El Port de Tarragona aposta contra el canvi climàtic

Avatar photo

Diferents línies d’actuació tenen el mateix objectiu, reduir l’impacte de l’activitat portuària sobre el medi ambient

El Port de Tarragona treballa des de fa anys per reduir l’impacte mediambiental en tots els seus àmbits d’actuació.

El Dia Mundial del Medi Ambient va ser establert per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) el 15 de desembre de 1972. Se celebra el 5 de juny de cada any des de 1974, data amb la qual es va donar inici a la Conferència d’Estocolm en 1972, el tema central de la qual va ser el Medi Ambient.

L’Autoritat Portuària de Tarragona juntament amb les empreses de la comunitat portuària, volen mostrar, en el Dia Mundial del Medi Ambient, el seu compromís amb la millora en sostenibilitat amb les iniciatives encaminades a reduir l’impacte de les activitats portuàries en el medi ambient.

Pel Port de Tarragona és un objectiu permanent assolir l’excel·lència en la gestió ambiental i energètica en totes les seves línies d’actuació. En els tràfics i els seus moviments, en el seu entorn més proper o en diferents accions que s’estan duent a terme per protegir el medi ambient i fer un ús responsable dels recursos energètics.

Operatives més sostenibles

El Port de Tarragona treballa en la reducció d’emissions en les operatives que es duen a terme en les instal·lacions portuàries. Per aquest any 2020 el Port ampliava en 5 trens setmanals el transport de cereals cap a l’Aragó, amb un total de 4.500 tones.

La projecció d’aquesta operativa permet estimar que aquest moviment d’agroalimentaris per ferrocarril mourà almenys 207.000 tones anuals amb el moviment de dos trens diaris (anada i tornada) versus els 70 camions (35 camions d’anada i 35 de tornada) que es necessitaven per moure les 900 tones diàries.

Aquests números posen de manifest el benefici per al medi ambient que comporten.

Amb aquesta operativa de dos trens diaris (trajecte d’anada i de sortida) s’evita la sortida a carretera de 70 camions en un dia, 350 camions per setmana. Si tenim en compte que anualment hi ha unes 46 setmanes operatives, aquesta operativa ferroviària elimina aproximadament 16.100 camions-trajectes circulant per les carreteres.

Seguint en la mateixa línia, el Port de Tarragona va realitzar la passada setmana per primera vegada una càrrega de 250 tones de farina de soja en tan sols 4 vagons, de 66 tones cadascú. Aquest nou transport ha suposat un salt qualitatiu i quantitatiu en la cadena logística, oferint un servei més eficient, tant des del punt de vista econòmic com des del punt de vista sostenible.

Protecció de l’entorn

Un dels objectius pel Port de Tarragona és vetllar per l’entorn natural en tots els seus àmbits d’actuació, especialment en el que es refereix a les obres. Per aquest motiu, a més de complir amb les mesures ambientals requerides per norma, fa un pas més enllà i aplica uns controls propis i específics en aquesta obra.

Dins d’aquesta línia estratègica hi ha la regeneració de la platja de La Pineda amb 100.000 metres cúbics de sorra. Aquesta aportació extraordinària de sorra, unida a la reparació del dic del Racó, malmès pel temporal Glòria, permetrà retornar l’equilibri a la platja de La Pineda.

Un dels projectes més importants en els quals està treballant el Port de Tarragona és la construcció del nou moll de Balears. Aquest futur moll multi propòsit, annex al dic de Llevant, compta amb un Pla de vigilància mediambiental per reduir, garantir i minimitzar l’afectació de les obres sobre el medi natural. Aquest pla consisteix a prevenir i controlar les accions durant l’execució de les obres amb un procediment de seguiment ambiental que, també, s’aplicarà sistemàticament a totes les obres promogudes pel Port de Tarragona.

Seguint aquest ordre d’actuacions, el Port, per reduir les emissions de CO2, ha plantat noves zones verdes en diferents emplaçaments que tenen la capacitat d’absorbir 1.405,18 tones de CO2 a l’any.

La gestió dels residus del Port de Tarragona té una política que adopta el cicle d’economia circular, evita la crema en incineradores, reduint les emissions que aquest procés suposaria en el medi ambient.

Ús responsable dels recursos energètics

El Port de Tarragona també inverteix a millorar l’eficiència en les seves instal·lacions. Compta amb tres plantes fotovoltaiques, un parc de vehicles de

baixes emissions per reduir l’impacte del transport propi, ha instal·lat lluminàries LED al Pont Mòbil, al Tinglado 4 i en torres d’enllumenat públic, entre d’altres.

A més, l’energia que s’utilitza a les instal·lacions de l’Autoritat Portuària de Tarragona procedeix de l’energia verda, i en un futur el 50% de l’electricitat que es consumeixi provindrà d’energies renovables, el que acabarà suposant una reducció considerable de les emissions de CO2.

Cal destacar que l’energia que el Port subministra a les empreses concessionàries també prové d’energies renovables.

Per últim subratllar les obres de rehabilitació integral que s’estan duent a terme en l’antiga seu de l’APT, s’adeqüen a les noves normatives constructives i als criteris d’eficiència energètica.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Condemnen Pablo Hasél a sis mesos de presó per agredir un periodista

Notícia següent

Protesta dels metges del Trueta per demanar descansos

Notícies relacionades