La digitalització ha possibilitat un 40% del creixement del Port de Barcelona

Avatar photo

S’acaba de publicar l’estudi “Impacte econòmic de l’activitat comercial i de la digitalització del Port de Barcelona”.

El Port de Barcelona ha incrementat notablement la seva productivitat gràcies a diversos factors, entre els quals destaca, amb molta diferència, la digitalització. La Comunitat Portuària de Barcelona considera que la digitalització dels seus diferents col·lectius -transitaris, consignataris, agents de duana, terminals, transportistes, depots, etc.- és la causa d’un 40% de l’augment de l’activitat del Port. Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudi “Impacte econòmic de l’activitat comercial i de la digitalització del Port de Barcelona”, que s’acaba de publicar.

L’estudi, realitzat gràcies a la col·laboració de 126 empreses representatives de la Comunitat Portuària de Barcelona, que han aportat dades sobre els seus segments d’activitat corresponents a l’exercici 2018, ha estat realitzat per la consultora ECOATENEA. L’anterior estudi d’Impacte Econòmic del Port havia estat realitzat l’any 2006

Les dades aportades per l’estudi mostren com l’activitat comercial del Port de Barcelona repercuteix en la creació d’ocupació, en la creació de riquesa, en la sostenibilitat ambiental i, en definitiva, en la creació de prosperitat i benestar per la societat.

El Port de Barcelona genera, directa i indirectament, un valor afegit brut (VAB) de 4.213 milions d’euros, el que representa un 2% del VAB de Catalunya i un 0,4% del de l’Estat espanyol. En termes d’ocupació, el Port genera 46.469 llocs de treball, un 1,4% de l’ocupació de Catalunya i un 0,23% de la d’Espanya. Si es comparen aquests resultats amb els de l’estudi del 2006 es mostra que l’augment del VAB ha estat superior al de l’ocupació, demostrant que el Port de Barcelona és avui més eficient i productiu.

Digitalització: competitivitat, productivitat i menor impacte ambiental

L’increment de la productivitat del Port de Barcelona s’ha aconseguit gràcies la millora dels processos i operatives i, de manera significativa, gràcies a la digitalització. L’estudi calcula que la millora de la productivitat comporta un estalvi anual per les empreses de la Comunitat Portuària de Barcelona de 450 M€, i un estalvi al conjunt dels sectors productius catalans de 1.184 M€.

Els responsables de l’estudi van demanar a les empreses participants que valoressin el grau d’afectació de la digitalització en les seves vendes durant el període 2006-2018. Els resultats indiquen que per al conjunt de la Comunitat Portuària, la digitalització explicaria quasi el 40% de l’augment de l’activitat del Port durant aquest període. Les xifres aportades per les empreses mostren que si bé a curt termini la digitalització ha comportat una reducció de les necessitats d’ocupació, a llarg termini ha propiciat un augment de l’activitat comercial que s’ha traduït en més ocupació. Així, es calcula que la digitalització ha generat més de 2.500 nous llocs de treball durant aquests 12 anys.

Per comptabilitzar les millores generades per la digitalització s’han analitzat els següents àmbits d’actuació:Telematització de processos documentals amb administracions, proveïdors i clients. Sistemes d’informació, comunicació i ordenació del tràfic de vaixells.
Sistemes de software avançat per la de gestió i planificació d’operacions de les terminals, gestió automatitzada d’entrada/sortida de camions, automatització operativa i sistemes de gestió d’emmagatzematge. I en general, aquells processos, serveis i sistemes digitals orientats a millorar la gestió de clientes i proveïdors.

L’estudi ha quantificat també com aquest increment de l’eficiència ha comportat una millora ambiental: la digitalització al Port de Barcelona ha generat una reducció de 38.629 tones de CO2, que representa un estalvi del 12% del total d’emissions del Port. El gruix de l’estalvi es realitza en les operatives dels vaixells, seguit per les dels camions i les de maquinària de terminal. Aquest càlcul d’emissions també s’ha traslladat al conjunt de l’economia catalana: gràcies a la digitalització del Port, la producció de béns i serveis de Catalunya es realitza amb més eficiència energètica, la qual cosa es tradueix en una reducció d’emissions de 96.320 tones de gasos d’efecte hivernacle.

En total, la contribució de la digitalització a la descarbonització de l’economia catalana representa una reducció de gaire bé 135.000 tones de gasos d’efecte hivernacle.

Finalment, les empreses participants han valorat l’impacte de la digitalització des de la perspectiva qualitativa. La digitalització els ha permès escalar posicions en la creació de valor i reforçar la seva reputació davant dels treballadors, els clients i la societat. Entre els aspectes més valorats hi ha la transparència i fiabilitat davant els clients, més eficiència operacional i productivitat, així com la capacitat innovadora per a la creació de nous serveis.

La darrera part de l’estudi “Impacte econòmic de l’activitat comercial i de la digitalització del Port de Barcelona” recull les expectatives digitals de les empreses de la Comunitat Portuària. Les empreses consultades consideren que la digitalització és un procés que està en marxa, que és ineludible i que ni de bon tros està finalitzat. Els reptes que es plantegen pels propers anys són, entre d’altres, la capacitació digital dels treballadors i directius i la rapidesa amb que es digitalitza tota la cadena de valor de proveïdors i clients.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Aprovada la urbanització de la plaça Pep Ventura de Roses

Notícia següent

Quin és l’origen dels aliments més nadalencs?

Notícies relacionades