xarxa), Santi Terraza (Revista Castells), Anna Marin (RAC1), Josep Torreño (elmoncasteller.cat) i Elisenda Rovira (La Figuereta). Tots ells han debatut sobre com expliquen els castells i quins reptes comunicatius afronten.
A més, la trobada ha analitzat l’impacte mediàtic generat per la sèrie “Pubertat”, de la directora Leticia Dolera, que incorpora trames castelleres. A l’acte hi han participat l’actor Biel Duran i el cap de colla dels Nens del Vendrell, Kevin Prados, assessor casteller de la producció que s’emet actualment a HBO Max i que arribarà a 3cat aquesta primavera.
Aquesta ha estat la quarta edició de la jornada acadèmica de la Càtedra URV, que en anys anteriors havia abordat qüestions com la protecció jurídica del castell com a Patrimoni de la Humanitat, la qualitat dels arxius històrics o el paper social de les colles.
