El passat mes de juny va fer un any que va prendre possessió com a alcalde del Morell. Com valora el primer any de mandat, abans de l’arribada de la covid-19?
Va ser un primer any per situar-nos com a equip de govern, marcant les línies fonamentals de la legislatura i, també, prenent decisions importants i treballant des del primer dia en favor de la ciutadania. Fins a la data que indiques, va ser un temps per assentar les bases de la legislatura i iniciar aquells tràmits i projectes que aniran veient la llum al llarg d’aquests quatre anys.
Malauradament, des de fa uns mesos la vida política, econòmica i social del municipi gira entorn de la Covid-19. Com s’està gestionant la crisi sanitària des de l’Ajuntament?
Des del moment en el qual vam rebre la informació que estàvem afectats per una pandèmia d’un virus desconegut vam posar-nos alerta per començar a treballar. Cal dir, però, que no estàvem preparats com a societat per afrontar una pandèmia d’aquestes característiques. Tot i això, la importància dels ajuntaments ha estat clau durant tota la gestió. Està clar que l’administració central o la pròpia Generalitat són qui tenen les competències en major grau per prendre les mesures davant d’una pandèmia d’aquestes característiques, però convé ressaltar que sense els ajuntaments, sense aquests ens més propers a la ciutadania, la gestió de la covid-19 no hagués sigut possible.
De fet, quan em pregunten, sempre destaco que, quan un ciutadà té un problema, a la primera porta que truca és a la de l’ajuntament. Sobretot quan, com en el nostre cas, som un municipi petit on la proximitat amb la ciutadania i la capacitat d’empatitzar amb les dificultats o les realitats de la gent del nostre municipi són un plus afegit. Això ens beneficia com a ajuntament, però alhora, davant fets singulars com ho ha sigut la pandèmia, fa que siguem els primers que hem de donar la cara.
Per tant, destacaria que des del moment que vam prendre mesures hem fet tot el que hem pogut per estar al costat de la gent. Segurament que si avui haguéssim de tornar a començar, amb l’aprenentatge que hem fet, hauríem fet alguna cosa diferent. Però crec que, en qualsevol cas, sempre hem intentat estar al costat de les persones més necessitades. De fet, com era la nostra obligació com a ajuntament, hem pres mesures econòmiques importants per estar al costat de les persones i del comerç i, sobretot, vetllant perquè l’efecte econòmic causat per la covid-19 tingués el menor impacte al nostre municipi.
Quins nivells d’afectació ha tingut la Covid-19 al Morell?
El ventall d’afectació és ampli i inclou totes les possibilitats en les quals ens podíem trobar. En la part econòmica, hi ha hagut molta gent afectada, encara que el nostre municipi pel fet d’estar en un entorn industrial no ha notat tant l’impacte d’aquesta pandèmia. Així, podem dir que tot i que hi ha hagut persones afectades per ERTOs i gent que s’ha quedat a l’atur, l’augment no ha sigut escandalós. Però, evidentment, el Morell no és una bombolla i, per tant, ens hem trobat situacions complicades. El comerç del nostre municipi, per exemple, ha hagut de fer front a moments complicats.
D’altra banda, a nivell Ajuntament, hem hagut de deixar de fer moltes coses. Des d’iniciatives innovadores que teníem previstes per aquest mandat, fins al tancament d’equipaments. Tot això fent front a les despeses ordinàries que se’n deriven de la gestió del dia a dia d’un ajuntament, deixant d’ingressar aquelles taxes que la ciutadania pagava per aquests serveis suspesos com són l’escola de música, la llar d’infants, el centre de dia de la gent gran, el pavelló esportiu. I a nivell intern de l’ajuntament, ens hem hagut d’adaptar al teletreball i fer un gran esforç perquè els treballadors i treballadores de la casa tinguin garantits els seus salaris i que el seu lloc de treball sigui el més segur possible. Per això hem implementat un pla de retorn segur a la feina.
En l’àmbit personal, què ha estat el més complicat de tota aquesta gestió?
El que ha estat més complicat ha sigut prendre decisions ràpides, primerament perquè veiem gent que no ho estava passant bé. Al cap i a la fi darrere de l’alcalde hi ha una persona i quan tens la capacitat de veure el millor i el pitjor del que t’envolta, veus com en una situació com aquesta hi ha gent que té dificultats i gent que ja les tenia i que, malauradament, per la pandèmia les ha vist incrementades. No ha sigut fàcil posar-nos en aquest paper i des del punt vista més humà colpeja i et marca. Per altra banda, a nivell personal crec que hem pres les iniciatives més encertades possibles per estar al costat de la gent. També he de reconèixer que ens enfrontàvem a una cosa que no ens havíem enfrontat mai. I el fet d’haver de prendre decisions rapides i complicades no era senzill.
Creus que, en general, els morellencs i morellenques estan complint amb les mesures que se’ls demanen?
Coma a alcalde estic molt content perquè la ciutadania, en general, ha entès que la situació era complicada. Des de l’Ajuntament hem fet una campanya comunicativa per arribar a les persones perquè creiem que era importantíssim que tothom sabés que aquelles mesures que es prenien, encara que de vegades fossin criticables, s’havien de complir pel bé general de tothom. I al final hem aconseguit l’objectiu perquè la gent les ha anat seguint i s’ha comportat. També, per intentar animar a la gent, durant el confinament vam fer diverses campanyes de participació activa com per exemple activitats esportives per les xarxes socials per fer a casa, el dia de la Mona vam repartir ous de pasqua per la canalla de totes les cases.
Ara el discurs segueix sent aquest. Hem passat una primera onada, hem passat una segona onada i ara hem de continuar fent les coses el millor possible, amb responsabilitat i amb sentit comú. Segurament que així les coses aniran molt millor.
Aprofito, també, per felicitar els morellencs i mollerenques per l’esforç que han fet tots durant aquests mesos.
Una de les mesures que heu pres des de l’Ajuntament arran de la pandèmia és un seguit de mesures econòmiques per donar suport als comerços, autònoms i PIMES del municipi. En què han consistit?
D’entrada el que vam fer va ser agilitzar els tràmits per fer els pagaments de factures als proveïdors industrials, és a dir, que totes aquelles empreses que havien prestat un servei al consistori poguessin disposar dels diners com més aviat millor. El que hem fet també, que és una iniciativa que ens han agraït molt sobretot aquells qui tenen terrasses, ha sigut la suspensió per tot l’any de les ocupacions de via pública per terrasses o altres elements. Una altra mesura ha estat el fraccionament dels rebuts, no només per les empreses sinó també per la ciutadania en general. I, finalment una línia d’ajudes amb una partida pressupostaria a través de la qual les diferents empreses afectades pel primer estat d’alarma podien presentar-se. En aquest cas podien presentar-se tant autònoms, com pimes, comerços del municipi. A les activitats que van estar obligades a tancar totalment se’ls va donar una ajuda de 500 euros i a les que van poder treballar amb restriccions se’ls va subvencionar amb 300 euros.
Ara, en aquesta segona onada, hem aprovat una modificació del crèdit pressupostari per aprovar unes noves partides pressupostàries per fer ajudes directes a les empreses que han hagut d’estar tancades una altra vegada. En aquest cas, destinarem 600 euros a les estètiques i centres esportius privats perquè han hagut de fer un tancament total i 400 euros per als negocis de restauració, que sí que han tingut la possibilitat d’obrir amb menjar per emportar.
Un altre dels punts destacats d’enguany, tot i que no va passar al vostre municipi, va ser l’explosió d’IQOXE al mes de gener. Com a Ajuntament vau denunciar que no havíeu rebut cap trucada informativa sobre l’explosió. Creu que ara mateix s’estaria més preparat per un fet així? S’ha aprofitat el succés per millorar els protocols de seguretat?
Tot anava encaminat perquè fos així i perquè d’aquell accident hi hagués un aprenentatge, de fet agraeixo el moment en el qual es va constituir aquella mesa de consens entre totes les institucions del territori, grups ecologistes i de veïns per intentar posar sobre de la taula i davant del mirall quina era la realitat d’aquell PLASEQCAT que existia. Com tots sabem, es va tirar endavant la redacció d’un nou PLASEQCAT que havia de ser més proper i realista i, sobretot, molt més àgil a l’hora d’aplicar les mesures davant d’un eventual accident químic. Però les notícies dels últims dies diuen que sembla que no hi ha prou diners per poder implantar tot allò que s’havia anomenat. Jo ho valorava molt positivament, i continuo valorant positivament, la manera en què es va gestionar el post accident, o almenys la voluntat per intentar trobar nous mecanismes que fossin àgils per posar-nos davant d’aquesta realitat.
És cert que no estàvem preparats per afrontar un accident d’aquelles característiques i, tot i que existien els protocols en paper, a la pràctica vam veure que realment no vam funcionar. Una vegada passat no hi podem fer res perquè ja ha passat, però el que hem de fer és que quan torni a passar, si és que ha de passar que esperem que no, estiguem preparats. I semblava que tot anava en aquesta direcció, però ara sembla que no hi ha prou diners. Entenem com a administració que la covid ha minvat els recursos econòmics, en aquest cas de la Generalitat, però això és com la salut: si no posem els recursos econòmics suficients en prevenció, resulta que després, quan passa alguna cosa greu, els costos són més elevats.
Espero que com a mínim, si no hi ha l’aplicació del 100% del que es va prometre, hi hagi un pla d’aplicació d’allò que es va dir. Per tant, tot i que la implantació de la voluntat que hi havia en aquell no s’ha produït, entenc que l’aprenentatge sí que hi és.
Recentment heu fet públic un acord amb el Consell Comarcal del Tarragonès i l’empresa FCC per a millorar la recollida de brossa al municipi. Com ho notaran els veïns i veïnes del Morell?
Nosaltres tenim un conveni amb el Consell Comarcal, com gairebé tots els pobles de la comarca, per la recollida de la brossa El que havíem detectat en els últims temps és que no s’estava complint al 100% i que el servei, que és essencial i bàsic, no es feia de manera òptima i desitjable. El que vam fer va ser seure amb la gent del Consell i de l’empresa que se n’encarrega directament per parlar de la realitat que teníem al municipi i fer-los veure que no s’estava prestant el servei com s’havia de prestar.
En aquestes reunions vam instar a l’empresa i al Consell Comarcal a millorar el servei i ara, un mes després d’aquella reunió, sembla que ja s’està fent molt millor del que s’estava fent. I a més a més, ens hem compromès a millorar alguns punts com per exemple llocs on hem vist que teníem deficiència a nivell de capacitat de contenidors i el que farem serà incrementar el número de contenidors en aquests punts. Això ho estem treballant perquè aquest principi de 2021 ja sigui possible i tinguem algunes illetes amb més contenidors, sobretot de rebuig i plàstic. A partir d’aquí, més endavant, iniciarem una campanya de conscienciació del reciclatge i de civisme. Tot plegat perquè, si la gent ho fa bé, els preus del servei baixen. I llavors l’Ajuntament també podrà abaixar els impostos a la ciutadania.
Fa uns dies ha començat la votació dels segons pressupostos participatius del Morell. Què li semblen els projectes presentats i validats? En votarà algun en concret?
Finalment s’han presentat gairebé una vuitantena de propostes per part dels veïns i veïnes. El que s’ha fet des de l’Ajuntament és aglutinar aquelles que eren similars o repetides i descartar aquelles altres que no complien els requisits perquè no s’ajustaven a la partida pressupostària o bé perquè no eren competències pròpies del municipi o són projectes que ja estan pendents de fer. Un cop adaptades totes aquestes propostes de la ciutadania n’han quedat validades un total de 17. Per posar alguns exemples, estem parlant de l’arranjament del parc de l’estació, arranjament de voreres, actuació en el nucli antic de la Granja del Codony, substitució de l’arbrat, millores d’aparcament de la sala de vetlles, instal·lació de càmeres de videovigilància, etc. Al final són inversions que s’ajusten a les bases que vam plantejar i que compten amb una partida de 70.000 euros i que es podran votar fins al dia 20 de desembre. De fet, com que la Fira de Nadal enguany se celebrarà els dies 18, 19 i 20 de desembre, comptarà amb un punt de votació.
Quins altres projectes destacaria com a imprescindibles per aquest mandat?
Des del principi de la legislatura estem treballant amb un projecte amb diferents fases: la urbanística, l’econòmica i la social o del dia a dia.
A nivell d’inversions urbanístiques tenim tres projectes importants. Un d’ells seria la construcció d’un pavelló lleuger, que és una pista coberta que està oberta per les cantonades. És un projecte ambiciós en el que destinarem al voltant d’1.200.000 euros, però que serà important pel nostre municipi. Tenim molta vida esportiva, cultural i associativa i encara que tenim un pavelló envejable per altres municipis, se’ns ha quedat petit. A banda, aquest nou espai també permetrà fer altres tipus d’activitats com per exemple sopars a l’aire lliure sense haver d’estar pendent del temps, el concert de la festa major d’estiu, el carnaval, etc. És a dir, serà una pista polivalent adaptada per a diferents tipus d’activitats. A més ja tenim el projecte redactat, compta amb el consens de tots els grups municipals i properament el portarem a la Junta de Govern local per a la seva aprovació.
També tenim dues actuacions importants a la Rambla. Fa uns anys es va fer la remodelació del tram central i ara el que farem serà la remodelació del tram inferior, que de fet ja està a concurs públic i tindrà una inversió de gairebé 700.000 euros. I també durant 2021, i pròximament ho portarem a aprovació per part de la Junta, la remodelació del tercer tram, el que toca a la carretera de Reus. Per tant volem acabar el 2021 amb les obres ja acabades o executant-se i amb una Rambla amb un aspecte del segle XXI, tant a nivell estètic com de serveis. I és que a banda de la millora del paviment, que és el que més es veu, farem la separació d’aigües pluvials i fecals, aprofitarem per passar tubs de fibra òptica. És a dir, modernitzarem de manera integral aquest punt neuràlgic del municipi.
A banda d’aquests tres grans projectes també tenim una altra inversió important en cartera, la construcció d’una residència a la planta superior del Centre de Dia. Les antigues escoles en el seu dia es van remodelar com un centre per a la gent gran de dia, però la reivindicació de la ciutadania era que pogués passar a ser un servei de 24 hores. Estem parlant d’una residència d’unes 20 places que donaria cobertura a aquesta necessitat a nivell municipal.
També estem treballant fort perquè l’Ecoplanta pugui instal·lar-se al Morell. Estaríem parlant d’una inversió de 400 MEUR que donaria treballs directes i indirectes al municipi i que canviaria les sinergies industrials del Morell. Així que esperem que durant els propers mesos puguem anunciar que definitivament aquesta empresa ve al nostre municipi. Un fet que també seria molt important a nivell d’urbanització del PP10 de gran indústria, perquè a l’estat espanyol hi ha molt poc sòl urbanitzable de gran indústria podria fer arribar més empreses al nostre poble.
I, per últim, una notícia que esperàvem des de fa temps, que és la implantació del cos de vigilants municipals. Esperem que durant el proper mes de gener o febrer es puguin fer els exàmens per proveir les sis places. Una vegada fets els exàmens, ja tindríem el cos constituït i el podrem posar en servei amb assistència durant les 24 hores del dia.
Recentment heu presentat un nou estudi de la qualitat de l’aire. Expliqui’ns l’objectiu.
Fem aquest estudi perquè el nostre objectiu és continuar amb la feina feta en els estudis realitzats en els darrers anys. No obstant això, no descartem adherir-nos a l’Observatori de la Qualitat de l’Aire que va crear Repsol juntament amb altres ajuntaments i entitats. De moment, però, enguany volem fer un estudi en el qual per primera vegada s’integrarà una universitat més. Sempre s’havia fet amb la UPC i enguany, en aquest cinquè estudi, incorporem també a la URV.
Per acabar, com a alcalde, quin missatge donaria als morellencs i morellenques en aquest moment?
L’ajuntament ha de veure a la ciutadania de manera molt propera perquè estem per ajudar a les persones. Els morellencs i morellenques sempre ens trobaran per solucionar els seus problemes com administració local que som. Nosaltres hem treballat aquest temps amb la millor voluntat i intentant prendre les millors decisions en cada moment, i així ho continuarem fent. Des de cada regidoria estarem al costat de les entitats, associacions, empreses, autònoms i ciutadans en general per intentar millorar el benestar de les persones i l’economia del poble.