El Punt Lila Mòbil atén més de 3.200 persones en el seu primer estiu a Tarragona i l’Ebre

El dispositiu ha realitzat un total de vint-i-cinc actuacions en nou comarques i ha derivat quinze casos a serveis especialitzats d’atenció a les violències masclistes

23 de setembre de 2025 a les 09:57h

El servei del Punt Lila Mòbil, impulsat pel Departament d’Igualtat i Feminisme com a prova pilot pionera, ha finalitzat aquest estiu el seu primer desplegament a les vegueries de Tarragona i les Terres de l’Ebre. El balanç ha estat molt positiu i amb un impacte destacat en termes de prevenció, sensibilització i primera atenció en casos de violència masclista. Entre el 18 de juliol i l’11 de setembre, el dispositiu itinerant ha realitzat un total de vint-i-cinc actuacions en nou comarques i ha atès 3.247 persones, la gran majoria d’elles en activitats i dinàmiques de sensibilització, prevenció i assessorament.

“La lluita contra les violències masclistes necessita arribar a tot arreu, també als municipis més petits i als espais quotidians de la vida de la gent”, ha destacat la consellera d’Igualtat i Feminisme, Eva Menor. “El Punt Lila Mòbil ha demostrat que la proximitat i la presència al carrer són clau per sensibilitzar, prevenir i oferir suport a les dones que ho necessiten. Continuarem treballant per fer arribar aquest servei encara més lluny, perquè totes les dones, visquin on visquin, han de tenir els mateixos recursos i la mateixa protecció”.

El Punt Lila Mòbil s’ha concebut com un espai segur i proper a la ciutadania, amb la voluntat d’apropar recursos i eines d’atenció i prevenció a municipis i entorns on no hi havia punts liles fixos. El vehicle, equipat amb una zona exterior per a activitats col·lectives i amb un espai interior d’atenció individualitzada i confidencial, ha permès generar espais de confiança en tota mena de contextos, des de festes populars i festivals de música fins a mercats setmanals, piscines municipals, platges, actes esportius o trobades de dones.

D’entre les més de tres mil dues-centes persones que han participat en accions de sensibilització, quinze han estat ateses directament per situacions de violència. En tretze casos es tractava de violència masclista i en dos més d’altres formes de violència. La majoria dels casos de violència masclista s’han produït en l’àmbit de la parella o exparella i s’han manifestat sobretot en forma de violència psicològica, física i sexual, tot i que també s’han detectat situacions de violència econòmica, digital i vicària. En set d’aquests casos ha estat necessària la derivació a serveis especialitzats de la Xarxa d’abordatge de les violències masclistes, principalment als Serveis d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) i als Serveis d’Intervenció Especialitzada (SIE).

El balanç de la primera edició del Punt Lila Mòbil mostra que aquest dispositiu ha estat especialment útil per acostar la prevenció i la primera atenció a municipis petits i zones rurals, on sovint no hi ha serveis especialitzats disponibles. 

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit