Tarragona ja té nou contracte de neteja: "És el que la ciutat es mereix"

El contracte amb Urbaser, de 20,2 milions anuals i 26,6 milions en inversions, preveu més eficiència, transparència i sostenibilitat en la neteja i la recollida de residus

04 de setembre de 2025 a les 14:02h
Actualitzat: 04 de setembre de 2025 a les 14:56h

Tarragona inicia una nova etapa. L’Ajuntament ha formalitzat aquest dijous la signatura del nou contracte per a la recollida de residus i la neteja viària de la ciutat amb l’empresa Urbaser. El contracte, preveu que l'empresa es faci càrrec dels serveis per un total de 10 anys, amb un cost de 20,2 milions d'euros anuals (IVA inclòs), i amb una inversió global de 26,6 milions d'euros en maquinària i instal·lacions. Així doncs, es posa fi a més de 45 anys de gestió per part de l’empresa FCC.

L’alcalde, Rubén Viñuales, ha definit aquest pas com “un dia especial, un dia feliç i un dia molt esperat. És un contracte gairebé històric, basat en tres grans eixos: més eficiència, més transparència i més sostenibilitat”. A més, el batlle ha remarcat que és "un contracte dissenyat per donar resposta als reptes d’una ciutat moderna, que vol estar neta, ben cuidada i compromesa amb el medi ambient”.

En paraules del mateix Viñuales, l’acord suposarà “més neteja als barris, més recollida de voluminosos, poda i comercials, i el tancament de les illes soterrades".  A més, assegura que "generarà una millor imatge de la ciutat".

Una transició amb novetats immediates
 

El contracte s'espera que entri en vigor a principis de novembre, amb una fase de transició en què s’utilitzarà maquinària de lloguer i es repararan vehicles actuals per millorar el servei mentre no arribi la nova flota.

Un dels canvis més visibles serà la incorporació d’un nou parc de maquinària al polígon Francolí i cinc locals auxiliars repartits pel municipi, per reduir els desplaçaments i agilitzar les tasques. A més, tots els equips disposaran de telèfons intel·ligents per registrar incidències i tasques en temps real, connectades a un centre gestor. A la vegada, la recollida de residus comercials s’ampliarà i arribarà també als principals eixos comercials dels barris i rebrà un reforç especial durant períodes de màxima generació, com Nadal, Setmana Santa o l’estiu.

A més, el batlle ha remarcat que “els ciutadans podran veure en temps real a la web municipal com es presta el servei, i avancem cap a una recollida selectiva del 65%, que ajudarà a contenir la taxa d’escombraries”.

WhatsApp Image 2025 09 04 at 14.32.17

Recollida de residus: contenidors nous, més porta a porta i menys incivisme

El servei de recollida tindrà un cost anual de 6,49 milions d’euros i preveu la renovació de 966 contenidors, la restauració d'altres 1.893 i l’adquisició de 2.939 per a ús comercial. Es preveu també una campanya d’informació ciutadana per facilitar la transició als nous sistemes.

Entre les principals novetats:

  • Eliminació de les 106 illes soterrades, que se substituiran progressivament per contenidors de superfície abans del juny de 2026.
  • Nou servei porta a porta comercial al centre i als barris, així com a polígons industrials.
  • Recollida de mobles i voluminosos per zones, amb cita prèvia i suport específic per a persones grans o amb mobilitat reduïda.
  • Sensors volumètrics en 230 contenidors per optimitzar rutes.
  • Nou servei de poda porta a porta amb saques reutilitzables.
  • Increment del reciclatge d’oli i tèxtil, amb 148 contenidors nous per a cada fracció.
  • Proves pilot de reciclatge amb incentius (RecySmart) per augmentar la recuperació d’envasos i vidre.

Neteja viària: equips especialitzats i més proximitat

El servei de neteja, amb una dotació de 6,64 milions anuals, incorporarà 46 nous vehicles, 4 carretons elèctrics, 151 llocs de treball i maquinària auxiliar elèctrica i silenciosa.

Es reforçarà especialment durant la temporada d’estiu, amb un increment en l’ús d’aigua, serveis de repàs en horari de tarda, diumenges i festius, i la creació de brigades específiques per a actuacions urgents a la via pública, com ara grafits, excrements d’animals o el reforç de papereres. A més, el nou contracte permetrà estendre els serveis a zones que fins ara no estaven cobertes, com Joan XXIII i Tamarit, i també espais privats d'ús públic que no figuraven en cap contracte com els interblocs de Campclar, Sant Salvador i Sant Pere i Sant Pau.

Les brigades tindran equips específics per excrements de coloms i gossos, retirada de xiclets, neteja amb vapor d’herbes, grafitis i taques. A la vegada, s’han planificat 200 serveis de neteja Pam a Pam cada any, amb especial atenció a punts d’oci nocturn i zones de gran afluència.

També es netejarà sota dels contenidors, una tasca que fins ara quedava desatesa, i s'implantaran illes emergents a la Part Alta per facilitar la separació de totes les fraccions i la substitució de les papereres mòbils existents.

Platges i solars: un servei més sostenible

La partida per a la neteja de platges, solars i camins serà de 668.874 euros anuals. Inclou nous vehicles, papereres, lavabos i passarel·les 100% reciclades. Les actuacions prioritzaran la neteja manual per preservar el medi natural i protegir espècies i restes arqueològiques.

Entre les millores, hi ha la instal·lació de 19 rentapeus, 27 dutxes i 700 trams de passarel·la per a la sorra.

Més sostenibilitat i control del servei

Gairebé la meitat de la flota (47,6%) serà elèctrica i de zero emissions, reduint soroll i contaminació. A més, tota la maquinària s’alimentarà amb energia solar i es farà servir aigua no potable i reutilitzada gràcies a la rehabilitació d’un pou d’aigua freàtica.

El control del servei es reforçarà amb una plataforma informàtica, un equip municipal d’inspecció i el sistema d’intel·ligència artificial Cortexia, que generarà mapes de l’estat de neteja. Tota la informació serà pública i consultable a la web municipal en temps real.

El compromís d’Urbaser

El director global de Serveis Urbans d’Urbaser, Alejandro de la Joya, ha volgut destacar la confiança dipositada en l’empresa: “Moltes gràcies a tots per la confiança dipositada en els pròxims 10 anys. És una nova etapa on posarem el nostre coneixement per oferir el contracte que la ciutat mereix”. De la Joya també ha afegit que: "Aquest contracte suposa un punt d’inflexió per a la nostra delegació a la província i ens brinda l’oportunitat de modernitzar i optimitzar un servei essencial per a la ciutadania".

5f4bc689 b738 42e6 9ff1 0a508aa3f93e

Rubén Viñuales, en acabar la signatura, ha assegurat que "Els tarragonins i tarragonines ens mereixem aquest pas endavant”.

Amb aquest nou contracte, Tarragona fa un salt qualitatiu en la gestió de la neteja i la recollida de residus. Ara, Ajuntament i Urbaser han d'aprofitar la que esmenten que és una oportunitat històrica per millorar l'eficiència del servei, reduir l'impacte ambiental i oferir una ciutat més neta als seus veïns i veïnes.

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo
Veure biografia
El més llegit