La cursa ciclista de La Vuelta 2023 es desenvoluparà entre el 26 d’agost i el 17 de setembre a través de 21 etapes que sumaran un total de 3.153’8 kilòmetres des de Barcelona, com a amfitriona excepcional de la sortida, a Madrid, com a meta final. Seguint una vocació d’internacionalització i el caràcter tradicional dels seus 88 anys d’història, el lema “una Vuelta colosal: la pasión que te toca” defineix l’edició d’enguany. Així, el pròxim 29 d’agost, Tarragona serà una de les 8 metes -conjuntament amb les 11 sortides- entre les localitats d’Espanya, Andorra i França per on passarà.
De fet, serà una de les 6 etapes catalogades de ‘mitja muntanya’ la que arrencarà a Andorra la Vella i, 183’4 km després, arribarà a la capital del Tarragonès com a final de la quarta etapa. En el procés, els corredors es trobaran amb 2 ports de 3a categoria, l’Alto del Belltall (798m) i el Coll de Lilla (580m), abans d’arribar a la ciutat de Valls (Alt Camp) i “iniciar un darrer tram, que es resoldrà previsiblement en esprint, fins a la meta a Tarragona; són pujades relativament senzilles i allunyades de la línia final”, valora l’etapa l’exciclista Fernando Escartín.
La Vuelta suposarà un impacte econòmic directe d’aproximadament 325.000 euros, ja que la majoria d’equips pernoctaran a la ciutat, per descansar de cara a la següent etapa de l’endemà, que s’iniciarà a Morella (Castelló). Aquest esdeveniment esportiu compta amb el patrocini i suport de la Diputació de Tarragona i de l’Ajuntament de Tarragona.
Patrimoni turístic i monumental
El fet que Tarragona sigui escenari de La Vuelta permetrà donar a conèixer la ciutat i la seva implicació amb un esdeveniment internacional de gran magnitud. És més, el conseller d’Esports i Turisme Esportiu de l’Ajuntament, Berni Álvarez, assenyala que “requereix molta preparació i, per això, estem molt coordinats amb els serveis municipals i l’organització de la Vuelta perquè volem que el dia 29 sigui un èxit”. Cada etapa és sinònim d’1 milió de teleespectadors i promoció per la localitat.
El recorregut que faran els participants començarà a “la plaça Imperial Tàrraco, pujarà per la Font del Centenari, l’Avinguda Pau Casals, Estanislau Figueres, Rambla Vella fins a la plaça de la UNESCO i finalitzarà al passeig de Sant Antoni”, descriu Álvarez, qui afegeix que “hi ha una feina transversal al darrere entre serveis de neteja, empresa municipal d’aigües, treballadors i treballadores de la casa (Diputació i Ajuntament) i Mossos d’Esquadra”. Amb tot, la 4a etapa de La Vuelta oferirà a corredors i públic una bona visió de Tarragona i el seu patrimoni com una de les peces més importants de la ciutat.
La prova comptarà, precisament, amb gran implicació de la Diputació de Tarragona per difondre i dinamitzar el patrimoni turístic. “És una font generadora de beneficis directes i induïts que permet potenciar nous productes i consolidar l’experiència esportiva a la Costa Daurada i Terres de l’Ebre”, exposa Carlos Brull, president del Patronat de Turisme de la Diputació.
En aquest cas, el patrocini esportiu per part del Patronat a través de la marca Costa Daurada, contribueix amb contraprestacions de comunicació i màrqueting i una aportació econòmica de 40.000 €; així com amb la cessió del Palau de la Diputació i posarà a disposició els seus diferents espais, com a oficina permanent i sala de premsa, pel dia que la competició arriba a la ciutat: “S’habilitarà el pati del Palau amb 80-100 periodistes, la Sala Julio Antonio pel jurat tècnic i espais adjacents per l’organització i necessitats de premsa”, detalla Brull.
El president del Patronat de Turisme de la Diputació també ha aprofitat per destacar l’impuls que s’ha fet en els darrers anys dels municipis de Salou i Cambrils, “com a destinació turística especialitzada en la modalitat de ciclisme amb serveis, allotjaments, instal·lacions i equipaments dissenyats per a la pràctica d’aquest esport i certificats per l’Agència Catalana de Turisme”. Aquesta estratègia de suport al sector publicoprivat del territori, en l’àmbit del turisme esportiu, es fa extensible a altres punts com El Vendrell, Vila-seca o Mont-roig del Camp, entre d’altres, sempre amb un “objectiu de sostenibilitat en les accions concretes”.
Tarragona ja ha estat final d’etapa de La Vuelta anteriorment en 13 ocasions -l’última vegada va ser l’any 2017, quan una de les etapes va finalitzar a l’Anella Mediterrània- i, segons Miguel Ángel Iglesias, exciclista i assessor de la competició, l’etapa d’enguany “és de transició i serà un punt important dins d’una carrera molt disputada, que tindrà un final exigent -costa amunt a l’arribada a Tarragona- i novedós al Palau de la Diputació”.
A més de les característiques tècniques i l’itinerari monumental que marcarà la cursa ciclista, hi participaran els millors velocistes actuals -com Vingegaard i Roglic– i vencedors de curses internacionals com el Giro d’Itàlia o el Tour de France.
Afluència de públic i èxit d’audiència
L’esdeveniment del pròxim 29 d’agost garantirà una gran projecció de la ciutat i de la Costa Daurada, ja que cada etapa mobilitza al voltant de 2.500 persones per a l’organització, uns 1.000 periodistes de més de 300 mitjans de 28 nacionalitats diferents s’acrediten per cobrir La Vuelta des del terreny. També, es complementa amb més de 70 hores de directe a través del senyal internacional, del qual es nodreixen fins a 18 difusors en directe.
En total, per xifres del 2022, es calcula que els 184 corredors de 23 equips estaran acompanyats de 100.800 persones acreditades, 190 països seguiran l’esdeveniment internacionalment i a l’Estat espanyol 1’1 milió de teleespectadors ho faran diàriament a través de les diferents canals i plataformes de RTVE.