Cambrils ha tornat a patir un mandat convuls. El pacte a quatre (ERC, PSC, Comuns i Junts) havia de donar l'alcaldia els tres primers anys al socialista Alfredo Clúa i l'últim any a l'exalcaldessa republicana Camí Mendoza. Els problemes interns, però, van fer saltar l'executiu pels aires i es va acabar conformant un tripartit liderat per Nou Moviment Ciutadà (força més votada) amb la companyia de PSC i PP.
El pas al costat de Mendoza ha impulsat Neus Cárdenas (ERC) com la nova cap de l'oposició a la vila marinera i actualment és l'única candidata ratificada per la militància de cara als comicis de 2027. Ens asseiem amb ella per fer balanç d'aquests tres anys moguts i marcar prioritats de cara a l'últim any de mandat.
Agafa el relleu de Camí Mendoza. Per què fa el pas de liderar Esquerra?
Per continuar aquest llegat. Esquerra ha estat a l’alcaldia, ha estat al govern i tenim gent preparada i projecte de ciutat. Malauradament, estem a l’oposició per una traïció del PSC i l’atzucac amb Junts de l’any passat. L’objectiu és recuperar Cambrils.
Esquerra havia de tenir l’alcaldia l’últim any. Com es gestiona el que ha passat?
No ens ho esperàvem de cap manera. De fet, el Pla d’Acció Municipal (PAM) es va impulsar des de Govern Obert, una regidoria que portava Esquerra, i visualitzava quin Cambrils volíem deixar d'aquí a quatre anys. Hi vam treballar intensament, però passat un any i mig se’n va anar tot en orris perquè per segona vegada van haver de fer fora del govern el regidor de Junts (Enric Daza). Recordo que quan vaig plegar va haver-hi una persona que em va dir: “és una llàstima perquè tenies molt clar el que volies fer”. És una bufetada en tota la cara. El PSC va trair Esquerra i digerir això és molt difícil. Ara des de l’oposició fiscalitzem i intentem fer propostes de ciutat. No podem estar tot el dia enfadats.
Es penedeix del pacte de 2023?
Clar. Ara sí que penses que no va ser la millor opció. El PSC ens ha traït. L’alcalde Clúa va claudicar. Davant la situació d’haver de fer fora el regidor de Junts perquè era insostenible, a l’alcalde Clúa li vam plantejar governar en minoria. Com està passant a Tarragona i a altres llocs. No ho va voler fer i li va entregar l’alcaldia a NMC.
Com valora aquest any i escaig de Klein?
Es repeteix el que va passar quan va fer la moció de censura el mandat passat. No és un alcalde legítim. El senyor Klein s’hauria de preguntar per què el 2023 no va ser capaç de fer govern. Pel que fa a la valoració, viu del llegat de l’anterior govern. El Mercat de la Vila era una feina encetada, com també ho era Orquídies, el nou pavelló i l’avinguda Baix Camp. El govern de Klein executarà la feina que havíem iniciat els altres, no hi ha res nou. Són les coses que estaven planificades. A més, hi ha diverses crisis…
Quines?
Un regidor del senyor Klein que diu que és arquitecte i no ho és. Han d'apartar una regidora de les funcions de Recursos Humans perquè no se’n surt. Un regidor del senyor Klein que porta la cartera de taxis i al cap de deu mesos li han de revocar les competències. A banda, hi ha coses de ciutat. Cambrils té l’honor de ser un dels sis municipis en què s’ha retirat el porta a porta. El contracte de la gestió de residus finalitza el març de l’any que ve i a hores d’ara s’hauria de saber el model i treballar en la licitació. Només han encarregat un estudi diagnòstic. A més, encara no han començat les obres de la Via Verda i s’han perdut 6 milions d'euros de finançament europeu que havia aconseguit Adif. Després hi ha el tema de recursos humans…
Van fer vaga a principis de mes.
És inaudit que a una administració pública hi hagi una vaga. Es va convocar el 18 de desembre i es va desconvocar in extremis perquè el govern es va comprometre a un seguit de coses que no es podrien complir. I aquesta vaga s’ha tornat a convocar el 5 de juny i s’ha fet efectiva. És gravíssim. Hi ha un 21% de la plantilla amb incapacitats temporals i hi ha 80 vacants per cobrir. Els veïns paguem impostos, però no tenim serveis. Surts al carrer i hi ha clots o el terra està brut. Fa dos mesos, el departament de serveis tenia dos milions i mig de factures per pagar perquè no hi havia ningú que les signés. És molt bèstia.
Amb l’anterior govern també hi va haver problemes en l'apartat de recursos humans. Què s’ha de fer?
Hi ha molts errors encadenats. La regidora Balanyà (PSC) el 2024 va decidir defenestrar el responsable de Recursos Humans sense tenir algú que ocupés el seu lloc. Hem estat 18 mesos sense cap de Recursos Humans. A més, l'RLT es va impulsar el 2019 per Esquerra i el PSC l’ha tingut al calaix. Finalment, hi ha un tema que és clau. Coneixes alguna empresa de 400 treballadors que no tingui un gerent? Ens en fa falta un. L’anterior govern ho teníem clar i estava en el pacte.
Per què no ho van tirar endavant?
Perquè no van ser prou valents. Hi havia altres interessos sobre quines tasques havia de fer el gerent i potser no vam tenir prou temps.
Desgranant tot el que ha comentat. Diu que no és un alcalde legítim. Afirmar això quan Klein va guanyar les eleccions amb una clara diferència…
Ha estat la força més votada, nosaltres la segona. Però per què ningú va voler pactar amb ell el 2023? Ha hagut d’arribar a l’alcaldia perquè Clúa ha claudicat. Esquerra vam ser molt lleials al senyor Clúa. Per què no va fer un exercici de lideratge per mirar quines alternatives hi havia i governar en minoria? Si t’ho mires des de fora, és com una telenovel·la.
El porta a porta va ser un punt de conflicte entre PSC i ERC, mentre una part dels veïns el rebutjaven. No es va saber aplicar o explicar bé?
S’ha de fer autocrítica. No hi va haver una bona campanya de comunicació. A això se li va ajuntar que hi va haver una oposició veïnal que era d'un 17% de tots els habitatges. A més, des del govern no ho vam saber reconduir. És una combinació explosiva.
Des de govern no es donava una veu única.
Hi ha coses que són incòmodes. És més fàcil parlar de fer un parc infantil que de millorar la recollida selectiva. Si tenim un 55% de recollida selectiva i hem d’arribar al 70%, hem de mirar com ho hem de fer. Voler quedar bé amb tothom i callar les veus discordants va provocar que el Clúa ho deixés estar. Ho vam intentar redreçar amb una altra campanya comunicativa i millorant deficiències, però va ser tard i es va precipitar la crisi de govern. Manresa té 80 mil habitants i fan porta a porta.
Ha criticat la pèrdua dels fons Next Generation de la Via Verda, que ha protagonitzat un creuament d’articles amb Oliver Klein. L’alcalde diu que això és cosa d’Adif. Quina culpa té l’Ajuntament en aquest cas?
Des de la política hem de fer que passin coses. Aquest contracte d’arrendament que s’ha signat al maig s’hauria d’haver signat abans. Si no ho fem, les coses no avancen. Ens hem de sentir responsables i fer autocrítica. És veritat que els calés els havia demanat Adif, però nosaltres tenim una feina a fer: demanar que això s’impulsi, signar el contracte d’arrendament i signar el conveni amb la Diputació.
Però dir que Cambrils és responsable que es perdin aquests fons quan els tres municipis per on passa estan en la mateixa situació…
S’han de sentir responsables. S’ha fet públic les reunions entre els tres municipis? Se sap alguna cosa dels contactes amb Adif? No en sabem res. Si fossin transparents, hi confiaríem més. El que sabem és que s’han perdut els diners. És una dada objectiva. Hi eren i ja no hi són. També sabem que anem tard amb el contracte d’arrendament i el conveni amb la Diputació.
Acabarem el mandat amb una solució pel Teatre Auditori?
L’única esperança seria que ens donessin el Pla de Barris. Ens vam presentar a la primera convocatòria i ens hi tornem a presentar a la segona. Per cert, han contractat una altra consultora perquè els hi faci.
Hi ha criteris que canvien.
Canvien en la metodologia. Aquesta vegada els hi han dit com s’havia de fer i són més rigorosos. Tant de bo el Teatre Auditori arribi amb el Pla de Barris perquè tot el que ha dit el senyor Klein és fum. Al poc d’entrar, va fer declaracions dient que hi havia inversors privats i no hem vist res.
Va fer mal que sortís la presidenta de la Diputació -d’Esquerra Republicana- dient que faria un auditori pel territori a Reus?
La reacció va ser de sorpresa i perplexitat. Si la Diputació vol fer un equipament, hauria de mirar on hi ha mancances al seu territori. Desconec la situació de Reus. Potser sí que en necessiten un, però hagués estat bé una mirada de territori.
El top manta torna a ser motiu d’estira-i-arronses entre Salou i Cambrils. Com s’hauria d’abordar aquest tema?
És un tema molt complex. No pot ser que hi hagi aquestes declaracions de l’alcalde de Salou. El que demanem al senyor Klein és que s’assegui a parlar amb ell. Potser hauríem de tenir nosaltres la iniciativa, que som qui tenim el problema. La solució és difícil. S’ha d’atacar les xarxes de distribució perquè els productes no arribin o també s’ha d’atacar els magatzems perquè no continuïn venent.
Quin serà el cavall de batalla d’Esquerra el 2027?
Hem de recuperar Cambrils i tenir una ciutat per viure. La gent no et pregunta pel Teatre Auditori o les grans obres, volen sortir al carrer i que estigui net, tenir zones infantils o que la jardineria no estigui feta una porqueria.
El microurbanisme.
Clar. L’altre dia estava a Vila-seca i vaig veure com en una cantonada d’un carrer hi havia sis o set bancs. Vaig pensar: “això fa comunitat”. La gent s’asseu i parlen els uns amb els altres. Si nosaltres generem aquests espais, millorarem la qualitat de vida. A la Pineda parlen de renaturalitzar les platges o a Salou han plantat 100 vinyes centenàries. Són projectes amb els que a mi se’m cau la bava. Toca posar al dia l’espai públic. A més, l’habitatge també és un tema calent. Tenim molt d’habitatge buit i s’hauria d’intentar mobilitzar-lo des de l’oficina local. Connectar persones interessades amb propietaris.