L’ICAT i el Port de Tarragona organitzen un seminari web sota el títol ‘Accidents en espais portuaris’

La prevenció i la seguretat integral dins del recinte portuari són vitals per fer dels ports espais segurs i més eficients

El Port de Tarragona i l’Il·lustre Col·legi d’Advocacia de Tarragona (ICAT) han organitzat un seminari web gratuït sota el títol ‘Accident en espais portuaris’. La trobada s’ha celebrat aquest dimecres, 2 de febrer, en una sessió que ha començat a les 18:00 de la tarda i on han participat gairebé cinquantena de persones.

En termes generals el webinar ha tractat la gestió de la seguretat pública i privada abastant aspectes de seguretat tecnològica i mediambiental, la protecció civil i la protecció portuària, entre altres.

La trobada virtual ha comptat amb la participació de Josep Lluís Díez, Director de Domini Públic i Protecció Portuària del Port Tarragona i Professor de Dret de la Navegació, el Transport i la Logística a la Facultat de Dret de la URV. Díez ha volgut remarcar la importància sobre la prevenció, protecció i eliminació dels riscos derivats de l’activitat dins del recinte portuari i l’alta preparació tant en medis materials com tecnològics, com humans i organitzatius.

Díez també ha volgut emfatitzar sobre la rellevància en dissenyar plans i tasques que explicitin l’actuació, en aquest cas del Port Tarragona, en l’actuació i mitjans necessaris per fer front als esdeveniments que puguin suposar una situació de risc sobre la vida, el medi ambient i la propietat.

El webinar també ha comptat, com a ponent, amb la participació del representant de la UGT de Serveis Marítims (SASEMAR), José Manuel Pérez Vega, i de Jaime Rodrigo de Larrucea, Professor de Dret Marítim a la Facultat de Nàutica de Barcelona i reconegut advocat en aquets àmbit. Ponents i públic participant han fet un recorregut, anàlisi i comentaris sobre temes crucials com la Llei de Navegació Marítima, la Llei de Ports, el Reglament europeu de Ports, la gestió d’emergències en les autoritats portuàries o la prevenció de riscos laborals, entre d’altres.

Els ponents han posat de manifest l’origen dels accidents als ports; accidents a les zones terrestres d’ús públic, a les concessions, a les aigües del Port o en altres situacions sobrevingudes. D’aquí la importància del Pla d’Autoprotecció del Port Tarragona (PAU), un document elaborat d’acord amb la normativa adient, on es detallen les mesures d’autoprotecció, les tasques i l’actuació de l’organització així com dels mitjans necessaris per fer front als possibles accidents.

La jornada ha finalitzat amb una molt bona acollida i resposta per part dels participants i s’espera organitzar noves trobades per aprofundir i compartir coneixements en diferents àmbits relacionats amb el sector marítim portuari.

Un port segur un port més eficient

Cal destacar que el Director de Protecció Portuària del Port Tarragona, ha fet una intervenció on ha posat de manifest quina és la política, la filosofia i l’essència del Port per tal de prevenir o bé, si fos cas, fer front als accidents laborals que es puguin ocasionar.

Per una banda, l’organisme tarragoní, té publicat a la seva web com actuar en cas d’emergència i posa a l’abast el telèfon d’emergències 900 229 900, gratuït i actiu les 24 hores del dia, 365 dies l’any. Per altra banda, especifica quines són les activitats que requereixen autorització en matèria de seguretat, com poden ser els simulacres d’autoprotecció, les activitats aèries a l’espai aeri portuari, etc.

El Port de Tarragona, ha explicat Díez, té unes línies clares d’actuació en matèria de seguretat. La primera línia fa referència, als mitjans humans i materials amb els què compta. Un equip de bombers especialitzats format per professionals dels Parcs Químics de Seguretat dins del mateix recinte portuari, equipaments amb materials idonis als canvis tecnològics i del sector, una xarxa contra incendis de grans prestacions, un Centre de Comandament Avançat per a la gestió d’emergències al Port, i un conveni de col·laboració amb Bombers de la Generalitat per a complementar les intervencions en cas d’emergència i millorar la capacitat de resposta, així com protocols de coordinació amb altres administracions per tal de coordinar i millorar aquest tipus d’actuacions. Igualment, el centre de control i vigilància del Port, amb un servei 24/7, és una peça essencial en la gestió integral de la seguretat, juntament amb la Policia Portuària que vetlla per la seguretat de manera permanent.

La segona línia fa referència a una assistència mèdica 24/7/365, amb un centre assistencial al mateix recinte portuari amb un vehicle medicalitzat operatiu les 24 hores. La gestió de mercaderies perilloses és la tercera línia, es tracta d’un sistema de treball consistent, fiable i d’acord amb la reglamentació aplicable i amb la certificació ISO 90001:2015 per evitar i prevenir qualsevol incidència en el moviment de mercaderies perilloses dins del recinte portuari tarragoní.

Per acabar, Díez ha parlat sobre la necessitat de tenir instal·lacions de seguretat dins de les autoritats portuàries, com un heliport o un parc de bombers per fer front a situacions d’emergència i lluita contra incendis.