Diumenge, 30 de juny de 2024
És notícia

Salvador Ferré: “Sempre tenim com a objectiu principal el progrés dels municipis i el benestar de les persones”

Avatar photo
Entrevista al president del Consell Comarcal del Tarragonès, Salvador Ferré
Salvador ferré

Fa poc més d’un any, el canongí Salvador Ferré va ser nomenat president del Consell Comarcal del Tarragonès, gràcies a una majoria formada pel PSC, Junts i els Comuns. Parlem amb el president comarcal per conèixer de prop quina és la tasca d’aquest ens i els projectes que tenen en marxa.

 

Arribem just ara al primer any del seu mandat, quina valoració en fa d’aquests 12 mesos de gestió al capdavant del Consell?
Sí, sí, tot just ara es compleix un any doncs vaig prendre possessió del càrrec al juliol de l’any passat. La valoració és molt positiva. Estic molt satisfet del camí recorregut, de com hem avançat, de la feina feta pels diferents departaments i del servei que dia a dia estem oferint als habitants de la nostra comarca. I és important ressaltar que hem fet tot això amb una molt bona sintonia amb els nostres socis de Govern i fins i tot, en molts aspectes, amb la resta de grups de l’oposició. L’entesa, la predisposició a col·laborar i a treballar per un bé comú com és el progrés de la comarca crec que n’ha estat la clau.

 

Quines han estat les principals línies de treball de tot aquest temps?
Doncs hem seguit una línia bastant continuista respecte el darrer mandat. Hem apostat per mantenir aquelles accions que s’havia demostrat que havien donat els seus fruits i hem reforçat aquelles àrees que tenien alguna mancança. Les principals línies de treball, siguin del departament que siguin, sempre han tingut com a objectiu principal el progrés dels municipis i el benestar les persones. Aquesta és la nostra prioritat i la nostra raó de ser.

 

Què els hi diria a aquelles persones que dubten o qüestionen la tasca que fan corporacions com els Consells Comarcals?
Els explicaria que els Consells Comarcals són molt importants per a la planificació i el desenvolupament territorial. Que la nostra tasca és clau per arribar allà on els municipis petits i amb menys recursos no són capaços d’arribar, per exemple, mancomunant serveis. Duem a terme també altres tasques que ens deleguen altres administracions, com pot ser la Generalitat de Catalunya o la Diputació de Tarragona. Per tant, la tasca del Consell Comarcal del Tarragonès, i de la resta de Consells, és fonamental per al territori ja que aporta proximitat, immediatesa i estabilitat.

 

“Els Consells Comarcals són molt importants per a la planificació i el desenvolupament territorial”

 

Ens podria posar algun exemple d’aquests serveis mancomunats que ara esmentava?
I tant! L’exemple més clar seria el de la recollida selectiva. Gràcies a un servei mancomunat, la majoria de  municipis de la nostra comarca comparteixen equipaments i infraestructures per dur a terme un servei que, per si mateixos, no podrien fer front. I es fa tenint en compte les necessitats i particularitats de cada municipi amb aspectes bàsics com són la freqüència de les recollides, la ubicació dels contenidors, la gestió de les deixalleries, etc. Durant l’any passat vam dur a terme una important campanya de sensibilització per fomentar la recollida selectiva en aquells municipis que tenen delegat el servei a la nostra corporació. I puc dir, per exemple, que en la darrera caracterització efectuada de la fracció paper/cartró hem obtingut resultats molt positius, amb una mitjana de material correcte dipositat del 92%, una millora molt significativa respecte al 74% que es va obtenir fa 5 anys.

 

Recentment també sentim moltes notícies de l’Oficina de Transició Energètica. Quin és el seu paper?
L’Oficina Comarcal d’Impuls de la Transició Energètica del Tarragonès (OCITE) és un punt de referència per assessorar els ajuntaments, particulars i empreses en l’àmbit de les energies renovables i l’eficiència energètica. Paral·lelament també treballa per definir els criteris de zonificació en l’establiment d’energies renovables i la creació de comunitats energètiques. Els serveis que ofereix  són genèricament gratuïts. Fa poc, l’OCITE ha obert també un portal web i la veritat és que estem molt satisfets de la tasca que està duent a terme en els pocs mesos que fa que està en funcionament.

 

Parlava abans de les persones com a eix de les polítiques de la corporació. En què es materialitza això?
Doncs l’exemple més clar en tindríem en la tasca que es duu a terme des de departaments com Benestar Social, Ensenyament, Habitatge o Joventut.

Des del Departament de Benestar Social donem un servei integral a les persones, tant en l’àmbit de la infància i les famílies, com també en l’àmbit de la gent gran o de les persones nouvingudes. Permet-me destacar, per exemple, el servei de Primera Acollida que té per objectiu facilitar el desenvolupament i l’autonomia de les persones nouvingudes a la societat d’arribada i al municipi on resideixen promovent l’aprenentatge del català i promovent també la participació amb entitats i veïns i veïnes d’aquell municipi.  Cal destacar que el Certificat de Primera Acollida és necessari per a la seva regularització administrativa i per obtenir els corresponents permisos de residència i treball.

Amb la gent gran , per exemple, hem tornat a posar en marxa les reunions del Consell Consultiu que havien quedat aturades per la pandèmia. És important escoltar-los, saber què necessiten i què els preocupa i impulsar accions d’acord amb aquestes necessitats per dinamitzar el seu dia a dia.

Per últim, esmentar també que des de l’àrea de Benestar, entre moltes altres coses, també es treballa intensament en l’àmbit de la prevenció de les violències masclistes i del benestar del col·lectiu LGTBI. Queda molt de camí per recórrer en aquest sentit com a societat, però des del Consell ens sentim plenament compromesos amb dur a terme accions i iniciatives que promoguin el respecte cap a totes les persones, sigui quina sigui la seva condició o orientació.

 

“L’OCITE és un punt de referència per assessorar en l’àmbit de les energies renovables”

 

I des de l’àrea de la Cultura?
Promovem cada any dos cicles de contes a les biblioteques i punts de lectura dels diferents municipis, un a la primavera i un altre a la tardor. Amb una dinàmica molt familiar i propera,  aproximem la cultura i el gust per la lectura als més petits. I ho fem sempre al voltant d’una temàtica o eix central que els fa reflexionar i els parla de temes quotidians.

Des de l’àrea de la Cultura del Consell Comarcal també promovem anualment els Premis Tarragonès de Creació i Difusió, així com la Beca d’Investigació que es materialitza cada any amb la publicació d’un llibre que recull la investigació realitzada. També un cop a l’any celebrem l’acte de lliurament dels Mèrits als Serveis Distingits on cada ajuntament proposa a una personalitat o entitat del seu municipi que ha aportat un valor afegit per la seva tasca social, cultura, etc. És bonic veure com en una mateixa gala es reconeix a gent tan diversa, però que tenen en comú  haver aportat valor a la comarca.

 

Parlava fa uns instants també d’Ensenyament i Habitatge. Què fa el Consell en aquests àmbits?
Bé, en l’àmbit d’Ensenyament, tenim una tasca molt gran i amb molta responsabilitat com és el tràmit de la concessió dels ajuts individuals de menjador. Cada any rebem en dos convocatòries diferents milers de sol·licituds per optar a un ajut que subvencioni part del cost del servei de menjador als infants de la nostra comarca. Cada any el nombre de sol·licituds augmenta, de la mateixa manera que també augmenta el pressupost que rebem per fer front a aquests ajuts i la quantitat de sol·licituds aprovades. Tinguem en compte que, en famílies amb risc social, pels seus infants potser aquest àpat que fan a les escoles passa a ser el seu àpat principal del dia. Des d’Ensenyament, a més, també es gestionen les rutes de transport escolar així com de transport adaptat que mouen milers d’alumnes diàriament a la nostra comarca i que els hi permeten arribar als seus centres educatius.

Pel que fa a Habitatge, que depèn del Departament d’Urbanisme de la nostra corporació, tramitem al llarg de l’any diverses convocatòries d’ajuts al lloguer a través de l’Oficina d’Habitatge del Tarragonès. Estem parlant de convocatòries com la de majors de 65 anys; la de joves; la de persones entre 34 i 64 anys, etc. Donem l’opció, a més, que les persones puguin presentar aquestes sol·licituds de forma telemàtica o presencial a les nostres instal·lacions. Volem que el tràmit amb el ciutadà sigui cada cop més proper, senzill i factible en funció de les seves necessitats i recursos.

 

“Volem que el tràmit amb el ciutadà sigui cada cop més proper, senzill i factible”

 

I en l’àmbit de Joventut?
L’Oficina Jove del Tarragonès duu a terme una tasca molt important d’assessorament, consulta i proposta d’accions per al jovent de la nostra comarca. També és important ressaltar la tasca dels referents juvenils que acudeixen diàriament als municipis de la nostra comarca i fan una atenció presencial i més directa amb els joves que viuen en poblacions més petites. Promovem tallers, activitats d’orientació laboral o educativa, trobades, sortides, etc.

 

Tot això que esmenta no es podria dur a terme sense un gran equip humà al darrera…
Així és. Actualment, el Consell Comarcal del Tarragonès té al voltant de 140 treballadors i treballadores entre els que estan a les oficines centrals del carrer de les Coques i aquells que estan distribuïts pels municipis. Voldria destacar la professionalitat, el compromís i la constància de tots ells. Sense un gran aval humà al darrere, cap de totes les accions que estem comentant de les diferents àrees serien possibles. Ells són el motor del Consell, els que cada dia fan girar la roda i als quals s’ha de reconèixer i agrair la seva tasca.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La desfilada de l’Orgull de Pople inicia la celebració LGBTIQ+ a Tàrrega

Notícia següent

Sabadell celebra la 14a edició de la Festa Holi

Notícies relacionades