Fa gairebé una setmana, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, visitava l’Hospitalet de Llobregat per presentar el soterrament de les vies pel seu pas per la ciutat. Una actuació que va definir com “un salt de nivell perquè és imprescindible per als Rodalies del futur”. Els canvis afectarien tant a l’urbanisme del municipi barceloní com al mateix funcionament de les línies ferroviàries. A més, amb el coneixement del projecte bàsic de la integració ferroviària de l’Hospitalet de Llobregat descobrim més en detall en què consistiran aquestes obres i com s’aplicaran.
Més verd
A banda de millorar el funcionament de Rodalies i el seu servei, una de les grans fites d’aquestes obres són la consecució d’espai públic per a les persones i l’eliminació d’una barrera urbana com les vies. De fet, en l’àmbit urbanístic del document tècnic s’assenyala com un dels principals objectius el fet de tornar a teixir i connectar els barris separats històricament pel ferrocarril.
L’actuació soterra 5,1 km de via pel nucli urbà i ho farà a través del mètode anomenat “cut and cover” (tallar i cobrir en català), que evita fer túnels massa profunds. El procediment es fonamentaria en excavar l’espai que ha d’ocupar aquest túnel i tornar-lo a cobrir. En el cas en què conflueixen diferents vies ferroviàries, adoptaria una configuració de calaix múltiple. D’aquesta manera, el soterrament d’aquestes vies s’iniciarà a partir del Calaix de Sants i quedaran finalment sota terra.
La superfície quedarà coberta per un gran parc lineal que donarà continuïtat al parc situat a sobre de la coberta del calaix de Sants, incrementant considerablement les zones verdes de la ciutat catalana amb més densitat de població. Amb això, es permet augmentar la permeabilitat dels barris de Bellvitge, El Gornal, Centre, Sant Josep, La Torrassa i Santa Eulàlia.
Un entramat ferroviari més flexible
La nova ròtula ferroviària que es definirà amb el soterrament aportarà una substancial millora amb nous traçats i un increment de les vies. Fins ara, els trens que sortien del túnel de Plaça Catalunya (R4) i passaven per Sants només podien anar a l’Hospitalet. Mentre que els que venien del túnel de Passeig de Gràcia (R2) quan sortia de Sants només podia anar a la línia de Vilanova o de l’Aeroport. Un model anomenat costa-muntanya. En canvi, amb la nova ròtula aquest model es podrà mantenir, però també s’hi incorporarà el contrari (costa-costa). És a dir, els trens que venen de l’Hospitalet podran anar al túnel de Passeig de Gràcia i els de l’Aeroport al de Plaça Catalunya.
D’altra banda, s’implementarà una tercera via abans del Calaix perquè els trens regionals puguin avançar els de rodalies i puguin circular sense parades entre El Prat i Sants. A més, s’instal·larà una tercera via a l’accés de l’estació de l’Hospitalet sobre la via de la R4 sentit Sants per evitar l’entorpiment de les vies i agilitzar la circulació.
La intermodalitat
Més enllà del soterrament de les vies, es construirà la nova estació subterrània de Bellvitge, que comptarà amb dos nivells per a la línia de l’R2 i millorarà el tràfic intern. Juntament amb aquesta actuació, també es projecta un nou intercanviador subterrani a la Torrassa. En aquesta, es connectarà la línia R2, que es col·locarà en dos nivells; l’R4, en una andana central, i les estacions de Metro de les línies L1 i L9/L10. Es preveuen que passin per aquest intercanviador uns 45.000 passatgers diaris.
El projecte comptarà amb una inversió estimada en uns 1.000 milions d’euros. Una actuació que permet donar resposta a una reivindicació veïnal des de fa més d’una dècada i suposarà una de les obres “més ambicioses del pla Transformem Rodalies”, que contempla intervencions a tot el país.