Tres projectes innovadors vinculats al Port de Tarragona reben finançament del fons estatal Ports 4.0

Les iniciatives impulsen l’ús de drons i la digitalització del transport portuari amb el suport de l’Autoritat Portuària de Tarragona

17 d'octubre de 2025 a les 12:20h

Tres projectes amb la col·laboració del Port de Tarragona han estat seleccionats per rebre finançament del fons Ports 4.0, impulsat per Puertos del Estado per fomentar la innovació i l’emprenedoria en l’àmbit logístic i portuari. D’un total de 66 candidatures, només 16 han estat escollides, i tres d’elles compten amb el suport de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT).

Els projectes seleccionats són AMELIA PORTS, un software per a la gestió portuària amb drons automàtics; CAPITAN, un centre de control d’operacions aèries per a sistemes no tripulats; i INTRASER, una plataforma per a la digitalització del transport de contenidors per carretera. Tots tres es desenvoluparan durant un període de 18 mesos.

L’APT hi té papers diferenciats: és agent facilitador als projectes AMELIA PORTS i CAPITAN —cedint espais per a proves i validacions— i membre de l’agrupació impulsora en el cas d’AMELIA PORTS, amb una aportació econòmica directa de 67.140 euros sobre un pressupost total de 557.758 euros. El fons Ports 4.0 finançarà el 60% del projecte.

  • AMELIA PORTS, desenvolupat per Octocam Maps, permetrà millorar la gestió de terminals, estibes i infraestructures portuàries mitjançant drons automàtics, facilitant el control de seguretat, l’impacte dels temporals i el moviment de vehicles i persones dins del recinte.
  • El projecte CAPITAN, liderat per l’Instituto Tecnológico de Galicia, ampliarà el software Dronesuite, ja utilitzat pel Port de Tarragona, per crear un centre de control de l’espai aeri de baix nivell, similar al que es fa servir per al trànsit marítim. Integrarà tecnologies U-Space per gestionar el tràfic de drons de forma segura i eficient, afavorint la participació de tercers operadors i reduint la càrrega de treball del personal portuari. Té un pressupost de 394.000 euros, també finançat en un 60% pel programa estatal.
  • Finalment, INTRASER, liderat per Ontruck, busca digitalitzar completament el transport per carretera de contenidors, des del seu origen fins al port. La plataforma utilitzarà intel·ligència artificial per optimitzar rutes, oferir transparència en els preus i millorar la coordinació entre transitaris, navilieres i transportistes. El projecte té un pressupost de 330.824 euros.

Amb aquestes tres iniciatives, el Port de Tarragona reafirma la seva aposta per la innovació, la sostenibilitat i la transformació digital, posicionant-se com un referent en la implantació de noves tecnologies dins del sistema portuari espanyol.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit