La URV presenta un projecte que vol implementar la intel·ligència artificial en la direcció dels centres educatius

Aquest projecte innovador i pioner vol enfortir les competències digitals dels equips directius i “empoderar-los en les habilitats de la intel·ligència artificial"

10 de desembre de 2025 a les 16:05h

La intel·ligència artificial és ja una realitat consolidada i una eina bàsica per a l’àmbit educatiu. Per això el grup de recerca Transformació Educativa, Lideratge i Sostenibilitat (EDIT) del Departament de Pedagogia de la URV ja fa temps que treballa en un projecte que té per objectiu dotar els equips directius dels centres educatius dels coneixements i els recursos perquè utilitzin i promoguin la intel·ligència artificial en la gestió directiva.

Es tracta d’un projecte de recerca innovador i pioner tant a l’estat com en l’àmbit internacional, en què des de fa tres anys i fins l’agost vinent les investigadores d’EDIT, amb la col·laboració d’uns cinquanta centres educatius d’arreu de l’estat, treballen per crear els anomenats “laboratoris d’habilitats” al voltant de la IA per tal que els equips directius disposin de les estratègies per “actuar com a catalitzadors dels canvis que estan transformant l’educació i la societat en general”. Es tracta, per tant, d’enfortir les competències digitals dels equips directius i “empoderar-los en les habilitats de la intel·ligència artificial”, tal i com afirma Mar Camacho, investigadora principal. El projecte, a més, té l’objectiu, a partir de les evidències basades en les investigacions i l’avaluació dels resultats, de desenvolupar propostes escalables, exportables i sostenibles en el temps, és a dir, transferir els resultats a la societat, en paraules de Camacho.

El projecte, titulat “AI2LEAD-Laboratori d’Habilitats d’Intel·ligència Artificial: Promoure el Lideratge Educatiu per transformar la societat” i finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, ha viscut aquest dimecres al Paranimf del rectorat de la URV una intensa jornada de treball, en què s’han explicat els principals resultats i les línies desenvolupades fins ara. També s’han presentat algunes experiències pràctiques de l’ús de la IA per part dels líders educatius en els centres col·laboradors a partir dels coneixements i les eines que els ha facilitat el projecte, al voltant, per exemple, de la presa de decisions, la planificació, la tramitació administrativa, la comunicació, l’organització de reunions, la resolució de faltes de l’alumnat…

La jornada ha comptat amb la participació d’un centenar de persones, majoritàriament personal investigador, representats d’equips directius de centres d’educació i agents clau del sector, de manera que segons Mar Camacho, s’ha convertit “en un espai de referència i transferència de coneixements entre la universitat i el sistema educatiu”. De fet, la presència en l’obertura de la jornada de la consellera d’Educació de la Generalitat, Esther Niubó, demostra la transcendència d’un projecte que ja ha estat presentat al Ministeri d’Educació del govern estatal i que serà present en seminaris internacionals. De fet, un dels objectius és crear una xarxa de líders educatius, tant a l’estat com en l’àmbit internacional.

Així, segons Mar Camacho, l’esdeveniment “posa en valor el paper de la URV com a universitat capdavantera en innovació educativa i recerca en IA aplicada”. En aquest sentit, Montse Pinent, vicerectora de Projectes Docents i Estudiants de la URV, ha destacat el rol de la universitat en la formació del professorat de tot el sistema educatiu i el caràcter pioner i innovador de la recerca que es fa a la URV, sobretot el voltant de la intel·ligència artificial. La consellera Esther Niubó, per la seva banda, ha assegurat que el projecte situa Catalunya al centre del debat sobre lideratge educatiu al voltant de la IA i ha destacat la feina “rigorosa i compromesa” de la URV en la transformació del lideratge i la gestió dels centres educatius.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit