El Punt Lila Mòbil, impulsat aquest estiu pel Departament d’Igualtat i Feminisme com a prova pilot pionera, ha atès un total de 1.989 persones entre el 18 de juliol i el 5 d’agost en el seu desplegament pel Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Aquesta unitat itinerant ha ofert 13 serveis en 12 municipis, com l’Ampolla, l’Espluga de Francolí, l’Alcover, La Ràpita, Mont-roig, Deltebre, Tivissa, Miami Platja, Les Cases d’Alcanar, Salou, Torredembarra i Batea.
La consellera d’Igualtat i Feminisme, Eva Menor Cantador, ha visitat aquest dimarts el Punt Lila Mòbil situat a la platja de Creixell. Durant la visita, la consellera ha conversat amb les professionals del servei i ha destacat “la importància de garantir espais de confiança i proximitat a tot el territori, especialment als municipis petits i en contextos d’oci”.
El Punt Lila Mòbil combina accions de sensibilització i prevenció amb atenció directa a casos de violència masclista. De les 1.989 persones ateses, 1.982 han participat en activitats d’informació, sensibilització i prevenció, mentre que s’han registrat 7 atencions individualitzades, de les quals 5 estaven relacionades amb casos de violència masclista i 2 amb altres tipus de violència. De les atencions per violència masclista, 2 s’han derivat als SIAD (Serveis d’Informació i Atenció a les Dones), 1 al SIE (Servei d’Intervenció Especialitzada) i 2 no han requerit derivació (una d’elles perquè la persona ja estava dins el circuit d’atenció).
El 78,50 % de les persones participants han estat dones i, en els casos de violència masclista, totes les persones ateses eren dones d’entre 18 i 45 anys, especialment del grup d’entre 21 i 30 anys. Les situacions detectades inclouen violència psicològica, sexual, física i digital, tant en l’àmbit de la parella com en el comunitari.
Unitat itinerant pionera
El Punt Lila Mòbil és una unitat itinerant pionera que vol acostar els serveis de prevenció i suport a víctimes de violència masclista a municipis petits i espais on habitualment no hi ha punts lila permanents. Desplega accions de sensibilització dirigides especialment a dones joves, persones grans i col·lectius amb menys accés als recursos, i també ofereix una primer atenció psicosocial i confidencial. Així, el dispositiu acosta els recursos institucionals al territori, convertint-se en porta d’entrada a la xarxa de serveis especialitzats d’atenció i intervenció.
A més, aquest servei posa especial èmfasi a arribar a col·lectius menys familiaritzats amb els conceptes i recursos de prevenció de les violències masclistes, com ara les persones grans, que sovint desconeixen què són els Punts Lila o com poden actuar en situacions de risc o d’acompanyament. Alhora, millora l’accessibilitat per a dones que viuen en entorns rurals o amb dificultats per connectar amb els serveis especialitzats, ampliant l’abast i la proximitat d’aquests suports.
El servei s'ha instal·lat tant en espais diürns com nocturns, en contextos com platges, piscines municipals, mercats, festes majors o festivals. L'equip està format per psicòlogues i una educadora social amb experiència en violències masclistes, que treballen també en xarxa amb els serveis públics locals. Aquestes professionals han dut a terme accions d’informació i assessorament i dinàmiques de prevenció, adreçades especialment a dones joves i persones grans, així com a col·lectius amb menys accés als recursos institucionals.
El Punt Lila Mòbil continuarà desplegant-se durant agost i setembre, amb un total de 25 actuacions previstes en 24 municipis del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, consolidant-se com una eina de proximitat i accés als serveis contra les violències masclistes.